اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - 07 October 2017
ظریف در مصاحبه با نشریه نیوزویک آمریکا
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به تلاش‌های اخیر آمریکا برای مذاکره مجدد درباره برجام و وارد کردن موضوعات دیگر به این توافق بین المللی گفت:با هر چیز که قابلیت‌های دفاعی ما را محدود کند موافقت نمی‌کنیم.
با هر چیز که قابلیت‌های دفاعی ما را محدود کند موافقت نمی‌کنیم
به گزارش عصرپرس به نقل از صدا وسیما، ظریف در مصاحبه با نشریه آمریکایی نیوزویک، تاکید کرد: آزمایش های موشکی ایران، هیچ ربطی به روح و متن برجام ندارد و ایران همچنان بدنبال افزایش قدرت دفاعی ودقت موشکهای خود خواهد بود. 

خبرگزاری رویترز مدعی شده بود؛ تهران احتمالا برای کاهش تنش ها با کشورهای غربی؛ با مذاکره در خصوص برخی ابعاد برنامه موشک های بالستیک خود موافقت کرده است! که البته واکنش رسمی وزارت امور خارجه کشورمان را نیز در پی داشت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه ای این ادعا را رد و اعلام کرد: ایران بارها در مواضع خود، بر غیرقابل مذاکره بودن برنامه های دفاعی خود تاکید کرده است، و برنامه های دفاعی موشکی را حق مسلم خود می داند که قطعا در چارچوب برنامه ها‌ و راهبردهای دفاعی متعارف و تعیین شده خود آن را ادامه خواهد داد.

جوسازی‌های رسانه ای امریکا، در آستانه اعلام راهبرد جدید این کشور در قبال ایران تحت عنوان راهبرد جامع، صورت می گیرد؛

هیلاری من لورت از مقامات سابق وزارت امورخارجه و تیم امنیت ملی آمریکا:

« دولت ترامپ دنبال توافقی مکمل و مذاکرات مجدد درباره توافق هسته ای است. براساس این توافق تکمیلی، تلاش می شود به مسائل دیگری پرداخته شود که آمریکا به دنبال مطرح کردن آن است از قبیل برنامه موشکی ایران.»

راهبرد جدید در قبال ایران، کلید واژه ای است که این روزها از مقامات امریکایی زیاد شنیده می شود. 

کاخ سفید اعلام کرد: رئیس جمهور آمریکا به زودی  پاسخ های جدید واشنگتن را به آزمایشهای موشکی، فعالیت سایبری و آنچه که حمایت از  تروریسم عنوان شده  است ، به عنوان بخشی از راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، اعلام خواهد کرد.

سارا هاکابی ساندرس، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید:

« همانطور که پیشتر هم گفتم ما به موضوعی نگاه می کنیم که یک راهبرد گسترده است. ما به دنبال پاسخگویی به تمامی رفتارهای بد ایران هستیم.»

تیم همراه رییس جمهور امریکا برای مهیا کردن اعلام این راهبرد جدید، مشغول رایزنی با اعضای کنگره است. 

ویلیام کوهن وزیر دفاع پیشین آمریکا:
« باید توجه داشت که همه گزارشها نشان می دهد؛ ایران به این توافق پایبند بوده است. رئیس جمهور آمریکا با بحث‌هایی که درباره این توافق انجام می دهد درواقع، توپ را می خواهد پاس بدهد! او می خواهد مسئولیت تصمیم درباره برجام را به دوش کنگره بیندازد.»

رئیس جمهور آمریکا در جلسه ای که با  مشاوران امنیت ملی و فرماندهان ارتش آمریکا داشت، بازهم ایران را به نقض روح برجام متهم کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا:

«ایران روح برجام را نقض کرده است. ما نباید اجازه بدهیم ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند. ایران از تروریسم حمایت می کند و خشونت را به سراسر خاورمیانه صادر می کند. به همین علت است که ما باید به تجاوز مستمر ایران و بلندپروازی های آن پایان بدهیم.»

در این میان، سخنگوی کاخ سفید، تعبیر ترامپ از آرامش قبل از طوفان را صرفا یک مثال دانست. وی با این‌حال، نوک پیکان این جمله را به طرف کره شمالی گرفت و از مدنظر بودن تمامی گزینه‌ها صحبت کرد. 

رییس جمهور آمریکا هم از توضیح درباره جمله آرامش قبل از طوفان طفره رفت.

این اتهامات البته جدید نیست؛ ولی احتمالا در راستای آماده سازی برای اعلام همان راهبرد جدیدی است که امریکا ازآن حرف میزند. راهبرد جدید امریکا هرچه باشد، مواضع و سیاست ایران مشخص و واضح است: برجام قابل مذاکره مجدد نیست؛ برنامه موشکی و دفاعی ایران هم تعطیل بردار نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: