اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - 17 October 2017
مدیرعامل شرکت آبفای تهران
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که با شعار «فاضلاب تهران ۱۴۰۰» در سال ۱۴۰۰ فاضلاب تهران تکمیل می‌شود، گفت: نهضت ما ساخت تصفیه‌خانه‌ها در چهار سال پیش ‌روست .
نهضت ما اتمام پروژه فاضلاب تهران  تا سال 140
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد پرورش در نشستی خبری که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب برگزار شد، با اشاره به اینکه در تهران 9 هزار کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا خواهد شد، گفت: تاکنون 6 هزار و 500 کیلومتر از این شبکه را اجرا کرده ایم .

پرورش افزود: پوشش شبکه فاضلاب از 18 درصد در سال های اخیر به 65 درصد رسیده است؛ شبکه فاضلاب البته به 73 درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه یک هزار و 500 کیلومتر از شبکه فاضلاب تهران باقی مانده است، گفت: فاضلاب تهران تا سال 1400 به اتمام می رسد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: با اتمام پروژه فاضلاب تهران، 850 میلون متر مکعب پساب تولید می شود که 150 میلیون متر مکعب از این پساب به فضای سبز، 400 میلیون متر مکعب به چرخه طبیعت و آبخوان ها  و حدود 300 تا 350 میلون متر مکعب از این پساب نیز در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در تصفیه خانه جنوب 7 مگاوات برق تولید می شود، گفت: برنامه ریزی کرده ایم که 90 مگاوات برق از فاضلاب تهران تولید و 40 درصد برق خودمان را تامین کنیم.

وی گفت: در چهار سال گذشته 6 هزار میلیارد تومان برای پروژه های آب و فاضلاب در استان تهران هزینه کردیم؛ این عدد عدد بسیاری بالایی است و با مدل های مختلف تامین شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه  5 هزار 500 کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در طول چهار سال گذشته احداث شد، افزود: در طول چهار سال دولت یازدهم، ابتدا 500 هزار متر مکعب، در پایان دولت، حدود 900 هزار متر مکعب شبکه فاضلاب افتتاح شد.یعنی 400 هزار متر مکعب به ظرفیت تصفیه فاضلاب استان تهران اضافه شد.

پرورش در مورد گذر از تابستان 96 و زمان پیک (اوج مصرف) گفت: در این دوره زمانی توانستیم مصرفِ 52 متر مکعب بر ثانیه را برای مشترکان تامین کنیم.

وی افزود: برنامه این است که از 800 میلیون مترمکعب ظرفیت، حدود 150 میلیون مترمکعب برای فضای سبز شهر تهران و حدود 350 میلیون مترمکعب برای مصارف کشاورزی تخصیص داده شود.

پرورش در مورد کیفیت آب جنوب تهران گفت: مناطقی از تهران (مثلا جنوب تهران) در تامین آب از منابع سطحی پایدار نبود اما با اجرای پروژه هایی در چهار سال اخیر، امروز ظرفیت انتقال آب های سطحی به جنوبی ترین نقطه تهران فراهم شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، اضافه کرد: در چهار سال این پروژه به بهره برداری رسید،؛ و بعد از 40 سال امروز شهر ری، بعثت، مشیریه  و مناطق جنوبی تهران از آب های سطحی استفاده می کنند.

پرورش با بیان این‌که «باید تهران، پایتخت ایران را به سمت اسکادا و فناوری‌های هوش مصنوعی ببریم»، تصریح کرد: برای این کار درخواست ۱۰۰ میلیون یورو فاینانس کرده‌ایم و ۱۱ شرکت نیز آمادگی خود را برای مشارکت در این پروژه اعلام کرده‌اند.

وی گفت: مردم با ذوق و شوق هزینه آب بسته‌بندی را می‌دهند؛ اما حاضر نیستند پول آب باکیفیت تهران را پرداخت کنند. ما مردم را به سمت بنگاه‌داری آب ترغیب می‌کنیم؛ اما تا اقتصاد آب درست نشود، به شرایط پایدار نمی‌رسیم.

پرورش گفت: پروژه رینگ تهران (پروژه قمر بنی هاشم) اولویت شرکت آب و فاضلاب استان تهران است که ظرف 2 تا سه سال آینده اجرایی می شود؛ این پروژه مشکل پیمانکار، لوله و ... ندارد، فقط سختی این پروژه معارض هایی است که در مسیر این پروژه قرار دارند؛ بحث پرند، اسلامشهر، کیفیت آب جنوب تهران با این پروژه ساماندهی می شود

وی افزود: فاضلاب تهران، اولویت بعدی است؛ فاضلاب شهر تهران 1400 تمام می شود و برای فاضلاب شهرهای این استان نیز مدل های مالی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که با شعار «فاضلاب تهران ۱۴۰۰» در سال ۱۴۰۰ فاضلاب تهران تکمیل می‌شود، گفت: از ۸۵۰ میلیون مترمکعب فاضلاب، ۱۵۰ میلیون از پساب به فضای سبز، ۴۰۰ میلیون از پساب به آبخوان و ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب به کشاورزی اختصاص داده می‌شود و در حال حاضر ۳۰۰ میلیون متر مکعب از فاضلاب پوشش داده شده است. نهضت ما ساخت تصفیه‌خانه‌ها در چهار سال پیش ‌روست.

وی افزود: ما برای ادامه خدمات باید از سرمایه و توان بخش خصوصی استفاده کنیم. باید تا سال ۱۴۰۰، سالانه 3000 میلیارد تومان و در مجموع ۱۵هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم که برای این امر هم نیاز به سرمایه خارجی و هم سرمایه بخش خصوصی ایران و دولت هست.

پرورش با اشاره به حوزه توزیع آب نیز با تاکید بر لزوم ایجاد شرایط قانونی برای برخورد، امکان توزیع لوازم کاهنده، انجام اصلاحات ابزاری گفت: اگر ساختمان‌های جدیدالاحداث از لوازم کاهنده استفاده نکنند مجوز به آن داده نمی‌شود.

هنرمندان به یاری ما بیایند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با انتقاد از کم‌کاری بخش هنری و نبود فیلم‌هایی در مورد آب، گفت: باید ببینیم چشم‌انداز ۲۰ساله چیست. باید به سمتی برویم که هنر و فرهنگ را وارد صنعت آب کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: