به گزارش عصر پرس به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، علی شمس
اردکانی رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران با تأکید بر لزوم
افزایش سهم حمل نقل ریلی در سرمایهگذاریهای بخش حمل و نقل گفت: حمل و نقل ریلی از
نظر سرعت و مصرف انرژی بهترین گزینه برای سرمایهگذاری است و هدف ما تأکید بر اجرایی
شدن ماده 12 قانون رفع موانع تولید و حمایت از آن است.
رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه به ارائه وضیعت انرژی در بخشهای مختلف
حمل و نقل پرداخت و گفت : ما باید الزامات و فواید توسعه حمل و نقل بار و مسافر را
توسط ناوگان حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار دهیم .
نصرت ا... سیفی با مروری بر وضعیت بخش حمل و نقل گفت: مصرف انرژی
در حوزه حمل و نقل وضعیت مطلوبی ندارد و ناوگان سبک حمل و نقل فرسودگی بسیاری داردعلاوه
بر این ناوگان سنگین و موتورسیکلتها نیز از استانداردهای این حوزه بسیار عقب هستند.
وی گفت : ناکارآمدی سیستم ریلی از همه بخشها بیشتر است و مدیریت،
اجزا و ریلها همه کهنه هستند.
سیفی با بیان اینکه بخش ریلی برای جابجایی مسافر و بار صرفهجویی
انرژی بسیاری نسبت به بخشهای دیگر دارد، گفت: مصرف انرژی اتوبوسهای واحد سه و نیم
برابر، تاکسی 22 برابر و خودروهای شخصی 26 برابر مترو است.
وی در ادامه گفت: اولویت سرمایهگذاری در طرحهایی که با ماده
12 قانون رفع موانع تولید و حمایت تصویب میشوند، عمدتاً با بخش خصوصی است و باید طرحها
توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی داشته باشند.
سیفی ادامه داد: طرحها باید با امکانات و فنآوریهای روز همراه
باشند و موجب کاهش موثر مصرف انرژی شده و فرصتهای اقتصادی برابر ایجاد کنند و موجب
بهبود محیط زیست و توسعه پایدار شوند و به کار و ساخت ایرانی متکی بوده و ارتقا دهنده
اشتغال باشند.
رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به معرفی طرح توسعه حمل و
نقل بار و مسافر ریلی پرداخت وگفت : هدف از اجرای این طرح توسعه سیستم ریلی کشور تا سال 1402است و بهرهبردای
کامل از طرح صرفهجویی میلیاردی در نفت و گاز و همچنین کاهش قابل ملاحظه استفاده از
گازهای گلخانهای را به همراه دارد.
در ادامه آرش نجفی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران بابیان
اینکه این ماده در کلیت و منطق اصلی تدوین آن، با هیچ مشکلی روبرو نیست، گفت: مانند
بسیاری از طرحها که در در زمان اجرا با مشکل روبرو شده و از هدف اصلی خود خارج میشوند،
تئوری خوب اصلی این ماده را با تعبیر و انجام بد از بین نبریم.
در ادامه جواد سمساریلر رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک
اتاق ایران مواردی را پیرامون ظرفیتهای توسعهای حمل و نقل ریلی و جادهای عنوان کرد.
وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی و جادهای هر دو مکمل هم هستند
و باید مد نظر قرار بگیرند افزود: با وجود مشکلاتی مانند کهنه و قدیمی بودن ریلها
و واگنها ، نوسازی و بازسازی این ناوگان زمان بسیاری میبرد ما میتوانیم تا زمانی
که زیرساختهای این موضوع فراهم نشده کامیونهای
خارجی با کیفیت را وارد و سرمایهگذاریها را به این سمت ببریم.
سعید رسولی، معاون برنامهریزی و حمل و نقل شرکت راه آهن با
بیان اینکه استراتژی شفاف حمل و نقل در کشور وجود ندارد گفت: باید رویکرد حمل و نقل
ترکیبی را مورد توجه قرار داد و هیچ یک از روشهای حمل و نقل نباید حذف شوند.
رسولی گفت: با وجود زیاد بودن هزینه بازسازی راهآهن و دیربازده
بودن آن، اگر در این صنعت سرمایهگذاری شود، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.