اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - 02 October 2017
معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، در نامه‌ای مراتب ثبت ۶ آیین عزاداری محرم را که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است به استانداران استان‌های مربوط ابلاغ کرد.

ابلاغ مراتب ثبت ۶ آیین عزاداری محرم به ۶ استاندار کشور

به‌ گزارش عصرپرس به نقل از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در نامه علی‌اصغر مونسان به غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان آمده است:

در اجرای ماده "یک" از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگر مصوب سال ۱۳۸۲ مواد "۱۱ و ۱۲" از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس مصوب ۱۳۸۴ در مواد "۲ و ۳" آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۶/۱۱/۱۳۸۷ هیئت محترم وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور، میراث فرهنگی ناملموس با عنوان "آیین سینی‌گردانی حضرت قاسم(ع)" در بندر ماهشهر، استان خوزستان به شماره ۱۴۴۵ در تاریخ ۱/۷/۱۳۹۶ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است. هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث گردد، مورد تأکید است. خواهشمند است دستور فرمائید مراتب برای اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذیربط ابلاغ شود و از نتیجه اقدام این سازمان را مطلع نمائید.

همچنین در نامه‌هایی جداگانه و مشابه به علیرضا رزم‌حسنی استاندار کرمان، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، اسماعیل تبادار استاندار فارس، سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد و محمدمهدی مروج‌الشریعه استاندار خراسان جنوبی مراتب ثبت موارد زیر اعلام شد:

۱-  "شَدّه‌بندی" به شماره ۱۱۰۷ (استان کرمان)

 ۲-  "آیین عاشورایی دِورَه" به شماره ۱۴۴۷ (استان اصفهان)

 ۳- "چاووشی‌خوانی اول محرم" در شهر سوریان بوانات به شماره ۱۴۴۴ (استان فارس)

 ۴- "عمّ کبارم" نوعی عزاداری مختص شب عاشورا در ابرکوه به شماره ۱۴۵۰ (استان یزد)

 ۵- "راسم تکیه‌بندان"در روستای سرخنگ شهرستان درمیان به شماره ۱۴۴۶ (استان خراسان جنوبی)

نام:
ایمیل:
* نظر: