اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - 11 October 2017
به مناسبت تجلیل از هنر کهن خوشنویسی، هفته خوشنویسی روز 21 مهر در سراسر کشور برگزار می‌شود.
نخستین هفته خوشنویسی برگزار می‌شود
به گزارش عصرپرس به نقل از هنرآنلاین: نشست خبری انجمن خوشنویسان ایران به منظور گرامیداشت هفته خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران با حضور غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان؛ دکتر محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان، امیراحمد فلسفی، علی شیرازی و یدالله کابلی اعضای شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان، علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی انجمن و عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران برگزار شد.

میراث گرانقدر اجداد با ذوق ما حفظ شده است

در ابتدای این نشست غلامحسین امیرخانی گفت: خوشنویسی یک هنر دیرینه در کشور ما است و فکر کردیم که باید برخورد جدی‌تری با آن داشته باشیم، به همین دلیل هفته خوشنویسی را پایه‌گزاری کردیم.

وی با اشاره به سابقه تاسیس انجمن خوشنویسان ایران گفت: در ابتدای مشروطیت جامعه ایران اشتیاق داشت که نهادهای مردمی و انجمن‌هایی داشته باشد. بر اساس اسناد حدود 48 انجمن تشکیل شد و این نشانه آن است که مردم می‌خواستند شوق و انگیزه و نگرانی‌های خود را ابراز کنند، اما عمر این انجمن‌ها به یک سال هم نرسید زیرا اعضای آنها نتوانستند با هم گفتمان داشته باشند و فعالیت‌های خود را به هم‌افزایی تبدیل کنند.

امیرخانی ادامه داد: سال 1329 دکتر مهدی بیانی، سازمانی را در دل وزارت فرهنگ و هنر پایه گذاشت که سنگ بنای انجمن خوشنویسان بود. پیش از آن مردم به سختی می توانستند به محضر هنرمندان راه پیدا کنند اما این سازمان در را به روی همه مشتاقان باز کرد و در این 67 سال وجود انجمن خوشنویسان موجب خیر و برکات زیادی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از جاذبه‌های کشورهای پیشرفته دنیا موزه‌ها هستند افزود: برای جامعه ایرانی جای تاسف است که از این بابت بسیار ضعیف هستیم و بازدیدکنندهای کمی برای موزه‌های ما وجود دارد. باید آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم چه چیزی باعث افتخار ما است تا به آن توجه بیشتری نشان دهیم. از سوی دیگر امروزه در جامعه ما اخبار منفی بیشتر طرفدار دارد. اما از مخاطبان این اخبار خواهش می‌کنم از مسئولین مربوطه بخواهند طبق اسناد و مدارک موضوع را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کنند.

امیرخانی ادامه داد: امروز تعداد قابل ملاحضه‌ای از جوانان ایرانی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حضور درخشان دارند. اینها پشتوانه این هنر هستند و می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم میراث گرانقدر اجداد با ذوق ما حفظ شده است.

اخلاق سازمانی به پیشرفت و تعالی هنر کمک می‌کند

پس از آن محمدحسین ساکت در مورد جایگاه انجمن‌ها گفت: امروز هر صنف و گروهی که تشکیل می‌شود، زیر عنوان رفتار سازمانی دارای وظایفی است که در یک پارچه‌گی آن صنف تاثیرگزار است. در یک سازمان صنفی پیروی از قانون بسیار مهم است و اگر چه یکی از ویژگی‌های هنر این است که در چهارچوب خاصی قرار نمی‌گیرد؛ اما وقتی هنر در قالب یک تشکل در می‌آید برای اینکه در شکل گروهی پیشرفت داشته باشد باید از چهارچوب خاصی برخوردار باشد.

ساکت ادامه داد: اخلاق سازمانی به پیشرفت و تعالی هنر کمک می‌کند و امروز جایگزین سلیقه‌های فردی شده است. اگر کسانی قانون‌مداری را برنمی‌تابند و در فضاهای مختلف موضوعاتی را مطرح می‌کنند به خاطر نا آشنایی با اخلاق سازمانی است. بهترین شکل یک سازمان مردم نهاد این است که از تسلط نیروهای دولتی یا رسمی رها باشد، اما اگر این موضوع باعث شود بی‌قانونی رواج پیدا کند باید کنترل شود.

وی با بیان اینکه یکی از هدف‌های بزرگ خوشنویسی ترویج فرهنگ و اخلاق است گفت: چرا خوشنویسی به عنوان یکی از ابزارهای پیشگیری از جرم در زندان‌های ما تدریس نمی‌شود؟ چرا سازمان اوقاف فرهنگ وقف خوشنویسی را رواج نمی‌دهد؟

او در ادامه گفت: از هدف‌های ما این است که امسال همایش ملی بانوان خوشنویس را برگزار کنیم. شمار فراوانی از خانم‌های دارای رتبه ممتاز یا استادی در کشور ما هستند و در آینده هم می‌توانیم این برنامه را به صورت فرامنطقه‌ای برگزار کنیم.

انجمن خوشنویسان مسئولیت خطیری بر عهده دارد

یدالله کابلی سخنران بعدی برنامه بود که با اشاره به سابقه دیرینه انجمن خوشنویسان ایران گفت: شاید این انجمن تنها کانون هنری ایران است که به شکل مستمر و در سالیان دراز در تربیت و گسترش هنری معنوی کوشیده است. انجمن خوشنویسان ایران با تکیه بر میراث ارزشمند تاریخ خوشنویسی، مسئولیت خطیری بر عهده دارد گسترش فضای آموزشی با بیش از 300 شعبه در شهرستان‌های مختلف باعث تربیت جوانان نخبه این هنر ارزشمند شده است که می‌توانند دوام این هنر را ضمانت کنند.

کابلی ادامه داد: من به عنوان کسی که نیم قرن از عمر خود را در انجمن گذرانده است می‌گویم که همواره تلاش کردیم به موازات هنرآموزی، به انسان پروری هم بپردازیم. امیدوارم این کوشش‌ها در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد.

توفیق ما کمتر از ترکیه و کشورهای عرب نیست

پس از آن امیراحمد فلسفی گفت: در حدود 70 سال گذشته انجمن خوشنویسان ایران موفق‌ترین نهاد مردمی کشور بوده چون کمترین کمک را از مسئولین گرفته است. اما بیشترین موفقیت‌ها را کسب کرده و امروز فرهنگ خوشنویسی در کشور جاری است. بیش از 20 هزار فارغ التحصیل خوشنویسی داریم و صدها نفر هم به مرحله استادی رسیده‌اند. موفقیت‌های جهانی خوشنویس‌های ما چه در زمینه خوشنویسی کلاسیک و چه در خط نقاشی‌های مدرن در دنیای امروز سرآمد است. اگرچه ما به اندازه ترکیه و کشورهای عربی در زمینه خوشنویسی سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم اما توفیق ما کمتر از آنها نیست.

کار انجمن سفارشی نبوده است

علی شیرازی هم در بخش دیگری از نشست گفت: روان شناسان معتقد هستند که بچه‌ها در سنین مختلف باید احساس هویت و شخصیت داشته باشند. به عنوان نمونه‌ای برای توفیق انجمن خوشنویسان می‌توانم بگویم که من در نوجوانی با انجمن آشنا شدم و به محض ورود به فضای معنوی و هنری آنجا این هویت را به دست آوردم و احساس کردم به جایی تعلق دارم. این نقش کمی نیست که انجمن‌ها می‌توانند داشته باشند. نسل من مدیون انجمن است و اکنون نتایج کار انجمن را هم می‌بینیم.

شیرازی ادامه داد: انجمن به این دلیل موفق بوده که وابستگی به دولت نداشته و کار آن سفارشی نبوده است. تا پیش از انقلاب و سال‌های پس از آن رویکرد انجمن کاربرد خوشنویسی بود اما در سه دهه اخیر رویکرد تغییر کرده و به سمت هنر محض رفته است.

روز ملی خوشنویسی ثبت می‌شود

پس از آن علی اشرف صندوق آبادی در مورد برگزاری هفته خوشنویسی گفت: هفته خوشنویسی با تشکیل یک ستاد مرکزی و با هدف معرفی هر چه بهتر هنر خوشنویسی شکل گرفت تا جذب هر چه بیشتر نگاه‌های عامه مردم و مسئولین فرهنگی را در پی داشته باشد. در شعب 320 گانه انجمن ستادهایی ایجاد شده و برنامه‌های متعددی برای این هفته در نظر گرفته شده است. دیدار با پیشکسوتان خوشنویس، نشست‌های تخصصی، نمایشگاه آثار اساتید و همایش‌های گوناگون بخش‌هایی از برنامه‌های این هفته هستند.

براتی نیز با اشاره به اینکه هفته خوشنویسی نقطه عطفی است که می‌تواند کاروان هنر و ادب ایرانی را پیش ببرد گفت: فراخوان طراحی پوستر، سرکشی به هنرمندان پیشکسوت، برگزاری مسابقه در حوزه تاریخ و تئوری هنر خوشنویسی، برگزاری اردوی خوشنویسان و... از برنامه‌های این هفته است.

براتی در مورد ثبت روز ملی خوشنویسی و دلیل انتخاب روز 21 مهر نیز گفت: ابتدا قرار بود تاریخ تولد یکی از اساتید قدیمی برای این کار انتخاب شود اما برای ثبت یک روز ملی در تقویم باید آن روز به مناسبت دیگری اختصاص نیافته باشد. تاریخ‌هایی که ما یافته بودیم دارای مناسبت‌هایی در تقویم بودند پس در نهایت روز 21 مهرماه که نخستین جلسه برای تاسیس انجمن خوشنویسان با حضور مهدی بیانی، علی اکبر کاوه، ابراهیم بوذری و سیدحسین میرخانی در سال 1329 تشکیل شد، به عنوان روز ملی خوشنویسی انتخاب شده و ثبت آن در تقویم در حال انجام است.

گفتنی است نخستین هفته خوشنویسی 21 تا 27 مهرماه 1396 در سراسر کشور برگزار می‌شود. در تهران نیز نمایشگاه آثار اساتید انجمن و نشست‌های تخصصی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

برنامه های انجمن خوشنویسان در هفته خوشنویسی

جمعه 21 مهر: دیدار با پیشکسوتان خوشنویس و خانواده های شهدا و جانبازان خوشنویس و استادان راحل با اهدای گل و لوح یادبود و مستندسازی تصویری

شنبه 22 مهر: دیدار با مسئولان ، مقامات کشوری و فرهنگی هنری

یکشنبه 23 مهر: افتتاحیه نمایشگاه شاخه های خوشنویسی، همایش و سخنرانی در خانه هنرمندان با حضور برگزیدگان جشنواره حلیه شریفه، ساعت 14

دوشنبه 24 مهر: نشست تخصصی خط نسخ با موضوع در حریم وصال( گفتارهایی در احوال و آثار خوشنویسان و شاعر بزرگ قرن سیزدهم ، وصال شیرازی) در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان، ساعت 14

سه شنبه 25 مهر: برگزاری هم اندیشی چشم انداز خط ثلث در ایران و ورکشاپ در خانه هنرمندان، ساعت 14

چهارشنبه 26 مهر: مروری بر احوال و آثار استاد سید علی اکبر گلستانه در خانه هنرمندان، ساعت 14

جمعه 28 مهر: همایش و مراسم اختتامیه با حضور آحاد خوشنویسان و شرکت کنندگان کلاس استادی و کوهنوردان

نام:
ایمیل:
* نظر: