اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - 14 October 2017
با حضور اسحاق جهانگیری
کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد میانه با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید.
کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد میانه افتتاح شد
به گزارش عصرپرس، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و شکل‌گیری اقتصاد متکی بر توان داخلی، شرکت ملی فولاد ایران کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد میانه را با ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن،  با رویکرد برقراری توازن در زنجیره فولاد کشور به بهره برداری رساند.

این طرح را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با حدود 3 هزار و 200 میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات دولتی اجرا کرده است.

این طرح که درزمره طرح‌های هفتگانه فولادی است، در راستای قانون برنامه سوم و چهارم توسعه در بخش صنایع معدنی و به منظور تأمین فرآورده‌های فولادی و رفع نیاز به واردات فولاد و کسب بخشی از سهم جهانی فولاد، ساخته شده است.

در طول اجرای این طرح، برای بیش از 300 نفر به طور مستقیم و برای 800 نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی و همچنین برای 1000 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌ پایدار ایجاد شده است.

این کارخانه قادر است سالانه 750 هزار تن محصول با درصد خلوص بالای 95 درصد تولید کند.

کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد میانه، با هدف تولید خوراک کارخانه های فولاد، گندله حاصل از سنگ آهن را از طریق عملیات احیا و با روش تکنولوژی پِرِد (PERED) که روشی ایرانی است، به آهن اسفنجی تبدیل میکند.

راه اندازی این واحد برای بیش از 200 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

در اجرای قسمت‌های مختلف این پروژه از جمله سیویل و ساخت تجهیزات با ایجاد کارگاه‌های ساخت و تجهیز و آماده‌سازی از توانمندی نیرو‌های بومی و کارگاه‌های منطقه استفاده شده است که در این راستا آموزش نیروی انسانی و ایجاد ایمنی از مهم‌ترین کارهای پروژه بوده است.

در این پروژه تمام مدارک و مستندات تجهیزات، تست‌ها، نقشه‌ها و دستورالعمل‌ها به صورت یک کتاب گردآوری شده است. همچنین بر اساس تجربیات به دست آمده در این پروژه، کتاب دانش فنی و اجرایی در پروژه‌های صنعتی با رویکرد پروژه کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد میانه نیز تدوین و چاپ شده تا گامی مثبتی در جهت انتقال تجربیات و ارتقای بنیه علمی کشور به شمار آید.

در کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد میانه از روش جدیدی برای احیا استفاده می‌شود که به همت متخصصان ایرانی ابداع شده و در دنیا با نام" پرشین ریداکشن" بنام احیای مستقیم ایرانی ثبت شده است، این روش به اختصار، پِرِد نامیده می‌شود.

در این روش غیر از استفاده از گاز طبیعی از بخار آب هم استفاده می‌شود که در ظرفیت‌های زیر دو میلیون تن در سال هزینه سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد و آلایندگی کمتری هم به محیط زیست وارد می‌سازد.

واحد عملیات آبی، واحد بریکت‌سازی به منظور برگشت پودرهای آهن اسفنجی به پروسه ذوب و واحدهای عمومی و پشتیبانی و کنترلی از دیگر واحدهای مهم این کارخانه محسوب می‌شوند.

گفتنی است هفت طرح فولادی شامل فولاد قائنات ، سپیددشت، سبزوار، شادگان، نی ریز، بافت و فولاد میانه می باشد که توسط بانک صنعت و معدن تامین مالی شده است.

معاون اول رییس جمهور صبح امروز برای افتتاح چند طرح به آذربایجان شرقی سفر کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: