اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - 09 October 2017
نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر
نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: چاقی علت بسیاری از بیماری های غیرواگیر در خاورمیانه است که سالیانه جان عده زیادی را می گیرد. بنابراین لازم است تا سیاستگذاری مناسبی برای کنترل چاقی در منطقه و جهان متناسب با شرایط کشورها صورت گیرد.

زنگ خطر چاقی در خاورمیانه به صدا درآمده است

به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت بهداشت ودرمان، دکتر باقر لاریجانی نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر در نشست تخصصی چاقی و سیاست های کلان ملی و جهانی که با حضور استاد دانشگاه اوکلند برگزار شد، با بیان اینکه ظرفیت های زیادی برای کاهش چاقی در ایران وجود دارد گفت: باید این ظرفیت ها به مجامع سیاستگذار دنیا معرفی شود تا برنامه ریزی مناسبی برای کاهش چاقی در کشور و منطقه صورت گیرد.

دکتر لاریجانی با معرفی آقای بوید استاد تغذیه جمعیت و بهداشت جهانی در دانشگاه اوکلند گفت: ایشان با دیدن گزارش ایران، وضعیت کشور را خوب ارزیابی کردند و لازم است سایر ظرفیت ها و کارهایی که در کشور برای کنترل چاقی انجام شده معرفی شود.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با اشاره به افزایش میزان چاقی در کشورهای خاورمیانه گفت: این میزان اصولا به میزان درآمد کشورها بستگی دارد و باید به این نکته دقت شود که علت مرگ و میرها در منطقه از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آن حرکت کرده و میزان مرگ ناشی از این بیماری ها رو به افزایش است.

وی رفتارهای غلط تغذیه ای و کمبود فعالیت فیزیکی را از علل عمده چاقی در منطقه ذکرکرد و گفت: چاقی علت بسیاری از بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی و دیابت است و باتوجه به تاثیری که در میزان مرگ و میر افراد دارد باید به آن توجه ویژه ای شود.

دکتر لاریجانی با بیان هزینه های بالایی که چاقی برای نظام سلامت ایجاد می کند خاطرنشان کرد: علیرغم شواهد موجود، سیاستگذاری در منطقه خاورمیانه برای کنترل چاقی کافی نیست و باید با نگاه سیستماتیک یک برنامه استراتژیک جهانی برای چاقی تدوین و با همکاری تمامی دولت ها و بخش ها اجرا شود.

وی اظهار داشت: چاقی در اثر ترکیبی از عوامل شخصی و محیطی ایجاد می شود و باتوجه به اینکه این عوامل محیطی نظیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، روانشناختی و ... در بخش های مختلف مدیریت می شود، برای کنترل چاقی ضروری است تمام بخش ها در یک دولت با هم همکاری داشته باشند.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: نظام سلامت بسیاری از کشورهای منطقه برای خدمات درمانی و بیماری های حاد شکل گرفته و عمده هزینه های این بخش برای خدمات درمانی به کار می رود و به خدمات پیشگیری و بهداشتی کمتر توجه می شود.

وی با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای منطقه خدمات مراقبت از چاقی وجود ندارد و افراد تنها برای خدمات سطح دو و سه به مراکز درمانی مراجعه می کنند گفت: سیاستگذاری های مرتبط با چاقی نیز مبتنی بر مداخلات شخصی است و سیاستگذاری سیستمیک در هیچ یک از کشورهای منطقه صورت نگرفته و همچنین میوه ها و سبزیجات به نسبت غذاهای فرآوری شده گران تر هستند و مقررات کافی در این خصوص در منطقه وضع نشده است.

دکتر لاریجانی بر لزوم ایجاد سیستم های نظارت بر اجرای سیاست های مرتبط با بیماری های غیرواگیر و چاقی و بودجه ریزی مناسب در این خصوص تاکید کرد و افزود: سیاستگذاری چندجانبه برای تدوین اقدامات مناسب، تامین زیرساخت های مناسب و حمایت دولت ها از برنامه های مرتبط با چاقی از عواملی است که برای کنترل این مشکل ضروری است.

وی به تدوین سند ملی بیماری های غیرواگیر در ایران اشاره کرد و گفت: این سند مورد حمایت رئیس جمهور کشور و سایر مسئولین می باشد و برنامه های مدونی هم برای کنترل چاقی در ذیل این سند تدوین شده است.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر به سیاست ها و برنامه های وزارت بهداشت برای کنترل چاقی اشاره کرد و گفت: برای توانمندسازی سیستم مراقبت و پیشگیری ضروری است مراقبت های مرتبط با چاقی به نظام آموزش علوم پزشکی کشور وارد شود و دانشگاههای علوم پزشکی بستر خوبی برای پیشبرد این هدف هستند.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه عدم موفقیت در عمل به موقع برای کنترل چاقی عواقب اقتصادی مهمی را در منطقه در پی خواهد داشت افزود: منطقه خاورمیانه منطقه ای با جمعیت جوان در دنیا است و بدون شک اگر برای کنترل چاقی در این قشر فکر و عمل نشود عواقب غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر هزینه های چشمگیر بهداشتی و درمانی که چاقی به همراه دارد، عوارض و بیماری های ناشی از آن موجب کاهش نیروی کار در منطقه و همچنین هدر رفت منابع طبیعی و آسیب به محیط زیست را فراهم می نماید. بنابراین لازم است دولت ها با نگاهی سیستماتیک و با پیروی از استراتژی های جهانی برنامه ریزی مناسبی را برای کنترل چاقی داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: