اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - 27 February 2016
در کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران مطرح شد؛
بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل ریلی با توجه به ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، محور تازه ‌ترین نشست کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران بود.

توسعه حمل و نقل ریلی با هدف مدیریت مصرف انرژی

به گزارش عصر پرس به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران با تأکید بر لزوم افزایش سهم حمل نقل ریلی در سرمایه‌گذاری‌های بخش حمل و نقل گفت: حمل و نقل ریلی از نظر سرعت و مصرف انرژی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است و هدف ما تأکید بر اجرایی شدن ماده 12 قانون رفع موانع تولید و حمایت از آن است.

رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت  در ادامه به ارائه وضیعت انرژی در بخش‌های مختلف حمل و نقل پرداخت و گفت : ما باید الزامات و فواید توسعه حمل و نقل بار و مسافر را توسط ناوگان حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار دهیم .

نصرت ا... سیفی با مروری بر وضعیت بخش حمل و نقل گفت: مصرف انرژی در حوزه حمل و نقل وضعیت مطلوبی ندارد و ناوگان سبک حمل و نقل فرسودگی بسیاری داردعلاوه بر این ناوگان سنگین و موتورسیکلت‌ها نیز از استانداردهای این حوزه بسیار عقب هستند.

وی گفت : ناکارآمدی سیستم ریلی از همه بخش‌ها بیشتر است و مدیریت، اجزا و ریل‌ها همه کهنه هستند.

سیفی با بیان اینکه بخش ریلی برای جابجایی مسافر و بار صرفه‌جویی انرژی بسیاری نسبت به بخش‌های دیگر دارد، گفت: مصرف انرژی اتوبوس‌های واحد سه و نیم برابر، تاکسی 22 برابر و خودروهای شخصی 26 برابر مترو است.

وی در ادامه گفت: اولویت سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی که با ماده 12 قانون رفع موانع تولید و حمایت تصویب می‌شوند، عمدتاً با بخش خصوصی است و باید طرح‌ها توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی داشته باشند.

سیفی ادامه داد: طرح‌ها باید با امکانات و فن‌آوری‌های روز همراه باشند و موجب کاهش موثر مصرف انرژی شده و فرصت‌های اقتصادی برابر ایجاد کنند و موجب بهبود محیط زیست و توسعه پایدار شوند و به کار و ساخت ایرانی متکی بوده و ارتقا دهنده اشتغال باشند.

رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به معرفی طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر ریلی پرداخت وگفت : هدف از اجرای این طرح  توسعه سیستم ریلی کشور تا سال 1402است و بهره‌بردای کامل از طرح صرفه‌جویی میلیاردی در نفت و گاز و همچنین کاهش قابل ملاحظه استفاده از گازهای گلخانه‌ای را به همراه دارد.

در ادامه آرش نجفی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران بابیان اینکه این ماده در کلیت و منطق اصلی تدوین آن، با هیچ مشکلی روبرو نیست، گفت: مانند بسیاری از طرح‌ها که در در زمان اجرا با مشکل روبرو شده و از هدف اصلی خود خارج می‌شوند، تئوری خوب اصلی این ماده را با تعبیر و انجام بد از بین نبریم.

در ادامه جواد سمساریلر رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران مواردی را پیرامون ظرفیت‌های توسعه‌ای حمل و نقل ریلی و جاده‌ای عنوان کرد.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای هر دو مکمل هم هستند و باید مد نظر قرار بگیرند افزود: با وجود مشکلاتی مانند کهنه و قدیمی بودن ریل‌ها و واگن‌ها ، نوسازی و بازسازی این ناوگان زمان بسیاری می‌برد ما می‌توانیم تا زمانی که زیرساخت‌های این موضوع فراهم نشده  کامیون‌های خارجی با کیفیت را وارد و سرمایه‌گذاری‌ها را به این سمت ببریم.

سعید رسولی، معاون برنامه‌ریزی و حمل و نقل شرکت راه آهن با بیان اینکه استراتژی شفاف حمل و نقل در کشور وجود ندارد گفت: باید رویکرد حمل و نقل ترکیبی را مورد توجه قرار داد و هیچ یک از روش‌های حمل و نقل نباید حذف شوند.

رسولی گفت: با وجود زیاد بودن هزینه بازسازی راه‌آهن و دیربازده بودن آن، اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری شود، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: