اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - 09 October 2017
منتظری در نشست بررسی جرایم رایانه‌ای و آیین دادرسی
دادستان کل کشور گفت: فضای مجازی امروز نیازمند درمان اورژانسی است و اگر به صورت اورژانسی و فوری به درمان ان نپردازیم ما را می‌کشد و جامعه ما را تهدید می‌کند و شوخی بردار نیز نیست.

در فضای مجازی باید اورژانسی کار کنیم

به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما، حجت الاسلام والمسلمین منتظری در نشست بررسی جرایم رایانه‌ای و آیین دادرسی آن در جمع قضات دادگاه‌های تجدید نظر و معاونین دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان سراسر کشور به اهمیت فضای مجازی اشاره کرد و افزود: فضای مجازی امروز نیازمند درمان اورژانسی است و اگر به صورت اورژانسی و فوری به درمان ان نپردازیم ما را می‌کشد و جامعه ما را تهدید می‌کند و شوخی بردار نیز نیست.

وی گفت: همین تلگرام مدت‌های مدیدی است که در شورای فضای مجازی کارگروه تعیین مصادیق، مکاتباتی را با وزیر قبلی و فعلی انجام دادیم که فکری به حال آن کنند که البته اینستاگرام و توییتر نیز هست، اما مردم بیشتر با آن سرکار دارند و بحث‌هایی را در این خصوص مطرح کردند که سرور آ. ن. را به ایران می‌آوریم.

منتظری افزود: این را من نمی‌گویم بلکه متخصصان می‌گویند که ما می‌توانیم چنین شبکه‌هایی را در داخل به وجود بیاوریم و با همین عملکرد و توانمندی و ویژگی که تلگرام دارد البته به شرطی که به ما کمک شود.

وی گفت: ما چطور توانستیم در مسایل نانو و یا موشک و هسته‌ای به فناوری آن دست پیدا کنیم در شرایطی که تحریم بودیم و دشمن دانش این فناوری‌ها را به ما نمی‌داد، اما جوانان ما توانستند به این مسایل دسترسی پیدا کنند و این نشان می‌دهد که ملت سرافراز ایران در رشته‌ها و عرصه‌های مختلف توانمندی‌های مختلفی دارد.

دادستان کل کشور افزود: ما در جلسات مختلف می‌بینیم بعضی از مسئولان سنگ اندازی می‌کنند و نمی‌گذارند (این فضای مجازی) مدیریت شود و حتی فریاد رهبری نیز بلند شده است.

منتظری گفت: با مجموعه اطلاعاتی که دارم این را با علم و آگاهی می‌گویم که امروز فضای مجازی ما باید مدیریتش اورژانسی باشد و نباید مثل کار‌های عادی باشد و امکانات نیز در حد سهولت کار وجود دارد.

وی افزود: ما که در قوه قضاییه با پرونده‌های جرایم مربوط به فضای مجازی سروکار داریم می‌بینیم که چه خبر است و پرونده‌های اخلاقی مسایل خانوادگی ناشی از فضای مجازی را می‌بینیم که اگر این فضا مدیریت نشود به چه وادی و جهنمی افراد را می‌اندازد.

منتظری گفت: به ولله فریاد قیامت یقه رئیس جمهور، وزیر ارتباطات و من دادستان را خواهند گرفت که چرا از امکانات استفاده نکردید تا جلوی این مفسده را بگیرید.

وی افزود: اگر کسی توان این را داشته باشد که یک گام در راه جامعه بردارد و جلوی مفسده‌ای را بگیرد و نگیرد مسئول است.

دادستان کل کشور ادامه داد: یک وقت ما نمی‌توانیم، اگر نتوانیم بحثی در آن نیست، اما امروز متخصصان امر و کسانی که آشنایی با این فناوری دارند می‌گویند ما می‌توانیم به شرطی که دولت باید زیرساخت آن را در اختیار ما قرار دهد.

منتظری گفت: البته یک گام‌هایی برداشته شده و وزیر ارتباطات قول‌هایی داده است که امیدواریم اقدامات موثری را شاهد باشیم و به صورت اورژانسی دولت، وزارت ارتباطات و مسئولان امر انجام دهند.

منشا بسیاری از جرایم، فضای مجازی است

دادستان کل کشور گفت:: یکی از بزرگترین راه‌های اصلاح و مدیریت شبکه‌های مجازی، ایجاد شبکه ملی داخلی است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با حضور قضات دادگاه‌های تجدید نظر و معاونین دادستان‌های های عمومی و انقلاب مراکز استان‌های سراسر کشور افزود: فضای مجازی باید مدیریت شود و اینگونه نباشد که دشمن هرچه می‌خواهد در این فضا به خورد ما بدهد.

وی به راه اندازی شبکه ملی اشاره کرد گفت:: آن موقع که به راه اندازی چنین شبکه‌ای تاکید شد اگر از همان زمان گام‌های موثری در این حوزه بر داشته می‌شد، امروز شاهد بهبود شرایط بودیم، اما این گام‌ها برداشته نشد و اکنون تاکید می‌کنیم که این مسائل باید بصورت اورژانسی کار شود.

دادستان کل کشور افزود‌: فضای مجازی فرهنگ جامعه، جوانان، خانواده‌ها و فرزندان ما را در معرض آسیب قرار داده است و اگر کوتاهی کنیم به روزی می‌رسیم که دیگر این فعالیت‌های اندکی راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی همه ابعاد زندگی مردم را در بر گرفته است و اگر مراقبت نشود خطرات آن شامل همه افراد جامعه می‌شود گفت:: گستردگی فضای مجازی به گستردگی همه افراد جامعه است و با زندگی افراد جامعه گره خورده و جزو لاینفک زندگی مردم شده است بنابراین جرائمی را نیز در پی خواهد داشت و در این حوزه نیز پرونده تشکیل می‌شود که اگر قاضی با کارکرد و ویژگی‌های آن آشنایی نداشته باشد نمی‌تواند درست قضاوت کند.

منتظری با بیان اینکه لازم است قضات ما به اطلاعات لازم و علم و آگاهی کافی در این حیطه آشنایی داشته باشند افزود: در عرصه قضاوت یک زمانی اگر کسی علم حقوق را یاد می‌گرفت و یا یک طلبه حوزوی بود و علم فقه را فرا می‌گرفت، می‌توانست در مسند قضاوت بنشیند، اما امروز به لحاظ شرایط خاصی که در عرصه زندگی شاهد هستیم هیچ قاضی به تنهایی با داشتن علم حقوق، اصول و مبانی فقهی نمی‌تواند کارش را انجام دهد.

وی گفت: اگر قاضی در مسائل بانکی آشنا به امور نباشد نمی‌تواند درست قضاوت کند و یا در مسائل فرهنگی و بهداشت و درمان مسلط و آشنا نباشد چه بسا قضاوتش به خطا برود.

دادستان کل کشور افزود: در همین مسئله حوادث جاده‌ای اگر مراقبت و مدیریت صورت نمی‌گرفت مسلما آمار کشته‌ها افزایش پیدا می‌کرد در حالی که در شش ماهه امسال نسبت به شش ماهه سال ۹۵ کاهش قابل توجهی داشته است.

وی گفت: ما امروز این مسئولیت خطیر را برعهده داریم که این فضای مجازی را رصد کنیم و قانون نیز به اعتبار مسئولیتی که داریم، وظایفی را مشخص کرده است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ما نمی‌توانیم از این موهبت الهی استفاده نکنیم افزود: مقام معظم رهبری فضای مجازی را هم یک تهدید و هم یک فرصت دانستند که باید از این فرصت استفاده کنیم، اما اگر این فضا مدیریت نشود و درست استفاده نکنیم مسلما مضرات آن زیاد خواهد بود و آسیب‌هایی که خواستگاهش همین فضای مجازی است بر ما تحمیل خواهد شد.

وی گفت: ما مسئولان از جمله دستگاه قضایی مسئولیت خطیری را داریم و این ناشی از اهمیت فضای مجازی در زندگی افراد است و این گستردگی فضای مجازی مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند، بویژه که منشا بسیاری از جرائم نیز فضای مجازی است.

منتظری افزود: اکنون منشا و خاستگاه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که در جامعه داریم اعم از افزایش طلاق و روابط نامشروع، فضای مجازی است که باید فکری به حال آن کرد و جلوی این آسیب‌ها را گرفت.

وی گفت: البته برخی از مسئولان اینگونه القا می‌کنند که قوه قضائیه فقط بدنبال بستن فضای مجازی است در حالیکه قوه قضائیه هرگز بدنبال بستن نیست و این نسبت ناروا و دروغی است، ما هرگز بدنبال بستن (فضای مجازی) نیستیم بلکه همان را می‌گوییم که عقل و دین و رهبری می‌گوید که این فضا را باید مدیریت کرد و خوبش را گرفت و بدش را رها کرد، این حرف ما است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه غالب کشور‌ها فضای مجازی را در کشور خود مدیریت می‌کنند افزود: جوانان دلسوز و انقلابی ما نیز می‌توانند آن را مدیریت کنند به شرطی که امکانات در اختیارشان قرار گیرد.

وی گفت:در این حوزه پیگیری‌های زیادی شده است تا یک مقدار مسائل سر و سامان پیدا کند که البته نتیجه نیز داشته است و آثارش را می‌بینیم.

امر پیشگیری در فضای مجازی بسیار مهم است

دادستان کل کشور گفت: اگر پیشگیری لازم در فضای مجازی صورت نگیرد این فضا جامعه را به تباهی می‌کشاند.

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری، در جمع خبرنگاران درباره عملکرد دادستانی در فضای مجازی افزود: ما به موجب قانون که هم عضو شورای عالی فضای مجازی هستیم و هم ریاست کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه را برعهده داریم و هم اینکه در عرصه فضای مجازی جرایمی اتفاق می‌افتد که مسئولیت رسیدگی به آن‌ها با قوه قضاییه است ضروری است تعامل و هم افزایی با سایر دستگاه‌ها داشته باشیم تا بتوانیم در عرصه فضای مجازی آن وظیفه و رسالتی که بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده است که عبارت از برخورد با جرایم و پیشگیری است، انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم که در خصوص مسائل مرتبط با فضای مجازی امر پیشگیری بسیار مهم است گفت:: مسئولان مربوطه و خود قوه قضاییه باید اقدامات لازم را در این حوزه (فضای مجازی) انجام دهند.

دادستان کل کشور افزود: فضای مجازی یک واقعیت تفکیک ناپذیر در زندگی مردم شده است که اگر این فضا را درست مدیریت نکنیم، دست‌های کثیف و آلوده‌ای که در دنیا شاهدش هستیم، جامعه ما را تباهی خواهد کشاند.

وی با بیان اینکه ما لازم می‌دانیم در عرصه و مسائل مربوط به قوه قضاییه هماهنگی میان مسئولان قضایی در سراسر کشور صورت گیرد گفت:: این همایش‌ها را برگزار می‌کنیم تا تبادل اطلاعات میان معاونان دادستان‌ها و قضات صورت گیرد تا در رسیدگی به چنین پرونده‌های با مشکل مواجه نشوند و اطلاعاتشان به روز شود و با مسائل روز فضای مجازی آشنایی داشته باشند.

منتظری گفت: مساله فضای مجازی به گونه‌ای است که قطعا به هماهنگی و هم افزایی سایر دستگاه‌ها نیاز دارد و محور این هماهنگی نیز وزارت ارتباطات است.

نام:
ایمیل:
* نظر: