اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۴۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - 14 September 2017
در يكي از پيام‌هاي بازرگاني پرتكرار در تلويزيون، اينگونه وانمود مي‌شود كه به يك پسر توصيه مي‌كنند براي گرفتن پاسخ مثبت در خواستگاري با خودش تخمه آفتابگران ببرد تا پدر دختر راضي شود!

به گزارش عصرپرس، روزنامه جوان نوشت: در يكي از پيام‌هاي بازرگاني پرتكرار در تلويزيون، اينگونه وانمود مي‌شود كه به يك پسر توصيه مي‌كنند براي گرفتن پاسخ مثبت در خواستگاري با خودش تخمه آفتابگران ببرد تا پدر دختر راضي شود!

 پخش پيام‌هاي بازرگاني بخش مهمي از درآمد‌هاي صداوسيما را تأمين مي‌كند. آگهي‌هايي كه بر اساس اصول روانشناسي توليد مي‌شوند و سعي مي‌كنند توجه بيننده را به خود جلب كنند. آيا مديران سازمان به آنچه در لايه زيرين اين پيام‌هاي بازرگاني وجود دارد توجه مي‌كنند؟ مثلاً ارزش زن در تبليغات صداوسيما در چه حد است؟ يكي از نمونه‌هاي بي‌توجهي به اين جايگاه را در تبليغ يك ماده خوراكي مي‌بينيم.

 تبليغي فانتزي اما با مفهومي ضد اجتماعي و زير سؤال بردن جايگاه دختران و زنان در جامعه، در اين تبليغ شاهد آن هستيم كه پدر دختر بعد از متوجه شدن اينكه داماد تخمه آفتابگردان را با برندي خاص براي وي آورده با ازدواج دخترش موافقت مي‌كند و بر سر سفره عقد هم بسته‌هاي تخمه گذاشته مي‌شود. آگهي موزيكالي كه در ظاهر نيز همه چيز در آن ختم به خير و ازدواج مي‌شود اما در لايه زيرين آن جايگاه زن و انتخاب همسر به سخره گرفته و در حد معامله با تخمه آفتابگردان تنزل داده  شده است!

 چندي پيش بود كه در تبليغ اسپانسر برنامه خندوانه نيز شاهد اين بوديم كه ازدواج دختران و بالا رفتن سن ازدواج در دختران به مسخره گرفته شد و راه‌حل آن خريد از يك برند خاص معرفي شد. اگرچه رامبد جوان بعد از انتقادهايي كه به آن تبليغ وارد شد، در اينستاگرامش از مردم عذرخواهي كرد، اما هنوز شاهد اين هستيم كه آن تبليغ تخمه آفتابگردان در حال پخش از تلويزيون است.

 يكي ديگر از مواردي كه اين روزها در تبليغات صداوسيما بيشتر به چشم مي‌آيد، افزايش حجم آگهي‌هاي بازرگاني خارجي است. تبليغ كالاي خارجي در شبكه‌هاي مختلف صداوسيما ممنوع نيست اما داراي شرايط خاصي است، مثلاً حداقل در بحث تعرفه‌هاي آگهي، كالاي خارجي، با تعرفه بالاتري تبليغ مي‌شود. از سوي ديگر مديران ارشد سازمان صداوسيما بارها از حمايت كامل اين سازمان از كالاي ايراني سخن گفته‌اند.

 عبدالعلي علي‌عسكري، رئيس سازمان به عنوان رأس هرم مديريت رسانه ملي در چندين اظهار نظر و مصاحبه، بر حمايت از كالاي ايراني از سوي صداوسيما تأكيد كرده است. براي نمونه علي‌عسكري مي‌گويد: «سازمان صدا و سيما حامي و منعكس‌كننده تلاش صنعتگران و توليد‌كنندگان در عرصه اقتصاد مقاومتي، صنعت و اقتصاد است».

رئيس سازمان صداوسيما در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز «بر حمايت از كالاي ساخت ايران و صنايع داخلي» تأكيد مي‌كند. يا در مصاحبه‌اي تأكيد مي‌كند بايد به مردم بگوييم كه كالاي ايراني با كيفيت بخرند تا چرخ صنعت مملكت بچرخد و در اين راه، مسئولان و بانك‌ها بايد حامي اين صنايع كوچك و متوسط باشند و ادامه مي‌دهد: رسانه ملي بدون هيچ چشمداشتي و در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي از صنايع كوچك و متوسط حمايت خواهد كرد.

 همه اين توصيف‌هاي خوب از حمايت از توليد ملي و وعده‌هايي همچون پخش رايگان تبليغ كالاي ايراني در تلويزيون، اذهان را به اين سمت معطوف مي‌كند كه قرار است بخش‌هاي آگهي و پيام‌هاي بازرگاني تلويزيون نمود كاملي از توجه رسانه ملي به توليد ملي باشد اما در عمل شاهد چيز ديگري هستيم.

 مدتي است چند برند خارجي از مواد خوراكي گرفته تا محصولات لوازم خانگي، حضورشان را در تبليغات تلويزيوني پررنگ كرده‌اند. قطعاً اين حضور با پرداخت حقوق قانوني و رعايت تعرفه‌هاي تبليغاتي بوده، اما چرا صداوسيمايي كه مي‌گويد براي تبليغ كالاي ايراني طمع مالي ندارد و بدون چشمداشت كالاي ايراني را تبليغ مي‌كند، بهترين زمان‌هاي پخش آگهي را در اختيار محصولات خارجي قرار مي‌دهد؟ اين كار آيا با نفس حمايت از توليد ملي در تناقض نيست؟

نام:
ایمیل:
* نظر: