اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - 15 October 2017
عضو هیات علمی دانشگاه سوره
عضو هیات علمی دانشگاه سوره با تاکید بر مدیریت انتشار اخبار قتل‌های خانوادگی و آسیب‌های اجتماعی در رسانه‌ها گفت: انتشار جزئیات نحوه قتل اثرات اجتماعی منفی دارد و منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی دیگری می‌شود.

انتشار جزئیات قتل‌های خانوادگی باید در رسانه‌ها ممنوع شود

به گزارش عصرپرس به نقل از آنا، امید علی مسعودی، عضو هیات علمی دانشگاه سوره و استاد ارتباطات دانشگاه در مورد نحوه اطلاع رسانی و انتشار اخبار قتل‌های خانوادگی در رسانه‌های تصویری و مکتوب اظهار کرد: وظیفه‌ رسانه‌ها آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی است بر همین اساس رسانه‌ها موظفند زمانی که قتلی در منطقه‌ای به وقوع می‌پیوندد به مردم اطلاع‌‌رسانی کنند. وقتی واقعه‌ای در یک منطقه رخ می‌دهد همه مردم از آن مطلع می‌شوند و اخبار آن در سطح جامعه منتشر می‌شود؛ بنابراین رسانه‌ها باید مدیریت مناسبی بر انتشار این اخبار داشته باشند.

وی افزود: رعایت اصول اخلاقی در انتشار خبر بخشی از وظایف روزنامه‌نگاران و خبرنگاران است و انتشار خبر نباید منجر به ایجاد رعب و وحشت و نگرانی در جامعه شود و احساس ناشی از خلاء امنیت در مردم ایجاد کند.

این استاد ارتباطات دانشگاه سوره ادامه داد: در صورتی که اخبار به صورت مدیریت شده و در جهت رفع شبهه و نگرانی مردم منتشر شود از نظر حرفه‌ای اشکالی ندارد اما متاسفانه در برخی از رسانه‌ها پس از دستگیری قاتل جزئیات نحوه قتل را به صورت جزئی بازگو می‌کنند که این اخبار بدآموزی‌ دارد و در روحیه بسیاری از مخاطبان خبر تاثیر منفی بر جای می‌گذارد.

وی یادآور شد: آگاهی بخشی به صورت ارائه مشاوره در پایان خبر قتل‌های خانوادگی می‌تواند مثبت و مفید باشد و مردم را با نحوه عملکرد با یک قاتل آشنا می‌کند به طوری که اگر یک قاتل به صورت آزاد در شهر تردد می‌کند مردم نحوه برخورد با او را بدانند و براساس دستور العمل‌های ایمنی بتوانند در چنین شرایطی از خود مراقبت کنند.

مسعودی انتشار جزئیات نحوه قتل را دارای اثرات منفی اجتماعی دانست و گفت: با انتشار جزئیات اینگونه اخبار در رسانه‌ها آسیب‌های اجتماعی در جامعه رواج پیدا می‌کند زیرا برخی شهروندان با خواندن چنین مطالبی آموزش‌های غیر اخلاقی دریافت می‌کنند که می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی و بروز خشونت‌های فیزیکی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه سوره یادآور شد: ایمن سازی محیط از سوی مقامات مسئول و آگاهی بخشی به مردم از دستور العمل های پلیس می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر واقع شود به طوری که اگر در خیابان سارق و کیف‌ربا وجود دارد مردم آموزش تردد ایمن در خیابان را دریافت کنند. همچنین مردم باید همیشه دستور العمل‌های ایمنی پلیس را مورد توجه قرار دهند، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیز موظفند چنین دستورالعمل‌ها و آموز‌ش‌هایی را در رسانه‌های خود منتشر کنند تا از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: