اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - 12 September 2017
نوبخت در نشست خبری
سخنگوی دولت: بازنده و منزوی اصلی اقدام احتمالی آمریکا در خروج از برجام، خود دولت این کشور خواهد بود.
آمریکا در صورت خروج از برجام، ایزوله می‌شود
به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما؛ محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سؤال که آقای صالحی اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کردند که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام ایران خواستار پایبندی به این توافق است، آیا ادامه برجام بدون آمریکا عملاً امکان پذیر است یا خیر؟ افزود: برجام یک قرارداد بین ایران و شش کشور دیگر بود که یکی از آن‌ها آمریکاست. 

وی ادامه داد: درحال حاضر کاملاً فضای بین المللی و حقوقی تغییر کرده است و ما در سازمان ملل متحد و شورای امنیت شاهد لغو قطعنامه هایی هستیم که در آن زمان جاری بود و الان اراده کشورهای غیرآمریکا را برای همکاری کاملاً مشاهده می‌کنیم. 

سخنگوی دولت افزود: کشوری که بخواهد از این قرارداد بین المللی و چندجانبه خارج شود خودش ایزوله خواهد شد و اینکه آمریکا خارج شود و چگونگی اجرای برجام آیا قابل قبول خواهد بود یا نه؛ باید گفت: ما مطمئناً در راستای منافع ملی و با توجه به جمیع جهات بهترین تصمیم را می‌گیریم.

نوبخت با بیان اینکه این تصمیم فقط از یک مرجع گرفته نمی‌شود و نهادهای مختلف نظام در این خصوص اظهارنظر خواهند داشت گفت: اطمینان می‌دهیم آنچه محصول نهایی این کنش و واکنش خواهد بود تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران است. 

وی تأکید کرد: نه از سوی ما بلکه از سوی صاحبنظران جهانی پیش بینی می‌شود که بازنده و منزوی اصلی اقدام احتمالی آمریکا خود دولت آمریکا خواهد بود.

اظهارات اخیر آمانو بی پایه بودن سخنان دولتمردان آمریکا را نشان داد

سخنگوی دولت گفت:: اظهارات اخیر آمانو نشان داد که حرف‌های دولتمردان آمریکا، بی پایه و غیرحقوقی بوده به گونه‌ای که آژانس نیز آن را تأیید نکرده است. 

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی درخصوص اظهارات آقای آمانو مبنی بر اینکه در ادبیات آژانس چیزی به نام سایت مشکوک نداریم و اگر کشوری در صورت نیاز درخواست بازدید از سایت‌های ایران را بدهد پیگیر آن خواهیم بود، آیا ایران به شکل مدیریت شده اجازه بازدید از سایت‌های نظامی را می‌دهد؟ افزود: درخصوص اظهارات آقای آمانو فکر می‌کنم که پاسخ ایشان آنقدر صریح و واضح بود که جای هیچگونه تردیدی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران به پیمان برجام پایبند بوده است.

وی اضافه کرد: این موضوع نشان داد که حرف‌های دولتمردان آمریکا، حرف هایی بی پایه و غیرحقوقی بوده به گونه‌ای که آژانس نیز آن را تأیید نکرده است. 

سخنگوی دولت گفت: من با صراحت در جلسات گذشته موضع رسمی دولت را نیز اعلام کرده ام و نیاز به تکرار نیست، زیرا مواضعی کاملاً واضح است. 

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا با توجه به آمار و ارقام رسمی اعلام شده از سوی دولت، آمار بیکاری و رکود همچنان بالاست و آمار و ارقام در سفره مردم احساس نمی‌شود و اینکه آمار فصلی تا چه حد می‌تواند برای فعالان اقتصادی قابل اتکا باشد گفت: این آمارها، آمارهای رسمی کشور است و قابل مشاهده است. 

نوبخت تصریح کرد: همین که در بهار امسال از ۹۲۰ هزار نیروی جدیدی که وارد بازار کار شده اند توانستیم برای ۷۰۳ هزار نفر اشتغال زایی کنیم نشان دهنده و آثار همین سرمایه گذاری‌ها و تلاش هاست. 

وی گفت: حرف خیلی مستدلی نیست که بگوییم، چون برخی واحد‌ها نیمه فعال و غیرفعال هستند پس همه واحد‌ها اینگونه هستند. 

سخنگوی دولت تأکید کرد: انشاءالله با ادامه برنامه‌ها آمارهای رضایت بخش بیشتری نیز خدمت دوستان ارائه می‌شود.

استفاده از همه ابزارهای دیپلماسی برای کمک به مسلمانان میانمار

سخنگوی دولت گفت: حمایت از مظلومان و محرومان به ویژه مسلمانان از سیاست‌های غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران است.

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی درخصوص کشتار مسلمانان میانمار و مخالفت چین و روسیه با صدور هر نوع قطعنامه‌ای از سوی سازمان ملل در این مورد و اینکه موضع ایران در این باره چیست و آیا قرار نیست برای حل این بحران با این دو کشور وارد مذاکره شود؟ گفت:​ درخصوص این رخداد غم انگیز و ضدانسانی که در کشور میانمار درحال انجام است، ما دولت و ارتش این کشور را مسئول این قتل عام‌ها و کشتار‌ها می‌دانیم و با مردم مظلوم و مسلمان میانمار اظهار همدردی می‌کنیم. 

وی ادامه داد: فراتر از همدردی آنچه از نظر دیپلماتیک در توانمان باشد نیز انجام می‌دهیم. 

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به سفر رئیس جمهور به قزاقستان گفت: رئیس جمهور این سفر را فرصتی برای تهییج سایر کشورهای مسلمان به منظور کمک به رفع این مشکل و همچنین کمک به آسیب دیدگان میانمار دانسته اند.

نوبخت تصریح کرد: هلال احمر نیز امکاناتی را فراهم کرده و انشاءالله ما از همه اهرم‌ها استفاده خواهیم کرد تا فراتر از اظهار تالم نسبت به این اقدام غیرانسانی بتوانیم کمک‌های مؤثر دیگری نیز داشته باشیم. 

سخنگوی دولت افزود: حمایت از مظلومان و محرومان به ویژه مسلمانان همیشه از سیاست‌های غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران بوده است. 

وی با بیان اینکه ایران همه ابزارهای دیپلماسی را در این زمینه به کار خواهد بست اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران، دولت، سایر قوا و مردم در قبال این اتفاق که درحال رخ دادن است و متأسفانه واکنشی متناسب از سوی مراجع مسئول جهانی نسبت به آن اتخاذ نشده است، از همه ابزارهای خود استفاده خواهد کرد.

ارز مسافرتی برای زائران اربعین همچنان اجرایی می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به حذف ارز مسافرتی گفت: شاید بتوان این اقدام را یک گام در جهت یکسان سازی نرخ ارز تلقی کرد.

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی درخصوص حذف ارز مسافرتی و اینکه آیا شاهد تک نرخی شدن قیمت ارز خواهیم بود و این اقدام اولین گام در راستای تک نرخی شدن ارز خواهد بود یا خیر اظهار داشت:​ این ارز برای یک بار و آن هم در حد ۳۰۰ دلار داده می‌شد و آنچنان اتفاق اقتصادی که تأثیرگذار باشد نیست. 

وی افزود: می‌شود از آن برای امر واردات کالاهای واسطه‌ای که به تولید و افزایش صادرات کمک کند استفاده کرد. 

نوبخت در ادامه با اشاره به خروج زائران برای اربعین نیز گفت: ارز برای زائران اربعین در حد ۲۰۰ دلار همچنان اجرا خواهد شد. 

وی تصریح کرد: شاید بتوان آن را به عنوان یک گام در جهت یکسان سازی قیمت ارز تلقی کرد، اما باید دانست که یکسان سازی به این معنی نیست که ما نرخ بازار غیررسمی ارز را به عنوان نرخ مبنا بپذیریم و قطعاً باید تعدیل هایی صورت گیرد و ما درحال تلاش برای این امر هستیم. 

سخنگوی دولت افزود: البته سال گذشته نیز یک بار با عزم راسخ تری به سمت یکسان سازی نرخ ارز پیش رفتیم، اما با توجه به نوسانات و التهابات بازار که نشان داده هنوز آمادگی لازم برای این امر در بازار وجود ندارد، این موضوع متوقف شد. 

نوبخت با بیان اینکه نمی‌خواهیم به هر قیمتی برای تک نرخی شدن قیمت ارز اقدام کنیم گفت: اصل کار تقویت پول ملی است و یکسان سازی، فرع کار است. 

وی تأکید کرد: سال گذشته بانک مرکزی برای این کار کاملاً مهیا بود، اما رئیس جمهور موافقت نکرد و معتقد بود ابتدا باید در بازار ارز ثبات ایجاد شود و قیمت‌ها واقعی شوند.

نوبخت ادامه داد: به همین جهت آنچه برای تک نرخی شدن ارز در سال گذشته قول داده بودیم انجام نشد. 

وی تصریح کرد: دولت اگر قیمت‌ها هم شناور است آن را مدیریت می‌کند و اجازه نمی‌دهد نوسان داشته باشد.

مواضع رسمی دولت ازطریق سخنگو اعلام می‌شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه آقای صالحی در خصوص مباحث هسته‌ای فردی صاحبنظر، مسئول و مطلع هستند اظهار داشت: اگر ایشان مطلبی را بیان می‌کند بر پایه اطلاعات و مسئولیتی است که بر عهده دارد، اما اینکه موضع گیری رسمی دولت باشد، باید گفت: وقتی موضع رسمی دولت مطرح می‌شود یعنی دولت در باره مسئله‌ای تصمیم می‌گیرد، آن را از طریق سخنگو اعلام می‌کند.
نوبخت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص مصاحبه اخیر آقای صالحی مبنی بر پایبندی ایران به برجام در صورت خروج احتمالی امریکا و اینکه آیا این موضع رسمی دولت است و یا نظر شخصی ایشان افزود: آقای صالحی یکی از انسان‌های باتجربه، مسئول و مطلع در این زمینه هستند و ایشان قطعا مطالبی را که بیان می‌کند حتی اگر به نیابت از دولت هم نباشد، مطالب قابل اعتنا و دقیقی است.

وی ادامه داد:، اما اینکه موضعی به عنوان نظر دولت مطرح شود، باید سخنگوی دولت یا سخنگوی وزارت امور خارجه آن را اعلام کند و روال خاص خود را دارد.

نوبخت گفت:، اما اینکه اظهاراتی ازجانب دکتر ظریف یا آقای صالحی بیان شود مطالب دقیقی است و این افراد، افراد مطلعی هستند.

وی تصریح کرد: از این جهت تصور می‌کنم اگر مواردی بیش از این اظهار نظر رسمی ازجانب دولت باشد، با سازوکارهای رسمی دولت مطرح می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آقای صالحی در خصوص مباحث هسته‌ای فردی صاحبنظر، مسئول و مطلع هستند اظهار داشت: اگر ایشان مطلبی را بیان می‌کند بر پایه اطلاعات و مسئولیتی است که بر عهده دارد، اما اینکه موضع گیری رسمی دولت باشد، باید گفت: وقتی موضع رسمی دولت مطرح می‌شود یعنی دولت در باره مسئله‌ای تصمیم می‌گیرد، آن را از طریق سخنگو اعلام می‌کند.

نوبخت اضافه کرد: این حق را برای آقای صالحی به عنوان یک شخص مطلع، مسئول و صاحبنظر قائل می‌شویم که حرف سنجیده می‌زند و اگر نیاز به تغییر و یا ضرورتی باشد حتما آن تغییر در آینده به صورت بیانیه و یا به صورت شفاهی ازجانب مقام مسئول رسما اعلام می‌شود که موضع رسمی دولت خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: