اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - 18 October 2017
بر پایه ویرایش 2018 «مؤسسه آموزش عالی تایمز» که در سال 2017 منتشر شده است، هفت مؤسسه ایرانی توانسته‌اند در فهرست 500 موسسه برتر جهان در حوزه مهندسی و فناوری جای گیرند.
7 دانشگاه ایرانی در جمع 500 مؤسسه برتر مهندسی و فناوری جهان
به گزارش عصرپرس به نقل از ایرانداک، نظام رتبه‌بندی تایمز افزون بر رتبه‌بندی فراگیر مؤسسه‌ها آنها را بر پایه حوزه‌های موضوعی گوناگون رتبه‌بندی می‌کند و در ویرایش جدید 2018 این مؤسسه،  هفت مؤسسه ایرانی توانسته‌اند در فهرست 500 مؤسسه برتر جهان در حوزه مهندسی و فناوری جای گیرند.

بر همین اساس، دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، گیلان، صنعتی اصفهان و تبریز در میان ۵۰۰ مؤسسه برتر جهان در حوزه مهندسی و فناوری هستند.

افزون بر این، این مؤسسه‌ها توانسته‌اند در موضوع‌های مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی شیمی و مهندسی عمومی جایگاهی جهانی به دست آورند.

شرط ورود مؤسسه‌ها به گام ارزیابی رتبه‌بندی «موسسه آموزش عالی تایمز» داشتن دست‌کم 500 مقاله در پنج سال گذشته است.

همچنین باید دست‌کم چهار درصد اعضای هیات علمی مؤسسه‌ها در حوزه مهندسی و فناوری باشند تا در نظام رتبه‌بندی «مؤسسه آموزش عالی تایمز» ارزیابی شوند.

نام مؤسسه‌هایی که در موضوع‌های گوناگون حوزه مهندسی و فناوری جایگاه جهانی به دست آورده‌اند در جدول یک آمده است.

جدول 1. نام مؤسسه‌های ایرانی برتر و رتبه جهانی آنها در حوزه مهندسی و فناوری در رتبه‌بندی «مؤسسه آموزش عالی تایمز»

7 دانشگاه ایرانی در جمع 500 مؤسسه برتر مهندسی و فناوری جهان

رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی «تایمز»، مؤسسه‌های پیشرو دنیا را در حوزه مهندسی و فناوری در پنج شاخص آموزش (30 درصد)، پژوهش (30 درصد)، استنادها (27.5 درصد)، چشم‌انداز جهانی (7.5 درصد)، و درآمدهای صنعتی (5 درصد)، بر پایه 13 سنجه کمی ارزیابی می‌کند. جدول دو، امتیاز و رتبه مؤسسه‌های ایرانی را در حوزه مهندسی و فناوری (به شکل فراگیر) در این نظام رتبه‌بندی نشان می‌دهند.

جدول 2. امتیاز و رتبه مؤسسه‌های ایرانی در حوزه مهندسی و فناوری در رتبه‌بندی «مؤسسه آموزش عالی تایمز»

7 دانشگاه ایرانی در جمع 500 مؤسسه برتر مهندسی و فناوری جهان

در ویرایش 2018 این نظام رتبه‌بندی، 132 مؤسسه از آسیا در فهرست 500 مؤسسه برتر جای گرفته‌اند.

به بیان دیگر، اکنون آسیا مؤسسه‌های جهان‌تراز بیشتری در حوزه مهندسی و فناوری دارد، حتی بیشتر از آمریکای شمالی که 127 مؤسسه در این نظام دارد.
هم‌چنین، دانشگاه استنفورد از کشور آمریکا پیشتاز مؤسسه‌های دنیا در حوزه مهندسی و فناوری است. مؤسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه آکسفورد، ام.آی.تی، و دانشگاه کمبریج نیز در رتبه‌های دوم تا پنجم هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: