اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - 17 October 2017
سرپرست وزارت نیرو
سرپرست وزارت نیرو با تاکید بر اهمیت ایمنی و مسایل زیست محیطی در ساخت سد گفت: سدسازی ها باید با پیوست زیست محیطی و اجتماعی همراه باشد.
سدها باید پیوست زیست محیطی و اجتماعی داشته باشندبه گزارش عصرپرس، «ستار محمودی» امروز (سه شنبه) در چهارمین کنفرانس بین المللی رفتار بلندمدت و فناوری های سازگار با محیط زیست سدها، افزود: باید بالادست و پایین دست سدها در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد؛ اگر یک سد موجب شود رودخانه های پایین دست خشک شود یا از تغذیه منابع آب زیرزمینی جلوگیری کند، آن سد به هدف توسعه ای خود نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه دوران مطالعات سدسازی باید طولانی تر شود، افزود: گاهی برخی گلایه می کنند که چرا مطالعه یک سد پنج یا 10 سال طول کشیده است اما مشکلی نیست که این دوران به 12 سال یا بیشتر برسد و نتیجه آن قابل قبول باشد.

محمودی با تاکید بر اهمیت ایمنی و مسایل رفتاری سدها، گفت: مهندسان مشاور در زمان طراحی، باید یک شناسنامه و دستورالعملی برای طول عمر سدها تعریف کنند؛ باید رفتار سد در جوانی، میانسالی و پیری مطالعه و به بهره برداران آموزش داده شود.

سرپرست وزارت نیرو، افزود: سد مانند هواپیما است؛ اگر مبداء و مقصد درست انتخاب و مسیر درست طی شود، هواپیما به سلامت به مقصد می رسد اما اگر اتفاقی جز این رخ دهد، مشکل آن هواپیما نیست؛ بنابراین سد مانند هواپیماست.

وی با اشاره به پیشینه و جایگاه ایران در علم آب و بهره برداری از آب گفت: ایرانیان با توجه به شرایط آب و هوایی خاص، فعالیت های مختلفی برای غلبه بر اقلیم انجام داده اند و در این زمینه، منابع و مستندات وجود دارد که نقش ایران در علم حفاری قنات، پل های انتقال آب، ساعت آبی و مدیریت و تخصص منابع آب (طومار شیخ بهایی) را نشان می دهد. 

چهارمین کنفرانس بین المللی رفتار بلندمدت و فناوری های سازگار با محیط زیست سدها امروز (سه شنبه) در مرکز همایش های بین المللی آغازبکار کرد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.
در این کنفرانس، صاحب نظرانی از کشورهای ایران، لیبی، اسپانیا، اتریش، تایلند، آلمانی، آمریکا، چین، فرانسه، جمهوری چک و پرتغال حضور دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر: