اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - 09 October 2017
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه اجرای طرح کرامت نيازمند حرکت جهادي است، گفت: تلاش داريم با فرهنگ‌سازي، تنفر و انزجار در جامعه نسبت به مساله مواد مخدر ايجاد شود.

اجرای طرح کرامت نيازمند حرکت جهادي است

به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، علي مويدي قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در جلسه طرح كرامت كه در ساختمان دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، گفت: چشم‌انداز اجرایی طرح کرامت ، شهرستانی بدون معتاد و قاچاقچی است و تلاش داريم با فرهنگ‌سازي، تنفر و انزجار در جامعه، نسبت به مساله مواد مخدر ايجاد شود.

قائم مقام دبيركل ستاد ادامه داد: نظام در رويكرد پيشگيري از اعتياد با مشاركت مردم و اقشار تاثيرگذار جامعه خوب عمل كرده است، در این طرح كه نمونه رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر است، تلاش شده تا برنامه‌‌هايي همچون توانمندسازی دانش‌آموزان، والدين و معلمان در مدارس با هدف پیشگیری از تمایل به اعتیاد در کنار حوزه‌هاي درمان پیگیری ‌شوند، همچنين برخورد با خرده‌ فروشان، پاک‌سازی محلات، ساماندهی معتادان متجاهر از جمله مواردی است که در این طرح در نظر گرفته شده است.

مويدي گفت: اجرای طرح کرامت نيازمند حرکت جهادي است که سعي داريم نسل آينده کشور را از تهديد مواد مخدر نجات دهيم، تحقق اين طرح نيز به صبوري و تحمل بيشتري نياز دارد.

وي با بيان اينكه در پايان فرآيند اجرا، اين طرح بايد به‌ کل کشور تسري داده شود، تاكيد كرد: بايد بتوانيم با انجام يک کار راهبردی و موفق آن را به عنوان يک الگوي خوب براي کشور تبديل كنيم .

مويدي در پايان بر برگزاري جلسات طرح كرامت به صورت ماهانه تاكيد كرد و گفت: از سال گذشته تاكنون ۴ هزار فرصت شغلي براي معتادان بهبوديافته ايجاد شده است و تلاش داريم اين فرصت‌هاي شغلي را هم در اين دو شهرستان ملاير و فلاورجان و هم كل كشور توسعه دهيم.

استانداران امتيازات ويژه‌اي را براي كافرمايان داراي كارگر بهبوديافته فراهم كنند

همچنين هادي ايازي معاون اجتماعي وزير بهداشت با بيان اينكه مواد مخدر دغدغه آحاد مردم است و باید هرچه بیشتر به این موضوع پرداخته شود، گفت: پيشنهاد مي‌كنم استانداران امتيازات ويژه‌اي را براي كارفرماياني كه معتاد بهبوديافته جذب مي‌كنند فراهم كنند، به طور مثال زمين زراعي زيتون در اختيار كارفرمايي قرار دهند كه كارگران آن همگي بهبوديافتگان هستند.

وي افزود: يكي از اتفاقات خوبي كه در اين طرح بوجود آمد، استفاده از همه ظرفیت‌ها همچون دستگاه‌های اجرایی، مردم، خيريه‌ها و... بود، تلاش داريم علاوه بر مجمع ملي سلامت، مجمع سلامت شهرستان و مجمع سلامت استان را با هدف كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و توجه به حوزه پيشگيري از اعتياد راه‌اندازي كنيم.

دست‌اندركاران طرح كرامت، با انگيزه باشند

سردار فضلي جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در اين جلسه گفت: سازمان بسیج در راستای منویات رهبر معظم انقلاب ( مد ظله العالي ) در خصوص مبارزه با این پدیده شوم طرح جامعی را با عنوان طرح کرامت در دستور کار خود قرار داده و این طرح در شهرستان‌های فلاورجان و ملایر به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

وي با تاكيد بر جلسات مستمر و منظم طرح كرامت افزود: نشست‌های توجیهی بسياري با ائمه جماعات، نخبگان و مسوولان استان و شهرستان‌ها برگزار شده و افراد و نقاط آسیب‌پذیر و آسیب‌زا شناسایی شده‌اند.

فضلي خاطر نشان كرد: همه افرادي که دست‌اندركار اجراي طرح هستند، بايد با انگيزه و احساس مسئوليتي فراتر از وظيفه کاري و اداري داشته باشند، نبايد به‌عنوان يک موضوع اداري به آن نگاه کرد بلکه به‌عنوان يک فرصت ملي بايد آن را ديد.

مداخلات پیشگیری از اعتیاد دیربازده است

عارف وهاب‌زاده مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه پیشگیری از اعتیاد طرح توانمندسازی دانش‌آموزان مقطع متوسطه را از سال گذشته در دو شهرستان ملایر و فلاورجان اجرا کردیم.

وی افزود: در این راستا امسال بیش از ۳۶ هزار دانش‌آموزان، والدین، معلمان و مشاوران مقطع متوسطه در ملایر و بیش از ۳۵ هزار دانش‌آموزان، والدین، معلمان و مشاوران مقطع متوسطه در فلاورجان تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری قرار خواهند گرفت.

این مقام مسول در ستاد از اجرای طرح مداخلات روانی - اجتماعی دانش‌آموزان در راستای طرح کرامت خبر داد و گفت: امسال در قالب طرح  مداخلات روانی - اجتماعی، خانواده‌ها و دانش‌آموزان در زمینه محافظت و مراقبت در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی به ویژه سوءمصرف مواد و اعتیاد آموزش می‌بینند.

وهاب‌زاده در ادامه؛ توزیع کتب درسی با محتوای پیشگیری از اعتیاد در دو شهرستان ملایر و فلاورجان، ایجاد خانه‌های ورزش روستایی در جهت ارتقا سطح نشاط روستاییان، اختصاص اعتبار به طرح آموزش کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد را از دیگر برنامه‌های در حال اجرا در راستای طرح کرامت برشمرد.

وی بیان داشت: مداخلات پیشگیری از اعتیاد دیربازده و نیازمند زمان طولانی، صبر و تحمل بیشتری است. همچنین اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید مستمر، آرام و طبق استانداردهای جهانی باشد.

با طرح كرامت، انزجار عمومي نسبت به اعتياد در ملایر ایجاد شده است

سيد رسول حسيني دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان همدان نيز گفت: طرح كرامت از سال گذشته از بین ۴۲۹ شهر کشور در دو شهرستان ملایر همدان و فلاورجان اصفهان اجرا می‌شود.

وي، هدف از اجرای اين طرح را شناسایی، کاهش و کنترل اعتیاد خواند و گفت: در برنامه‌های عملیاتی طرح کرامت کلیه معتادان، خورده فروشان، تولیدکنندگان، قاچاقچیان و غیره به ویژه بهبودیافتگان مورد توجه قرار می‌گیرند.

دبير شورا بيان داشت: طرح کرامت دارای پنج فصل "استفاده از ظرفیت‌های مردمی، شوراهای اسلامی"، "مشارکت حداکثری همه دستگاه‌ها و فراگیری اجرا در بین اقشار مختلف مردم"، "مبارزه همه‌جانبه در تمامی عرصه‌ها" ، "هماهنگی و انسجام در حوزه مبارزه با مواد مخدر" و " ایجاد قبح اجتماعی نسبت به موضوع مواد مخدر" است. 

حسینی با بیان اینکه طرح کرامت در ملاير دارای ۶۳ مصوبه است، گفت: ۵۲ مصوبه معادل ۸۲ درصد از مصوبات علی‌رغم کمبود اعتبارات در اين شهرستان اجرايي شده‌اند. 

وي با بيان اينكه با كمك اين طرح، انزجار عمومي نسبت به اعتياد در ملایر ایجاد شده است، گفت: ايجاد ۱۱ سال ورزشي روستايي، برپايي نمايشگاه نيروي انتظامي، پيگيري صدور مجوز براي ايجاد شلتر (سرپناه شبانه) از جمله مصوبات در حال اجرا در شهرستان ملاير هستند. 

طرح کرامت یکی از نمونه‌های رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر است

همچنين مصطفي هادي‌زاده دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: طرح کرامت یکی از نمونه‌های رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر است و  نقش بسيج با اجراي اين طرح، پررنگ‌تر و اثربخش‌تر شده است، همچنين در این طرح جامع عزم جدي در شهرستان فلاورجان بوجود آمده است.

وي افزود: از ۶۳ مصوبه طرح كرامت فلاورجان، ۵۷ مصوبه اجرايي شده‌اند و مابقي در حال اجرا هستند كه مستمرا نيز مي‌بايست اجرا شوند.

وي بيان داشت: تاكنون ۷۰ درصد اعتبارات طرح كرامت به حوزه پيشگيري، ۲۰ درصد مشاركت‌هاي مردمي و مابقي در ديگر حوزه‌ها هزينه شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: