اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 21 October 2017
شریعتمداری
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه صادرات به عنوان یک باور عمومی باید در کشور مطرح شود گفت: مشکل اصلی ما پس از چند دهه در عرضه صادرات نبود عزم و باور ملی به این موضوع که صادرات غیرنفتی، تنها راه شکوفایی اقتصادی کشور است.
مشکل اصلی ما در صادرات فقدان عزم و باور ملی است
به گزارش عصرپرس از صدا وسیما، محمد شریعتمداری در آیین بیست و یکمین سالگرد روز ملی صادرات  گفت: ارزآوری ، افزایش درآمد در عرصه داخلی ، تامین نیازهای کشور و نیل به توسعه اقتصادی را از جمله مزایای توسعه صادرات برشمرد و به برخی مشکلات موجود پیش پای صادرکنندگان پرداخت.

وی نبود تنوع در اقلام صادراتی را یکی از مشکلات موجود در امر صادرات دانست و گفت: ارزش ده قلم اول کالای صادراتی ما در سال 95 یعنی 55 درصد صادرات غیرنفتی ایران به ارزش 23 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است و این نشان می دهد باوجود 30 سال صحبتی که در باره ضرورت تنوع اقلام صادراتی داشتیم هنوز موفقیتی به دست نیاوردیم و همچنان اقلامی چون اتیلن و پروپان همچنان اقلام عمده صاد راتی ما را تشکیل می دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش نبود تنوع بازارهای هدف صادراتی را یادآور شد و گفت: 81 و چهاردهم درصد کالای صادراتی غیرنفتی ما به ده کشور به عنوان بازار هدف صادراتی ارسال می شود که این هم نگران کننده است.

وی کل حجم تجارت کل کشور را در شش ماهه نخست امسال 45 میلیارد دلار و آن را ناشی از کوچک ماندن کیک اقتصاد کشور دانست و گفت: این در حالی است که ظرف ده سال گذشته کشور همسایه ترکیه با اقداماتی که انجام داده تنها از محل صادرات خدمات فنی و مهندسی 377 میلیارد دلار ارز آوری داشته است.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه 95 درصد واحدهای تولیدی کشور صادرات محور نیستند افزود: از مجموع 85 هزار واحد صنعتی بالغ بر 81 هزار واحد زیر صد نفر کارکن دارند ضمن انکه برای نوسازی صنایع تاکنون هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه عملکرد صندوق توسعه ملی ما باید در انحصار تولیدات صنعتی صادرات گرا باشد گفت: نوسازی صنعتی با نرخ های موجود شدنی نیست و باید در این مسیر دستکم یارانه سود تسهیلات صادراتی پرداخت شود تا آثار توسعه ای آن برای کشور ایجاد شود.

شریعتمداری مهمترین بازار هدف صادراتی کشور را عراق دانست و بر حضور راهبردی کشورمان در این همسایه غربی اشاره کرد و گفت: در همین سرزمین رقیب ما ترکیه چهار بانک دارد که به راحتی فعالیت صادرکنندگانش را تسهیل می کند.

وی با انتقاد از اینکه در کشورهای هدف صادراتی حتی جلوی رقابت منفی رقبا را نمی گیریم آن را وظیفه اتاق های بازرگانی دانست و گفت: متاسفانه در برندسازی و تشکیل شرکت های مشترک هم مشکل داریم که باید بر همه این مشکلات به تدریج فائق آییم .

نام:
ایمیل:
* نظر: