اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - 20 September 2017
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به تولید ویروس‌های نوترکیب برای انتقال ژن شدند.
تولید ویروس های نوترکیب برای انتقال ژن
به گزارش عصرپرس به نقل از "وب دا"، مدیرگروه پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در قالب طرح‌های تحقیقاتی با همکاری جعفر فلاحی، دانشجوی دکترای پزشکی مولکولی، نخستین ذرات لنتی ویروسی نوترکیب با قابلیت انتقال ژن GFP همراه با ژن هدف تولید شده است.

وحید رزبان با بیان اینکه در این دانشگاه طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با علوم نوین روز دنیا در قالب پایان نامه‌های دانشجویی اجرا می‌شود، افزود: لنتی ویروس‌ها، کارآمدترین ویروس‌ها و حتی از کارآمدترین روش‌های انتقال ژن به صورت پایدار محسوب می‌شوند که تولید آن ها نه تنها برای تحقیقات در علوم زیستی و پزشکی اهمیت دارد، بلکه آغازی برای تولید ویروس‌هایی با قابلیت استفاده کلینیکی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پزشکی شیراز گفت: از ابتدا در بومی سازی این تکنولوژی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تلاش بر کاربرد به صرفه‌ترین روش‌ها بوده است.

وی افزود: بدون وابستگی به واردات و خرید مواد خاص برای ترانسفکشن، تنها با استفاده از چند نمک و بافر ساده تولید ویروس‌ها در کشت سلولی انجام شده و با تولید سلول‌های فلورسانت سبز تأیید شد.

رزبان با اشاره به قابلیت بیان و تولید دامنه گسترده‌ای از پروتئین‌های درمانی، با قدرت بالا در سلول‌های مختلف جانوری و انسانی به کمک این نوع از لنتی ویروس ها، توضیح داد: با توجه به اهمیت ژن درمانی و انتقال ژن در تحقیقات علوم پزشکی، امید است تا در آینده بسیار نزدیک، انواع ویروس‌ها با اهداف بالینی تولید و به استفاده کاربردی در مسیر سلامت جامعه برسد.

مدیرگروه پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: با تولید لنتی ویروس‌های نوترکیب، یکی از کمبودهای پژوهش مرتفع و راه برای تحقیقات کاربردی بسیار سودمند، گرانقیمت و در سطوح نخست پژوهش‌های داغ جهان باز می‌شود.

وی اضافه کرد: از جمله این کاربرد‌ها می‌توان به تولید موش تراریخت (Transgenic mouse)، تولید مدل‌های بیماری به صورت In vivo و In vitro، ژن درمانی و پزشکی بازساختی، تولید رده‌های سلولی نامیرا و یا بیان کننده پروتئین‌های درمانی، Optogenetic و سایر تحقیقات علوم اعصاب و فیزیولوژی اشاره کرد.

رزبان گفت: گروه پزشکی مولکولی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی آمادگی همکاری با تمام همکاران و پژوهشگران، برای ارائه خدمات و استفاده از این تکنولوژی را دارد.

یونس قاسمی رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی شیراز گفت: این اقدام همگام با توسعه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه، برای کاربردی کردن دانش سلامت انجام شده است.

این پژوهش تحقیقاتی با همکاری دکتر وحید رزبان مدیرگروه پزشکی مولکولی دانشگاه و جعفر فلاحی، دانشجوی دکترای پزشکی مولکولی انجام شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: