اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - 16 September 2017
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: پیش بینی می شود صادرات از مناطق آزاد کشور در سال جاری با افزایش نسبت به سال گذشته به بیش از یک میلیارد دلار برسد.
پیش بینی صادرات یک میلیارد دلاری از مناطق آزاد کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از ایرنا، مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در پایان سفره یک روزه خود به جزیره قشم در جمع خبرنگاران گفت: افزایش 30 درصدی صادرات از مناطق آزاد کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حرکت این مناطق در جهت هدف های اصلی راه اندازی را نشان می دهد.
 
وی افزود: قشم نمونه خوبی است و به طور کلی در این منطقه بحث تجارت به ویژه تجارت کالاهای غیر تعرفه ای به داخل کشور در حاشیه فعالیت ها است و سایر مناطق نیز جهت نمایش میزان حرکت در مسیر اصلی باید عملکرد شفافی از فعالیت و طرح های توسعه ای خود به افکار عمومی ارائه دهند. 

مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد با ابراز شگفتی از حجم فعالیت ها و گستردگی طرح ها و ظرفیت های جزیره قشم بیان کرد: برنامه ریزی های مدیرعامل منطقه آزاد قشم و رابطه مناسب مردم و این سازمان موجب شده تا گام های مهمی به ویژه در حوزه نفت و گاز برداشته شود. 

وی اضافه کرد: امید است در آینده نزدیک طرح شیرین کردن گاز با حضور رئیس جمهور در قشم افتتاح شود که خبر خوبی برای صنعت کشور به ویژه در بخش نفت و گاز است زیرا این فرآیند هزینه های بسیاری برای کشور دارد. 

بانک با اشاره به اجرای 300 کیلومتر آسفالت راه های روستایی این جزیره ادامه داد: همچنین برنامه های خوبی برای توسعه شهری در قشم وجود دارد به طوری که با برخورداری از حدود 140 هزار نفر جمعیت، برنامه ریزی بلند مدت و پیش بینی جمعیت 480 هزار نفری شده است. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور هم چنین گفت: گام های خوبی نیز در زمینه گردشگری برداشته شده و چشم انداز جذب یک میلیون گردشگر هدف گذاری شده که ارتباط گسترده مردم و منطقه آزاد و درگیر کردن آن ها در فعالیت های گردشگری خود به تنهایی بسیار ارزشمند است. 

وی به بازدید از چند کاشانه میهمان در روستاهای غرب جزیره اشاره کرد و گفت: مردم توانمندی خود را با امکانات محدود در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار می دهند که جاذبه خاصی دارد و می تواند در رونق گردشگری موثر باشد. 

مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد افزود: طرح های آبزی پروری قشم نیز یکی از سرمایه های بزرگ است که می تواند در کنار صنعت نفت توسعه یابد و به طور حتم در آینده اقتصاد کشور و منطقه اثرگذار باشد. 

وی با اشاره به بهره برداری از چند طرح تولید لوازم بهداشتی و آرایشی در قشم عنوان کرد: بازدید صورت گرفته نشان می دهد که این منطقه توانسته از جنبه های گوناگون با مدیریت خوب و همکاری مردم حرکت بزرگی را ساماندهی کند که البته در کنار این طرح های بزرگ و زیر بنایی، مسایل زیست محیطی نیز دیده شده است. 

بانک با اشاره طرح سوخت رسانی دریایی و توسعه بنادر قشم تاکید کرد: در این زمینه ها نیز کارهای خوبی انجام شده که در توسعه اقتصادی منطقه اثرگذار است و در آینده نزدیک قشم را به هدف های راه اندازی مناطق آزاد نزدیک تر می کند. 

وی مهم ترین هدف های راه اندازی مناطق آزاد در کشور را توسعه اقتصادی، گسترش مراودات تجاری خارجی، جذب سرمایه گذاری، مبادله کالا و اشتغال عنوان کرد و گفت: بسیاری از طرح های در دست اجرا اشتغالزا است و البته قشم با 5 و نیم درصد به رغم قرار نداشتن در استان های برخوردار در این زمینه به نسبت میانگین کشوری شرایط مناسبی دارد. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به همکاری منطقه آزاد قشم و سازمان فنی و حرفه ای برای اشتغال بومیان بیان کرد: امید می رود نرخ بیکاری در این جزیره با طرح های در دست اجرا به سه درصد برسد و در آینده نزدیک این جزیره پذیرای نیروهای جویای کار از مناطق دیگر باشد. 

جکت نفتی اف18 ساخته متخصصان ایرانی در قشم روز جمعه جهت انتقال به میدان نفتی فروزان (منطقه نفتی مشترک ایران و عربستان) با حضور مشاور رییس جمهوری در امور مناطق آزاد به آب انداخته شد و طرح احداث مزرعه پرورش میگوی دریانوردان در غرب این جزیره طی آئینی توسط وی کلنگ زنی شد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: