اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - 13 September 2017
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: وضعیت نامطلوب کودکان بدون شناسنامه دغدغه امداد است اما قانون دراین باره برای کمیته امداد تکلیفی تعیین نکرده است.
وضعیت نامطلوب کودکان بدون شناسنامه دغدغه کمیته امداد استبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس به نقل از ایرنا، سجل یا همان شناسنامه امروزی برگ هویت اصلی ومهم برای شناسایی افراد درکشور است که بود یا نبود آن جوانب زندگی اجتماعی و فردی یک شهروند ایرانی را مورد تاثیر قرار می دهد. فردی که شناسنامه ندارد، بی سواد خواهد ماند، احساس بی هویتی خواهد کرد و ازهمان بدو تولد از هرگونه امکانات دولتی و شهری بی بهره خواهد ماند. وجود این برگه هویتی نقش مهمی در برخورداری افراد جامعه از احساس تعلق به جامعه، امکانات آموزشی، رفاهی، بهداشت یا حتی مسافرت دارد.
 
وجود افراد بی شناسنامه در کشور و آمارهای غیررسمی تعداد زیاد آنان، بارها توجه مسئولان و فضای رسانه ای کشور را به خود جلب کرده است. بخشی از این افراد را فرزندان زنان ایرانی تشکیل می دهند که با اتباع خارجی ازدواج کرده اند و مدارک هویتی برای آنان صادرنشده است. شمار زیادی از آنان نیز از پدر و مادر ایرانی و در ایران متولد شده اند اما به دلایل گوناگون مانند ثبت نشدن ازدواج پدر ومادر، پدران و مادران بی شناسنامه که عمدتا ناشی ازفقر فرهنگی بی شناسنامه مانده اند.

آمار دقیق و رسمی از تعداد افراد بدون شناسنامه در دست نیست، آمارهای موجود نیز تنها درحد پیش بینی و تخمین است. شنیده ها حاکی از وجود بیش از یک میلیون بی شناسنامه در کشور است که 400 هزار نفر از آنان را کودکان تشکیل می دهند.
مشکل البته از جایی بیشتر می شود که فقر نیز به آن افزوده شود.

کمیته امداد امام خمینی به عنوان بزرگترین نهاد حمایتی دولتی کشور، توانست با کمک دولت از امسال مستمری افراد تحت پوشش را افزایش قابل قبولی دهد ولی این موضوع شامل افراد فاقد شناسنامه نمی شود؛ براساس قانون کمیته امداد تنها افرادی را می تواند تحت پوشش قراردهد که شناسنامه ایرانی داشته باشند. 

پرویز فتاح روز سه شنبه با بیان این که کمیته امداد شاهد و نگران فقر، مشکلات مالی کودکان فاقد شناسنامه است، ادامه داد: ولی چون قانون تکلیفی برای این نهاد مشخص نکرده، نمی تواند ورود پیدا کند.

وی با بیان این که موسسات خیریه مردم نهاد می توانند به کودکان ایرانی که به هر دلیل شناسنامه ندارند و یا کودکان از مادر ایرانی و پدر افغان متولد شدند، کمک کند، گفت: کمیته امداد چون بخشی از بودجه اش را از دولت می گیرد نمی تواند به خانواده ای که وضعیت سرپرست خانه مشخص نیست و یا به خانواده ای که طلاق در آن ثبت رسمی نشده کمک کند.

فتاح در این باره افزود: برای حل این موضوع باید دولت لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم تا پس از تصویب به قانون تبدیل شود تا کمیته امداد در این راستا اقدام کند.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه خبرهای خوبی در این رابطه شنیده و امیدوارم اتفاق خوبی بیفتد، ادامه داد: کمیته امداد در کاهش و افزایش فقر تاثیرگذار نیست و برای رفع و یا کاهش فقر باید وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند و کمیته امداد تنها می تواند نقش کمک و دستگیری از نیازمندان را بر عهده بگیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: