اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - 08 October 2017
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش نوبخت مطرح کرد
لاریجانی تاکید کرد که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه های نیمه تمام نیاز است.

تاخیر دولت در واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 16 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه گزارش محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص نحوه عملکرد دولت در واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی به مردم گفت: واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی یکی از 20 موضوع مهمی است که نمایندگان و دولت نسبت به تحقق آن توافق داشته اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای اتمام پروژه های نیمه تمام نیاز به 600 هزار میلیارد تومان اعتبار است که با وضع کنونی این مهم به نتیجه نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه طبق اصل 44 قانون اساسی پروژه های عمرانی پس از اتمام باید واگذار شود، افزود: بنابراین واگذاری پروژه های نیمه تمام امری عقلانی است زیرا پس از اتمام نیز باید این اتفاق رخ می داد.

لاریجانی با اشاره به اینکه هدف مجلس و دولت در زمینه اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی یکی است، گفت: باید یادآور شد که دولت در این زمینه کمی دیر اقدام کرده است؛ 3 الی 4 سال است که نسبت به واگذاری پروژه های نیمه تمام از سوی مجلس تاکید می شود.

وی با اشاره به پیشنهاد دولت در خصوص تامین اعتبار از صندوق توسعه گفت: برای تحقق این مهم نیاز به اذن رهبر انقلاب است زیرا این مهم در اساسنامه صندوق نیز مورد تاکید قرار گرفته است براین اساس یا باید خود دولت پیگیر موضوع باشد یا از طریق مجلس آن را پیگیری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر دولت برای تسریع در امر واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی نیاز به قانون دارد مجلس شورای اسلامی آماده همکاری و کمک است، افزود: اعتقاد داریم باید از منابع اندک موجود استفاده بهینه صورت بگیرد.

لاریجانی با اشاره به سایت طراحی شده از سوی سازمان برنامه و بودجه در خصوص پروژه های نیمه تمام اظهار کرد: حتما هیات رئیسه مجلس این سایت را بررسی خواهد کرد و گزارشی از آن به نمایندگان ارائه می کند؛ با توجه به توضیحاتی که ارائه شد سایت مذکور می تواند راهنمای خوبی برای بخش خصوصی در این حوزه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید مشخص شود منابعی که از واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی حاصل می شود چطور به مصرف می رسد، گفت: در قانون برنامه و بودجه برای طرح ها منابع پیش بینی شده لذا در این راستا عنوان شده 25 درصد اعتبار از سوی دولت، 20 درصد از سوی فرد و مابقی توسط بانک ها تامین شود از این رو منابع پروژه هایی که تمام و واگذار شده چطور هزینه می شود؟

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در برخی طرح ها 250 یا 150 درصد تخصیص یافته است که باید مشخص شود که مبنای قانونی این موضوع چیست زیرا اختیار داده شده در این حد نبوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: