اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - 25 September 2017
قاسمی در جمع خبرنگاران
سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدامی را که مغایر تمامیت ارضی عراق باشد غلط و نابجا می‌داند.

مذاکره با آمریکا به معنای اعتماد نیست

به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما، قاسمی در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران درباره همه پرسی منطقه کردستان عراق گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره همه پرسی در منطقه کردستان عراق طی هفته‌های گذشته از تریبون‌های مختلف اعلام شده و ما بر تمامیت ارضی عراق و حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در داخل این کشور اصرار داریم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدامی را که مغایر تمامیت ارضی عراق باشد غلط و نابجا می‌داند.

قاسمی اضافه کرد: این اقدامات می‌تواند منجر به برخی تحولاتی شود که مردم منطقه و بخصوص مردم کرد را که همیشه ما به آن‌ها کمک کرده ایم دچار مشکل کند.

وی گفت: ما همواره با اقلیم و احزاب کرد چه در دوران جدید و چه قبل و بعد از انقلاب رایزنی‌های گسترده‌ای داشته ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طی هفته‌های اخیر هم این ارتباطات بوده و هیات هایی بین طرفین رفت و آمد کرده اند و تماس‌ها به شکل مناسبی وجود داشته است.

وی تاکید کرد: اقلیم و بغداد باید مذاکره کنند و از این مسیر به منافع بیشتری برای تامین منافع ملت عراق برسند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران بنا به درخواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی خود را بر روی منطقه کردستان بسته است گفت: بعد از ظهر روز گذشته یادداشتی را در این خصوص از وزارت خارجه عراق دریافت کردیم که از ما خواسته بودند مرزهایمان را مسدود کنیم.

وی افزود:خبر احضار سرکنسول ایران در اربیل عراق توسط برخی رسانه‌های غربی منتشر شد که خبری نادرست و غلط بود. چنین اتفاقی نیفتاده و این یک فضاسازی در آستانه همه پرسی بود که اهداف مشخصی را دنبال می‌کرد.

رایزنیهای سیاسی ایران در نیویورک نتایج بسیار خوبی داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر نتایج مثبت رایزنی های سیاسی ایران در نیویورک گفت : سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به نیویورک و رایزنی های بسیار خوب با طرفهای مختلف توانست چهره بهتری از جمهوری اسلامی ایران و سیاست های آن در منطقه و جهان ارائه کند .

قاسمی در ادامه نشست خبری افزود : وزیر امور خارجه کشورمان نیز که همچنان در نیویورک بسر می برد تاکنون 42 مذاکره ، نشست ، سخنرانی و مصاحبه مطبوعاتی داشتند و در روزهای آینده نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد .

وی اضافه کرد : در مورد سیاست های آمریکا باید گفت این موضوع چیز جدیدی نیست زیرا ماهیت سیاستهای خارجی آمریکا و هیئت حاکمه آمریکا اینگونه است که هر ازگاهی چهره واقعی خودش را نشان می دهد .

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعتراض کشورمان درباره بدعهدی های آمریکا به کمیسیون مشترک برجام و نتایج آن گفت : ما در جلسات نیویورک هم در سطح کارشناسی و هم در سطح وزرای خارجه 1+5 نشست های طولانی و مفصل داشتیم و آنچه که من نمی توانم بیان کنم بیان همه کارشکنی ها و بدعهدی های آمریکاست که طی دوران گذشته و پس از توافق برجام اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: با این همه هیئت کارشناسی و وزارت خارجه کشورمان با شدت پیگیر موضوع بدعهدی های آمریکا در قبال برجام هستند و تمامی مسائل مورد پیگرد و پیگیری قرار دارد .

قاسمی افزود : این موضوع را باید در نظر داشت که معمولا در یک نشست سیاسی غیر طبیعی است که ما انتظار داشته باشیم در همان جلسه به نتایج مشخصی برسیم و رایزنی ها و گفتگوها حتما با طرفهای مذاکره ادامه خواهد یافت .

فرمان منع مهاجرتی ترامپ کاری غیر انسانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فرمان منع مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا کاری غیر انسانی، غیر منطقی، غلط و بی ربط است.

بهرام قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص تمدید فرمان منع مهاجرتی ترامپ گفت: این فرمان همان بحث پیشین است که با تغییراتی مجددا اعمال شد.

وی افزود: فرمان منع مهاجرتی ترامپ کاری غیر انسانی، غیر منطقی، غلط و بی ربط است که توسط هیات حاکمه آمریکا و ریاست جمهوری جدید این کشور دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه این اقدام را همواره محکوم و مطرود خواند و تصریح کرد: تصور می‌کنم در عصر حاضر در هیچ جای جهان افکار عمومی با چنین اقدامات نامربوطی موافق نخواهد بود.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: مواضع ما درباره این همه پرسی کاملا روشن است.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی‌های قبلی، رایزنی هایی نیز در این باره انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این همه پرسی در مقطعی نامناسب، بدون منطق لازم و در شرایط خاصی از منطقه صورت می‌گیرد که دولت عراق تا حد زیادی موفقیت هایی در مبارزه با داعش بدست آورده است.

قاسمی به نگرانی‌های منطقه‌ای در خصوص این اقدام نابجا اشاره کرد و گفت: ترجیح می‌دهم فعلا صحبت نکنم و طی امروز و روز آینده و پس از اتمام همه پرسی و اعلام نتایج، شاید بتوان بهتر و بیشتر در این باره سخن گفت.

بازدید نمایندگان مجلس از سفارتخانه‌ها موضوع جدیدی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بازدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سفارتخانه‌ها موضوع جدیدی نیست.

قاسمی در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بازدید از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور افزود: معمولا نمایندگان مجلس از گذشته تا حال سفرهایی را به خارج از کشور داشته و دارند و در این سفر‌ها که به پایتخت‌ها و کشورهای مختلف انجام می‌شود مورد استقبال و میزبانی سفرای ما قرار می‌گیرند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفرای ما در خارج از کشور نمایندگان مجلس را در بازدید از سفارتخانه‌های ایران و در برنامه‌های آن‌ها در کشورهای مختلف همراهی می‌کنند.

وی افزود: این تماس‌ها بین نمایندگان مجلس و سفارتخانه‌ها از گذشته وجود داشته و خواهد داشت.

سرمایه گذاری خارجی جزو اولویت‌های دولت دوازدهم است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:: بحث سرمایه گذاری خارجی بسیار مهم و جزو اولویت‌ها و سیاست‌های دولت دوازدهم است.

قاسمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره مشکلات به وجود آمده درخصوص شبکه بانکی چین پرسید افزود: مشکلاتی به علت تغییر مقرراتی که در شبکه بانکی چین وجود داشت بروز کرده بود که شبکه می‌بایست خودش را با برخی از ترتیبات بین المللی تطبیق می‌داد در نهایت برخی تعلل‌ها و کندی هایی در بانک‌ها صورت گرفت که در برخی حوزه‌ها هیأت‌های کارشناسی و سطح بالاتر از آن بانک مرکزی و دیگر مقامات، مذاکرات مفصلی با طرف‌های چینی انجام دادند و آنچه من اطلاع دارم مشکلاتی که به وجود آمده بود تقریبا حل شده است و اکنون نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره افزایش سرمایه گذاری خارجی و برنامه‌های دولت در این خصوص پرسید گفت: بحث سرمایه گذاری خارجی بحث بسیار مهمی است و جزو اولویت‌ها و سیاست‌های جدی دولت دوازدهم و وزارت خارجه است و برای این مسئله و سایر مسائلی که در حوزه‌های بازرگانی و اقتصاد خارجی ایران قرار می‌گیرد طراحی‌های لازم صورت گرفته است که ان شاءالله بتوانیم هر چه زودتر در آن مسیر حرکت کنیم.

وی ادامه داد: یکی از آن طراحی‌ها جذب سرمایه گذاری خارجی است که می‌تواند توسط ایرانیان مقیم خارج یا بنگاه‌ها و موسسات و دولت‌های خارجی صورت گیرد و در این جهت دولت و وزارت خارجه بسیار جدی است و تلاش‌های خود را از طرق مختلف از جمله سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند و امیدواریم این تلاش‌ها بتواند مثمر واقع شود و نیازمندی‌های کشور در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت دوازدهم ظهور و بروز پیدا کند.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره نشست همکاری‌های سه جانبه ایران، عراق و ترکیه پرسید گفت: به هرحال سه کشور ایران، عراق و ترکیه مسائل متعدد و مختلفی دارند که هر از گاهی نیاز هست برخی مسائل را رصد کنند و رایزنی‌های لازم را به منظور تثبیت ثبات و امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم داشته باشند.

وی افزود: بنابراین، این تماس‌ها و رایزنی‌های سه کشور پیش از این نیز وجود داشته است که یکی از آن نشست‌ها در نیویورک در سطح نشست سه وزیر اتفاق افتاد و فکر می‌کنم در بیانیه‌ای که در پایان نشست منتشر شد برخی از محورهای مذاکرات و تفاهم هایی که بین سه کشور صورت پذیرفته بود منتشر شد که احتمالا این بیانیه در اختیار دوستان رسانه‌ای وجود دارد.

پرونده مذاکرات هسته‌ای غیر قابل بازگشایی است

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: پرونده مذاکرات هسته‌ای غیر قابل بازگشایی است.

قاسمی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره موضع رئیس جمهور فرانسه مبنی بر ممکن بودن مذاکره مجدد در چارچوب برجام گفت: در دیدارهای وزیر خارجه کشورمان و هیات همراه در نیویورک و در مواضع اعلامی مقامات کشورهای مختلف تعداد زیادی از این مقامات بر پایبندی به برجام و اهمیت آن تاکید و مخالفتشان را با موضع مقامات آمریکا در این خصوص اعلام کردند.

وی افزود: آنچه از جانب دولت فرانسه مطرح شده بحثی است که احتمالا به درستی بیان نشده است، زیرا برجام، چارچوب و ترتیبات خاص خود را دارد و همه چیز در آن اعم از زمان بندی و نظارت‌ها پیش بینی و در دو سال گذشته طبق آن اقدام شده است و در آینده نیز طبق همان منوال اقدام خواهد شد.

قاسمی با تاکید بر اینکه هیچ جایی برای باز کردن پرونده مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد تصریح کرد: برجام یا به همین شکل باقی خواهد ماند یا نخواهد ماند. با اعلام نظر عمده کشور‌ها و نیز سران ۵ + ۱ به استثنای آمریکا مواضع قریب به اتفاق کشورهای جهان در خصوص برجام مشخص و مواضع کشور ما نیز در این خصوص روشن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره موضع انگلیس و فرانسه درباره آزمایش موشک خرمشهر مبنی بر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از جانب ایران با آزمایش این موشک تاکید کرد: مواضع ما درباره برنامه دفاعی و موشکی کاملا روشن است و آن را تغییر نداده ایم؛ سیاست‌های دفاعی و بازدارنده ما با شدت و قوت تمام ادامه خواهد یافت و دیگران حق ورود به این موضوع و اظهار نظر در این باره را ندارند.

وی همچنین درباره اقدام کشورمان در مسدود کردن مرزهای هوایی به روی اقلیم کردستان عراق گفت: براساس خواست دولت عراق، مرزهایمان را اعم از مرزهای زمینی و هوایی مسدود کردیم و طبق مناسبات ایران و عراق طبیعی است که حتما باید در این باره اقدام می‌کردیم.

قاسمی همچنین درباره مشکلات احتمالی برای هموطنانی که در اقلیم کردستان عراق حضور دارند گفت: از تعداد ایرانیانی که در آن جا حضور دارند آگاهی ندارم، اما برای آمد و شد آنان حتما ساز و کارهای لازم طراحی شده است و نهادهای ذیربط در این باره اطلاع رسانی خواهند کرد.

وی همچنین درباره اینکه آیا ایران از ساز و کارهای لازم در کمیسیون مشتر ک. برجام برای حل اختلافات در تامین منافع کشورمان استفاده کرده است اظهار داشت: ما همواره اقدامات لازم را در این کمیسیون در دو سال گذشته داشته ایم و آنچه بعنوان عهد شکنی یا بدعهدی‌های آمریکا مطرح است پیگیری کرده ایم.

قاسمی افزود: در هیات عالی نظارت بر برجام در تهران نیز تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شده است که به تناسب شرایط انجام داده ایم و این سیاست ادامه خواهد یافت و متناسب با رفتار شرکا در ۱ + ۵ بخصوص به اقتضای رفتار آمریکا، تصمیماتی را که از قبل پیش بینی کرده ایم اجرا خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره بروز مشکل برای شماری از هموطنانمان در صربستان و اینکه آیا دریافت روادید برای سفر به این کشور لغو شده است گفت: لغو روادید انجام و اعلام هم شده است، اما شماری از شهروندان کشورمان در قالب گروههای توریستی یا به شکل فردی به آن کشور سفر کردند که متاسفانه تعدادی از آنان که البته از دیگر کشور‌ها به صربستان رفته بودند به علت نداشتن مدارک قانونی لازم در فرودگاه متوقف شدند.

وی افزود: تعدادی از این هموطنانمان به مبدا بازگردانده شدند، اما هنوز تعدادی بلاتکلیف بودند که سفارتخانه ما وارد عمل شد و در مذاکراتی که با مقامات صربستان داشتند توانستند بخشی از مشکلات شهروندانمان را حل و فصل کنند.

قاسمی به ایرانیانی که قصد سفر به صربستان را دارند توصیه و تاکید کرد: حتما مقررات این کشور را ملاحظه و در چارچوب مقررات آن کشور سفر کنند و مدارک لازم را با خود داشته باشند تا در فرودگاه‌ها ومرزهای زمینی دچار مشکل نشوند.

وی همچنین درباره اینکه آیا مقامات کشورمان در نشست‌های مربوط به بررسی برجام در نیویورک به بد عهدی‌های آمریکایی اعتراض نکردند گفت: ما دائم در خصوص بدعهدی‌های آمریکا صحبت کردیم، موضوعی که در عمل و در کلام دولتمردان این کشور بویژه آقای ترامپ دیده شد و نگاهی منفی و بدبینانه به برجام دارند.

قاسمی تاکید کرد: مواضع ما در این خصوص کاملا روشن است؛ آمریکا خطاها، کم کاری‌ها و بد عهدی‌های بسیار داشته است وکشورهای دیگر می‌توانند دیدگاههای فرعی خود را داشته باشند، اما آنچه اهمیت دارد دیدگاههای دیگر کشور‌ها است که سعی کرده اند برجام در مسیر خود به درستی طی شود و این تفاهمی است که به نفع همه کشور‌ها و جهان است و باید پابرجا بماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تغییر مواضع ترکیه در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق و تن‌ها ماندن ما در این عرصه گفت: فرض محال که محال نیست، فرضی را اینگونه مطرح و در آن نتیجه گیری می‌کنیم، اما با توجه به اشتراکاتی که با ترکیه در حوزه‌های مختلف داریم رایزنی‌ها و تماس هایمان را با مقامات این کشور در سطوح عالی ادامه خواهیم داد.

وی افزود: در روابط دو کشور ممکن است نقاط مشترک زیادی باشد و در بخش هایی نیز اشتراک نباشد، اما اکنون در سیاست‌های ترکیه در خصوص اقلیم کردستان عراق قضاوتی ندارم و آنچه آنکارا اتخاذ می‌کند به این کشور مربوط می‌شود.

قاسمی اضافه کرد: با این حال بعنوان دو همسایه خوب تا جایی که بتوانیم حتما همکاری‌های بیشتری خواهیم داشت.

وی همچنین درباره برنامه سفر رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به تهران گفت: روابط ایران و ترکیه بعنوان دو همسایه خوب روندی تکاملی طی کرده و وارد فضا و مراحل جدیدتری شده است.

قاسمی افزود: همواره در سطوح سیاسی رایزنی‌های مکرر و متعددی در حوزه‌های مختلف اعم از مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی داشته ایم و خواهیم داشت.

وی گفت: با سفر سرلشکر باقری به ترکیه در عالی‌ترین سطح نظامی وارد فضای جدیدی در برخی همکاری‌ها با ترکیه شدیم که این می‌تواند کمک موثری به تثبیت صلح و ثبات در منطقه کند و پاسخ زودهنگام دعوت سرلشکر باقری از جانب همتایش برای سفر به تهران نشان دهنده تعمیق روابط بسیار خوب میان دو کشور است.

قاسمی افزود: موضوعات کلانی در دستور کار سفر این مقام ترک به کشورمان در آینده نه چندان دور قرار دارد و پس از آن نیز آقای اردوغان به تهران سفر خواهد کرد.

وی ادامه دیدار‌ها، تماس‌ها و گفتگو‌ها میان مقامات دو کشور اعم از پایتخت‌ها و در حاشیه مجامع بین المللی را گامی رو به جلو و در حرکت رو به رشد مناسبات دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد: این دیدار‌ها بتواند مانند گذشته به تعمیق روابط دو جانبه در همه سطوح بویژه مبارزه باتروریسم و گسترش امنیت منطقه‌ای بیانجامد.

پرونده مذاکرات هسته‌ای غیر قابل بازگشایی است

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: پرونده مذاکرات هسته‌ای غیر قابل بازگشایی است.

بهرام قاسمی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره موضع رئیس جمهور فرانسه مبنی بر ممکن بودن مذاکره مجدد در چارچوب برجام گفت: در دیدارهای وزیر خارجه کشورمان و هیات همراه در نیویورک و در مواضع اعلامی مقامات کشورهای مختلف تعداد زیادی از این مقامات بر پایبندی به برجام و اهمیت آن تاکید و مخالفتشان را با موضع مقامات آمریکا در این خصوص اعلام کردند.

وی افزود: آنچه از جانب دولت فرانسه مطرح شده بحثی است که احتمالا به درستی بیان نشده است، زیرا برجام، چارچوب و ترتیبات خاص خود را دارد و همه چیز در آن اعم از زمان بندی و نظارت‌ها پیش بینی و در دو سال گذشته طبق آن اقدام شده است و در آینده نیز طبق همان منوال اقدام خواهد شد.

قاسمی با تاکید بر اینکه هیچ جایی برای باز کردن پرونده مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد تصریح کرد: برجام یا به همین شکل باقی خواهد ماند یا نخواهد ماند. با اعلام نظر عمده کشور‌ها و نیز سران ۵ + ۱ به استثنای آمریکا مواضع قریب به اتفاق کشورهای جهان در خصوص برجام مشخص و مواضع کشور ما نیز در این خصوص روشن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره موضع انگلیس و فرانسه درباره آزمایش موشک خرمشهر مبنی بر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از جانب ایران با آزمایش این موشک تاکید کرد: مواضع ما درباره برنامه دفاعی و موشکی کاملا روشن است و آن را تغییر نداده ایم؛ سیاست‌های دفاعی و بازدارنده ما با شدت و قوت تمام ادامه خواهد یافت و دیگران حق ورود به این موضوع و اظهار نظر در این باره را ندارند.

وی همچنین درباره اقدام کشورمان در مسدود کردن مرزهای هوایی به روی اقلیم کردستان عراق گفت: براساس خواست دولت عراق، مرزهایمان را اعم از مرزهای زمینی و هوایی مسدود کردیم و طبق مناسبات ایران و عراق طبیعی است که حتما باید در این باره اقدام می‌کردیم.

قاسمی همچنین درباره مشکلات احتمالی برای هموطنانی که در اقلیم کردستان عراق حضور دارند گفت: از تعداد ایرانیانی که در آن جا حضور دارند آگاهی ندارم، اما برای آمد و شد آنان حتما ساز و کارهای لازم طراحی شده است و نهادهای ذیربط در این باره اطلاع رسانی خواهند کرد.

وی همچنین درباره اینکه آیا ایران از ساز و کارهای لازم در کمیسیون مشتر ک. برجام برای حل اختلافات در تامین منافع کشورمان استفاده کرده است اظهار داشت: ما همواره اقدامات لازم را در این کمیسیون در دو سال گذشته داشته ایم و آنچه بعنوان عهد شکنی یا بدعهدی‌های آمریکا مطرح است پیگیری کرده ایم.

قاسمی افزود: در هیات عالی نظارت بر برجام در تهران نیز تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شده است که به تناسب شرایط انجام داده ایم و این سیاست ادامه خواهد یافت و متناسب با رفتار شرکا در ۱ + ۵ بخصوص به اقتضای رفتار آمریکا، تصمیماتی را که از قبل پیش بینی کرده ایم اجرا خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره بروز مشکل برای شماری از هموطنانمان در صربستان و اینکه آیا دریافت روادید برای سفر به این کشور لغو شده است گفت: لغو روادید انجام و اعلام هم شده است، اما شماری از شهروندان کشورمان در قالب گروههای توریستی یا به شکل فردی به آن کشور سفر کردند که متاسفانه تعدادی از آنان که البته از دیگر کشور‌ها به صربستان رفته بودند به علت نداشتن مدارک قانونی لازم در فرودگاه متوقف شدند.

وی افزود: تعدادی از این هموطنانمان به مبدا بازگردانده شدند، اما هنوز تعدادی بلاتکلیف بودند که سفارتخانه ما وارد عمل شد و در مذاکراتی که با مقامات صربستان داشتند توانستند بخشی از مشکلات شهروندانمان را حل و فصل کنند.

قاسمی به ایرانیانی که قصد سفر به صربستان را دارند توصیه و تاکید کرد: حتما مقررات این کشور را ملاحظه و در چارچوب مقررات آن کشور سفر کنند و مدارک لازم را با خود داشته باشند تا در فرودگاه‌ها ومرزهای زمینی دچار مشکل نشوند.

وی همچنین درباره اینکه آیا مقامات کشورمان در نشست‌های مربوط به بررسی برجام در نیویورک به بد عهدی‌های آمریکایی اعتراض نکردند گفت: ما دائم در خصوص بدعهدی‌های آمریکا صحبت کردیم، موضوعی که در عمل و در کلام دولتمردان این کشور بویژه آقای ترامپ دیده شد و نگاهی منفی و بدبینانه به برجام دارند.

قاسمی تاکید کرد: مواضع ما در این خصوص کاملا روشن است؛ آمریکا خطاها، کم کاری‌ها و بد عهدی‌های بسیار داشته است وکشورهای دیگر می‌توانند دیدگاههای فرعی خود را داشته باشند، اما آنچه اهمیت دارد دیدگاههای دیگر کشور‌ها است که سعی کرده اند برجام در مسیر خود به درستی طی شود و این تفاهمی است که به نفع همه کشور‌ها و جهان است و باید پابرجا بماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تغییر مواضع ترکیه در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق و تن‌ها ماندن ما در این عرصه گفت: فرض محال که محال نیست، فرضی را اینگونه مطرح و در آن نتیجه گیری می‌کنیم، اما با توجه به اشتراکاتی که با ترکیه در حوزه‌های مختلف داریم رایزنی‌ها و تماس هایمان را با مقامات این کشور در سطوح عالی ادامه خواهیم داد.

وی افزود: در روابط دو کشور ممکن است نقاط مشترک زیادی باشد و در بخش هایی نیز اشتراک نباشد، اما اکنون در سیاست‌های ترکیه در خصوص اقلیم کردستان عراق قضاوتی ندارم و آنچه آنکارا اتخاذ می‌کند به این کشور مربوط می‌شود.

قاسمی اضافه کرد: با این حال بعنوان دو همسایه خوب تا جایی که بتوانیم حتما همکاری‌های بیشتری خواهیم داشت.

وی همچنین درباره برنامه سفر رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به تهران گفت: روابط ایران و ترکیه بعنوان دو همسایه خوب روندی تکاملی طی کرده و وارد فضا و مراحل جدیدتری شده است.

قاسمی افزود: همواره در سطوح سیاسی رایزنی‌های مکرر و متعددی در حوزه‌های مختلف اعم از مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی داشته ایم و خواهیم داشت.

وی گفت: با سفر سرلشکر باقری به ترکیه در عالی‌ترین سطح نظامی وارد فضای جدیدی در برخی همکاری‌ها با ترکیه شدیم که این می‌تواند کمک موثری به تثبیت صلح و ثبات در منطقه کند و پاسخ زودهنگام دعوت سرلشکر باقری از جانب همتایش برای سفر به تهران نشان دهنده تعمیق روابط بسیار خوب میان دو کشور است.

قاسمی افزود: موضوعات کلانی در دستور کار سفر این مقام ترک به کشورمان در آینده نه چندان دور قرار دارد و پس از آن نیز آقای اردوغان به تهران سفر خواهد کرد.

وی ادامه دیدار‌ها، تماس‌ها و گفتگو‌ها میان مقامات دو کشور اعم از پایتخت‌ها و در حاشیه مجامع بین المللی را گامی رو به جلو و در حرکت رو به رشد مناسبات دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد: این دیدار‌ها بتواند مانند گذشته به تعمیق روابط دو جانبه در همه سطوح بویژه مبارزه باتروریسم و گسترش امنیت منطقه‌ای بیانجامد.

قد و قواره مقامات امارات در حد ورود به مسئله برجام نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخی قاطع و تلویحی به اظهارات مقامات امارات در سازمان ملل متحد مبنی بر پایبند نبودن ایران به برجام تصریح کرد: برخی آدم‌ها قد و قواره شان در حد ورود به همه مسائل نیست.

بهرام قاسمی در نشست خبری افزود: کسانی که خارج از مسئولیتشان درباره برجام صحبت می‌کنند و خود را در این خصوص به جای آژانس بین المللی انرژی اتمی قاضی می‌دانند دچار نوعی مشکلات خاص هستند.

وی اضافه کرد: چنین افرادی در همه جای دنیا هستند و لازم نیست به اظهاراتشان پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه بحرین در سازمان ملل مبنی بر متهم کردن کشورمان به دخالت در امور کشورهای دیگر تصریح کرد: کسانی که درباره دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشور‌ها صحبت می‌کنند افرادی هستند که به اتفاق شرکا و برادران بزرگ ترشان در عرصه جهان به خرید و فروش تروریسم، افراط گرایی، دخالت در مسائل دیگران و سرکوب مردم خود مشغولند.

قاسمی افزود: سخن این افراد نیز خیلی قابل اعتنا نیست و در ادامه سیاست کشورهای فرامنطقه‌ای در حوزه ایران هراسی بیان می‌شود که بحث جدیدی نیست و این سخنان به علل مختلف ادامه خواهد یافت.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا تصویب تحریم فروش هواپیما به ایران در کنگره آمریکا نقض برجام است، گفت: موضوعی که در این خصوص در کنگره مطرح شد لایحه است و از این لوایح در کنگره بسیار مطرح کرده اند به نحوی که در یک سال گذشته بیش از ۶۰ لایحه مطرح شده و در نهایت هیچ یک به فرجام نرسیده و اجرایی نشده است.

قاسمی افزود: این لوایح وقتی می‌تواند قانونی و اجرایی شود که مراحلش را طی کند و به امضای رئیس جمهور امریکا برسد.

وی گفت: آنچه درباره فروش هواپیما به ایران مطرح شده قراردادی میان شرکت‌های ایرانی و امریکایی است که باید ظرایف فنی آن را از دستگاه‌های ذی ربط بپرسید، اما این لفاظی‌ها با هدف ایران هراسی است که متاسفانه همچنان به آن دامن زده می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: