اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 24 September 2017
در نکوداشت آئین هشتادسالگی در موزه مطرح شد
نشست خبری مشترک موزه ملی ایران و موزه ملی ملک به مناسبت هشتادسالگی دو موزه، در نگارخانه موزه ملی ملک با حضور مدیر موزه ملی ایران، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک و رئیس ستاد برگزاری آیین‌ هشتاد سالگی در کتابخانه ملک برگزار شد.

بازدید رایگان هشت‌ساله‌ها و هشتاد‌ساله‌ها از دوموزه تاریخی

به‌گزارش عصرپرس به‌نقل از روابط‌عمومی موزه ملی، در ابتدای این نشست سیدمحمدمجتبی حسینی مدیرعامل موزه ملی ملک در جمع خبرنگاران گفت: برگزاری جشن هشتادسالگی برای کتابخانه و موزه ملی ملک و موزه ملی ایران اتفاق مبارکی است. دو نهادی که هر دو در خدمت مردم هستند ولی از دو خاستگاه مختلف ایجاد شده‌اند؛ یکی به همت حاکمان و دیگری به‌دست یک بازرگان فرهیخته ایجاد شده است. ما هشتاد سالگی هر دو موزه را بهانه‌ای برای همکاری قرار دادیم و امیدواریم به این بهانه بتوانیم اقدامات موثری برای الگوسازی در کشور در زمینه همکاری بین موزه‌ها انجام دهیم.

وی با اشاره به شعار «هشتاد سال مشق فرهنگ در باغ ملی» گفت: موزه‌ها از پدیده‌هایی هستند که برای فردا ایجاد شده‌اند و هر موزه‌ای که فردایی‌تر است رفت و آمد بیشتری دارد. کارکردهای اجتماعی مختلفی برای موزه‌ها تعریف شده است که علاوه بر تأثیرات عمومی مانند تفریح و ترقی علم و آموزش، تأثیراتی نیز بر خواص دارند. موزه‌ها از طریق آثارشان دریچه جدیدی برای درک تاریخ به ما می‌دهند.آثار موجود در در موزه‌ها راویان بی‌دریغ و بی‌دروغی هستند که صادقانه بیانگر گذشته هستند. همچنین موزه‌ها آثار معیار و سنجه را به ما معرفی می‌کنند تا بتوانیم تشخیص بدهیم که گامی به جلو برداشته‌ایم یا خیر و سومین مورد هم مربوط به توسعه و تعالی ذوق پیشرفته است که کمک می‌کند انسان به چیزهای معمولی راضی نشود.

حسینی ادامه داد: کتابخانه و موزه ملی ملک و موزه ملی ایران، هر دو قید ملی دارند و شاید این قید ملی، خوش‌ترین بهانه برای برگزاری این جشن باشد. یکسری برنامه‌های مشترک از جمله برپایی نمایشگاه‌های سیار در تهران و شهرستان‌ها به‌همت ستاد برگزاری این آیین برنامه‌ریزی شده است. کتاب "هشتاد سالگی" که متشکل از هشتاد اثر منتخب دو مجموعه است نیز به همین مناسبت منتشر خواهد شد. همچنین کتابی حاوی سخنان هشتاد نفر از بزرگان فرهنگ ایران درباره این دو مجموعه در زمان برگزاری این جشن‌ها در هفته نخست آبان 96 منتشر می‌شود.

وی توضیحاتی در خصوص تورهای بازدیدی ویژه آیین ۸۰ سالگی ارائه کرد و گفت: برپایی تورهای ویژه برای اقشار مختلف از جمله کودکان و سالمندان و ارائه کارت بازدید رایگان شش ماهه به هشت‌ساله‌ها و هشتاد‌ساله‌ها و برگزاری نشست‌های مختلف از دیگر برنامه‌های مشترک دو نهاد برای جشن هشتادسالگی است که به دلیل گشایش این دو موزه در آبان ماه هشتاد سال پیش اوج این برنامه‌های مشترک هفته اول آبان خواهد بود.

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک درباره برنامه‌های اختصاصی کتابخانه و موزه ملی ملک به همین مناسبت گفت: از ۲۵ آبان 96 همزمان با آغاز دهه وقف، همایش ملی "جایگاه وقف در کتابخانه‌ها و موزه‌های ایران" در موزه ملی ملک برگزار خواهد شد. در سالگرد میلاد امام رضا‌(ع)، دو نمایشگاه دائمی "هزاردستان" و "تمبر"افتتاح شد و تا آیین گرامیداشت هشتادسالگی نیز نمایشگاه دائمی "هنرهای تزیینی" گشایش خواهد یافت و دو ماه بعد از آن، نمایشگاه دائمی "علوم در تمدن اسلامی" در موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاهی از ۸۰ اثر نفیس خطی و نمایشگاه ۸۰ سند ویژه نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد. از دیگر برنامه‌ها می‌توان به برگزاری مسابقه عکس ویژه بازدیدکنندگان و انتشار کتاب هشتاد خاطره از دوستان و معاشران حاج‌حسین‌آقا ملک اشاره کرد. در سال‌های اخیر، موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در حوزه تاریخ شفاهی کارهای ارزشمندی انجام داده و تاکنون بیش از ده‌هزار صفحه محتوا در گفت‌وگو با مشاهیر فرهنگ و ادب و هنر ایران جمع‌آوری شده است که از این میان ۸۰ خاطره برگزیده در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

طرح بازسازی موزه ایران باستان

در ادامه این نشست جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در خصوص برنامه‌های مشترک موزه ملی ایران و موزه ملی ملک توضیحاتی ارائه داد و گفت: دو همسایه بعد از ۸۰ سال با هم ملاقاتی جدی داشته و مروری بر گذشته دارند.

او یکی از وظایف موزه ملی ایران را ملاقات با سایر موزه‌ها و فرهنگ‌های دیگر دانست و گفت: امیدوارم جشن هشتادسالگی هر دو موزه تجربه موفقی در گفتمان بین موزه‌ها باشد. در طی این مسیر و برای بهتر برگزار شدن این جشن‌ها، کارگروه مشترکی متشکل از همکاران هر دو موزه تشکیل و مسعود صالحی نیز به‌عنوان رئیس ستاد برگزاری آیین‌های هشتادسالگی انتخاب شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انجام کار مشترک در کشور ما بسیار دشوار است تصریح کرد:: امیدواریم برگزاری جشن هشتادسالگی بهانه خوبی برای وحدت بین موزه‌ها شود.

مدیر موزه ملی ایران یکی از برنامه‌های موزه ملی ایران برای بزرگداشت هشتاد سالگی را انتشار کاتالوگ فارسی و انگلیسی موزه ملی ایران دانست که در دست چاپ است وهمزمان با برگزاری این آیین‌در هفته نخست آبان رونمایی خواهد شد.

وی برنامه‌های موزه ملی ایران را به مناسبت ۸۰ سالگی موزه ایران باستان تا پایان سال اعلام کرد و گفت: برگزاری چند نمایشگاه خارجی در موزه ملی ایران از دیگر برنامه‌های ویژه موزه ملی ایران در این زمان خواهد بود که از آن‌جمله می‌توان به نمایشگاهی از ۱۰۳ اثر کشور ارمنستان در ۲۵ مهر، نمایشگاهی از آثار کشور کره جنوبی در دی و نمایشگاهی از ۶۰ اثر موزه لوور فرانسه در اسفند 96 اشاره کرد. کاتالوگ‌های این نمایشگاه‌ها به فارسی منتشر خواهند شد. در این راستا نمایشگاهی نیز در استان سمنان و نمایشگاهی مشترک با موزه مقدم برپا می‌شود. نمایشگاه مشترک با موزه ملک در چابهار و نمایشگاه‌های استانی در کرمانشاه و ایلام از دیگر برنامه‌های موزه ملی ایران خواهد بود. همچنین تلاش داریم کتابی از آثار کمتر دیده شده موزه ملی را نیز تا پایان سال منتشر کنیم.

نوکنده خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ویژه ما، طرح بازسازی موزه ایران باستان است و امیدواریم از اواخر امسال بتوانیم عملیات اجرایی را آغاز کنیم. در طرح محتوایی این مجموعه باید بازنگری انجام شود و موزه ایران باستان بتواند به یک استاندارد بین‌المللی برسد. در موزه ملی ایران، سه میلیون اثر موجود است که در حال حاضر بیش از سیصد هزار اثر قابل نمایش هستند و این حجم آثار نیاز به فضای بازدید بیشتری دارند.

وی درباره هیئت امنایی‌شدن موزه‌ها مطابق با قانون نیز گفت: امیدوایم در برنامه ششم توسعه کشور، طرح هیئت‌ امنایی‌شدن اداره موزه‌ها محقق شود. موزه‌های بزرگ جهان به این سمت حرکت کرده‌‌اند و این نشان می‌دهد که اجرای این کار سودمند است و ما هم از این مهم حمایت و استقبال می‌کنیم.

تشکیلات موزه‌ها و مراکز فرهنگی، نیازمند کمک‌های مجموعه مدیریت شهری هستند

مسعود صالحی رئیس ستاد برگزاری آیین‌های هشتادسالگی نیز در این نشست گفت: موزه ملی ایران و مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، دو مجموعه غنی و از نهادهای شاخص فرهنگی کشور هستند و برگزاری این آیین ارزشمند با همکاری مشترک این دو مجموعه، بسیار نویدبخش است. در برگزاری این آیین‌ها، شهرداری منطقه ۱۲ و سازمان زیباسازی شهر تهران، مشارکت مؤثری داشته‌اند که جای تشکر بسیار دارد، چرا که تشکیلات موزه‌ها و مراکز فرهنگی، نیازمند کمک‌های مجموعه مدیریت شهری هستند.

وی ضمن تشکر از ایکوم ایران و اسکندر مختاری که در برگزاری آئین هشتادسالگی همکاری داشتند بیان کرد: امیدواریم که در آینده شاهد باشیم که حال موزه‌ها بهتر از قبل شود. برای بهبود وضعیت فرهنگ ایران و همچنین عملکرد بهتر و مؤثرتر دو موزه، همکاری رسانه‌ها بسیار مهم است که امیدواریم این همکاری برای اعتلای فرهنگ و هنر ایران ادامه دار باشد.

رئیس ستاد برگزاری آیین‌های هشتادسالگی پیشنهاد کرد که به عنوان مقدمه و حسن آغاز خبرنگاران و اصحاب رسانه شرکت کننده در این نشست خبری از مخازن موزه ملی ملک بازدیدی داشته باشند که پس از تأیید مدیرعامل موزه ملی ملک پس از مراسم این بازدید صورت پذیرفت. مدعوین و شرکت‌کنندگان در نشست خبری آیین ۸۰ سالگی به‌دعوت مدیران هر دو موزه از نمایشگاه محیطی ۸۰ تصویر از آثار موزه ملی ایران و موزه ملی ملک واقع در خیابان پروفسور رولن نیز بازدید کردند.

بازدید رایگان هشت‌ساله‌ها و هشتاد‌ساله‌ها از دوموزه تاریخی

در پایان این نشست خبری از پوستر آیین نکوداشت ۸۰ سالگی موزه ایران باستان و موزه ملی ملک رونمایی شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: