اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - 13 September 2017
سیف
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه دامنه نوسان نرخ دلار از ابتدای امسال تاکنون تنها ۵ درصد بوده است، گفت: میانگین ماهیانه رشد قیمت دلار کمتر از نیم درصد بوده و به نظر نمی رسد نگرانی خاصی از این بابت ایجاد شود.
نوسان ۵درصدی نرخ دلار از ابتدای سالبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت،  ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره قیمت دلار در بازار آزاد اظهار داشت: نرخ دلار در پنجم فروردین ماه امسال ۳۸ هزار و ۲۰۰ ریال (۳۸۲۰ تومان) بود که این رقم دیروز به ۳۹ هزار و ۳۰ ریال (۳۹۰۳ تومان) رسید.

وی میزان افزایش قیمت دلار در مدت مذکور را ۲.۱۸ درصد برآورد کرد و گفت: براین اساس میانگین ماهیانه این افزایش کمتر از نیم درصد است و به نظر نمی آید نگرانی خاصی ایجاد شود.
رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: آنچه مسلم است، اینکه بانک مرکزی و دولت بر کنترل نرخ ارز و جلوگیری از افزایش یا کاهش هیجانی قیمت دقت نظر دارند.

سیف، سرمایه گذاری در بازار ارز را به صرفه ندانست و گفت: سرمایه گذاری در دلار در شرایطی که نرخ سود سپرده های بانکی سالیانه ۱۵ درصد سالیانه است، اقتصادی نیست و به نظر می رسد سپرده بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد و افزایش قیمت دلار به هیچ وجه نمی تواند با آن مقابله کند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: دامنه نوسان دلار نیز در این مدت شش ماهه بسیار محدود بوده و چیزی حدود ۱۹۰۰ ریال (۱۹۰ تومان) که آن هم در دامنه ۵ درصدی روی داده است و بنابراین جای نگرانی نیست و این نشان دهنده وجود ثبات در اقتصاد است.

وی تصریح کرد: گفته شده که دولت تمایل به افزایش دارد که این ادعا به هیچ وجه درست نیست؛ دولت تمایل به هر اقدامی دارد که به ثبات اقتصادی کشور منجر شود و بتواند اقتصاد را توام با آرامش هدایت کند و فعالان اقتصادی افق مناسبی از پیش بینی شرایط اقتصادی کشور داشته باشند که خوشبختانه در ۶ ماهه نخست امسال این رویه همچون چهار سال گذشته پیگیری شده است.

 رئیسان متخلف شعب عزل شدند
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به آغاز اجرای بخشنامه رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در نظام بانکی از ۱۱ شهریور ماه اشاره کرد و گفت: بازرسان معاونت نظارت بانک مرکزی هر روز در شعب بانک های مختلف حضور می یابند و بر اجرای آن نظارت می کنند.

سیف گفت: مجموع اطلاعاتی که به دست ما می رسد، به طور عمومی از اجرای دقیق این بخشنامه حکایت دارد؛ البته تخلفات نادری نیز وجود دارد که در برخی موارد منجر به عزل رییس شعبه شده است.

به گفته سیف، بانک ها نیز مصمم به ایجاد انضباط در نرخ سودها و رعایت آن هستند زیرا این کار از هر نظر هم برای بانک ها و هم اقتصاد کشور منفعت دارد.

وی خاطر نشان کرد که در آینده نزدیک بانک مرکزی به نرخ سود تسهیلات بانکی ورود می کند و محدودیت هایی را در این زمینه برای بانک ها وضع خواهد کرد.

طرح ضربتی وام ازدواج ادامه می یابد
رئیس کل بانک مرکزی از تداوم اجرای طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج تا زمان به صفر رسیدن صف انتظار متقاضیان آن خبر داد و گفت: اجرای این طرح که از ابتدای مرداد آغاز شده، پیشرفت خوبی داشته است.

سیف اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۹۲ هزار وام ازدواج پرداخت شده که ۳۶۰ هزار مورد آن مربوط به هفت هفته ای است که اجرای طرح ضربتی آغاز شده است.

وی توضیح داد: در زمان آغاز اجرای این طرح ۵۰۰ هزار نفر در صف انتظار دریافت این تسهیلات قرار داشتند که از ابتدای مرداد ۱۲۵ هزار متقاضی جدید به آنها اضافه شدند که از این میزان در هفت هفته ۳۶۰ هزار مورد وام پرداخت شده است و ۲۶۵ هزار نفر در صف هستند.

به گفته سیف، اجرای این طرح تا زمانی که صف انتظار به صفر برسد، ادامه می یابد.
وی خاطر نشان کرد، پرداخت این تسهیلات در استان های محروم و کمتر توسعه یافته رشد بیشتری داشته که جای خوشحالی است.

سیف درباره اینکه چرا از میان مسئولان اقتصادی دولت تنها وی در حیات هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور می یابد، آیا وی سخنگوی مباحث اقتصادی دولت است، گفت: من سخنگوی مباحث اقتصادی دولت نیستم و فقط مباحث مربوط به بانک مرکزی را توضیح می دهم و آنچه گفتم مباحث مربوط به بانک مرکزی بود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی سپرده گذاران موسسات غیرمجاز ساماندهی شده به فروش امتیاز سپرده خود روی آورده اند و برخی نیز در این زمینه دلالی می کنند، گفت: ما مواردی را که ببینیم، برخورد می کنیم؛ البته برخی افراد اهل ریسک هستند و عده ای هم می خواهند سپرده خود را نقد کنند و نمی شود جلوی همه موارد را گرفت اما مواردی که بتوانیم، با آن برخورد می کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: