اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - 12 September 2017
شورای امنیت سازمان ملل در جلسه ای قطعنامه جدیدی علیه کره شمالی با اکثریت آرا به تصویب رساند.
تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت علیه کره شمالی
به گزارش عصرپرس، قطعنامه جدید شامل ممنوعیت صادرات منسوجات این کشور و محدود شدن واردات نفت به کره شمالی است.

تمامی 15 عضو این شورا به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مثبت دادند.

بر اساس این قطعنامه تحریم های شدیدتری علیه کره شمالی به سبب برنامه هسته ای نظامی و آزمایش های موشکی و هسته ای این کشور به تصویب رسید.

قطعنامه جدید شامل ممنوعیت صادرات منسوجات این کشور و محدود شدن واردات نفت به کره شمالی است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به اتفاق آراء در واکنش به ششمین و قوی ترین آزمایش هسته ای کره شمالی که سوم سپتامبر انجام شد، تحریم ها علیه این کشور را افزایش داد. قطعنامه جدید تحریم ها علیه کره شمالی شامل ممنوعیت صادرات منسوجات این کشور و محدود شدن واردات نفت به کره شمالی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، این نهمین قطعنامه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی از سال 2006 تاکنون به شمار می رود که به اتفاق آراء تصویب می شود. این قطعنامه ها در واکنش به برنامه های موشکی بالستیک و هسته ای کره شمالی تصویب شده است. 

آمریکا پیش از این رای گیری، متن پیش نویس قطعنامه را با ایجاد تغییراتی در آن تلطیف کرد تا بتواند حمایت روسیه و چین را نیز جلب کند.

بنا بر آمار اداره تجارت و تقویت سرمایه گذاری کره شمالی ، منسوجات پس از ذغال سنگ و مواد معدنی ، دومین صادرات بزرگ این کشور در سال 2016 بوده است به طوری که پیونگ یانگ در سال 2016، از این بخش 752 میلیون دلار درآمد کسب کرده بود. حدود 80 درصد از صادرات منسوجات کره شمالی به چین است.

قطعنامه جدید شورای امنیت علیه کره شمالی شامل ممنوعیت صادرات میعانات و گاز طبیعی مایع به این کشور، محدودیت دو میلیون بشکه ای صادرات فرآورده های نفتی به کره شمالی در سال و همچنین محدود شدن صادرات نفت به این کشور در سطوح کنونی است. چین تامین کننده اصلی نفت برای چین به شمار می رود.

یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواست نامش فاش نشود گفت کره شمالی سالانه حدود چهار میلیون و 500 هزار بشکه فرآورده های نفتی و چهار میلیون بشکه نفت وارد می کند.

نیکی هیلی: به دنبال جنگ با کره شمالی نیستیم

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پس از تصویب قطعنامه گفت: امروز جامعه بین المللی نشان داد که برنامه هسته ای کره شمالی را بر نمی تابد و اگر این کشور نخواهد به این مساله پایان دهد، این جامعه دست به کار خواهد شد.

هیلی گفت که دنیا به دنبال جنگ با کره شمالی نیست و اکنون این کشور هنوز به نقطه بازگشت ناپذیر نرسیده است و اگر از خود جدیت نشان دهد، در نتیجه ادامه همکاری ها ممکن خواهد بود.

کورو بشو، نماینده ژاپن در سامان ملل از اقدام شورای امنیت در تصویب قطعنامه جدید علیه کره شمالی ابراز خرسندی کرد.

بشو گفت: این تحریم ها بسیار کره شمالی را تحت فشار قرار می دهد و باعث می شود تا این کشور درآمد بسیار کمتری داشته باشد. این رای گیری نشان داد که شورای امنیت در برابر کره شمالی آرام نخواهد نشست و جهان فشار حداکثری را علیه این کشور ادامه خواهد داد تا کره شمالی به سوی خلع سلاح هسته ای که هدف نهایی همگان است پیش برود.

فرانسه از قطعنامه تصویب شده شورای امنیت سازمان ملل که توسط آمریکا طرح شده بود استقبال کرد.

فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان مل گفت: تحریم های جدید بدون هدف اعمال نشده اند و نیازمند حمایت تمامی کشورها می باشد. این تحریم ها فشارها را بر کره شمالی آنقدر زیاد می کند تا آنها سر عقل بیایند و دست از کار اشتباهشان بکشند و به دیپلماسی روی آورند. اولویت فرانسه در تصویب این تحریمهای شدید در امروز دستیابی به راه حلی سیاسی در فردا است. هر چقدر که ما در برابر کره شمالی کوتاه بیاییم، آنها با شدت بیشتری به کارشان ادامه خواهند داد. ما باید به سوی خلع سلاح شبه جزیره کره پیش برویم. ما هرگز از مذاکرات پا پس نکشیده ایم. این کره شمالی بوده که از مذاکرات عقب رفته است و خود را به نشنیدن زده است.

انگلیس اعلام کرد تحریم های جدید در برابر کره شمالی تا زمانی که پیونگ یانگ دست از رفتارش نکشد ادامه خواهد یافت.

متیو رایکرافت،‌ سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت: تصمیم جمعی که امروز در شورای امنیت گرفته شد قدمی بسیار مهم و بزرگ بود و اکنون باید دیگر کشور ها نیز فشار را بر کره شمالی مضاعف کنند.

کره شمالی سابقه رفتار تحریک آمیز دارد. ما به عنوان جامعه بین المللی باید به گونه ای در برابر این سیاست ها بایستیم. یکی از راه های موثر تحریم ها هستند. برای برون رفت از این بحران راه حل وجود دارد و آن هم دیپلماسی است. 

چین و روسیه بر اهمیت ازسرگیری هرچه سریعتر مذاکرات با کره شمالی و خودداری از دامن زدن به تنش ها تاکید کردند.

سفیر چین در سازمان ملل متحد روز دوشنبه از کره شمالی خواست انتظارات و خواست جامعه بین المللی را برای توقف توسعه هسته ای و موشکی بالستیک این کشور جدی تلقی کند. 

لیو جیه یی همچنین از همه طرف های دخیل در بحران کره شمالی خواست آرامش خودشان را حفظ و از دامن زدن به تنش ها پرهیز کنند. وی تاکید کرد طرف های مربوطه باید هر چه سریعتر مذاکرات را از سر گیرند. 

چین اعلام کرد که به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره متعهد است و رای پکن به تصویب تحریم های جدید ناشی از همین تعهد است.

سفیر چین در سازمان ملل اعلام کرد که هدف از این تحریم ها وادار کردن کره شمالی به بازگشت به میز مذاکره است.

وی گفت برون رفت از بحران کره تنها با راه حلی سیاسی باید به دست بیاید.

او یکی از بهترین و واقع گرا ترین راه ها برای دستیابی به این راه حل را پیگیری پیشنهاد تعلیق در برابر تعلیق دانست که بر مبنای آن کره شمالی برنامه موشکی خود را متوقف کند و آمریکا و کره جنوبی نیز رزمایش های مشترک خود در منطقه را پایان بخشند.

چین اعلام کرد شرایط در شبه جزیره کره بسیار پیچیده است و هیچ یک از طرفین مناقشه نباید دست به اقدامی یکجانبه بزند و تنها به اجرای تحریم های اتخاذ شده در شورای امنیت بپردازند.

چین و روسیه پیشنهاد تعلیق دوجانبه، یعنی تعلیق آزمایش های موشکی بالستیک و هسته ای کره شمالی را در ازای تعلیق تمرین های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی به منظور کمک به آغاز مذاکرات، مطرح کرده اند.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت گفت: ما فکر می کنیم اگر این ابتکار روسیه و چین کم اهمیت تلقی شود، اشتباهی بزرگ است. این ابتکار همچنان در شورای امنیت روی میز است و ما بر بررسی آن تاکید داریم.

این در حالی است که نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد این پیشنهاد روسیه و چین را توهین آمیز نامیده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: خواستار پایان یافتن برنامه های موشکی و اتمی پیونگ یانگ است تا در نهایت به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره دست پیدا شود. برای همین تحریم های جدید می توانند کره شمالی را مجبور کنند که به اهداف شورای امنیت سازمان ملل نزدیک تر شود.
روسیه خاطر نشان کرد این تحریم ها هم دولت کره را تحت تاثیر قرار خواهد داد و هم مردم این کشور را که هیچ نقشی در این بحران ندارند.

برای همین ما خواستار در نظر گرفته شدن مساله انسانی نیز در این میان هستیم.

جزئیات قطعنامه جدید شورای امنیت علیه کره شمالی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل متحد با حمایت چین و روسیه پیش نویس قطعنامه تحریم های کره شمالی را که آمریکا ارائه کرده بود با 15 رای موافق بدون هیچگونه رای مخالف تصویب کرد. 

این قطعنامه شورای امنیت درخصوص افزایش تحریم ها علیه کره شمالی درحالی تصویب شد که تنها یک ماه از ممنوعیت صادرات زغال سنگ، سرب و محصولات دریایی کره شمالی در واکنش به آزمایش موشک بالستیک قاره پیما این کشور می گذرد.

این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به مذاکراتی سخت پایان داد که طی آن آمریکا مجبور شد به منظور جلب حمایت چین و روسیه، از درخواست های اولیه خود درخصوص تحریم نفتی کامل علیه کره شمالی و مسدود شدن دارایی های خارجی کیم جونگ اون رهبر این کشور صرفنظر کند.

در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد صادرات منسوجات کره شمالی و ارسال گاز طبیعی به این کشور ممنوع شده، ارسال فرآورده های نفتی به کره شمالی محدود و همچنین تاکید شده است صادرات نفت به این کشور نیز باید در سطح کنونی حفظ شود. 

براساس تحریم های جدید علیه کره شمالی، کشورها دیگر اجازه صدور مجوز جدید کار برای کارگران کره شمالی را که به خارج اعزام می شوند ، ندارند. براساس تحریم ها همچنین از کشورها درخواست شده است قراردادهای موجود با کارگران کره شمالی را پس از اتمام تاریخ آن تمدید نکنند و به تدریج به چنین قراردادهایی پایان دهند.

بنا به گفته یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات درباره کره شمالی، حدود 93 هزار تبعه کره شمالی خارج از این کشور کار می کنند که منبع درآمدی را برای رژیم کیم جونگ اون تشکیل می دهند تا برنامه های موشکی و هسته ای خود را توسعه دهد.
براساس تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی همچنین کشورها اجازه دارند کشتی هایی را که مشکوک به حمل محموله ای ممنوعه برای کره شمالی هستند بازرسی کنند اما ابتدا باید اجازه کشوری را که پرچم آن روی کشتی نصب است دریافت کنند.

در پیش نویس اولیه قطعنامه تحریم ها علیه کره شمالی آمده بود برای ورود به کشتی هایی که مشکوک به حل محموله ای ممنوعه برای کره شمالی هستند می توان به زور متوسل شد اما پس از مذاکرات اواخر هفته، این بند نیز حذف شد.

آمریکا و متحدانش می گویند تحریم های شدیدتر علیه کره شمالی باعث افزایش فشار بر رژیم کیم جونگ اون و وادار شدن آن به حضور برسر میز مذاکره با هدف گفتگو درباره پایان دادن به آزمایش های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ می شود. 

در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال فرآورده های نفتی برای کره شمالی برای یک دوره سه ماهه از یکم اکتبر به 500 هزار بشکه و برای یک دوره یک ساله از یکم ژانویه به دو میلیون بشکه محدود شده است.

بنا بر گزارش اداره اطلاع رسانی انرژی آمریکا، این به معنی کاهش 10 درصدی صادرات فرآورده های نفتی به کره شمالی است زیرا برآوردها نشان می دهد سالانه حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه فرآورده های نفتی به کره شمالی ارسال می شود.

اداره اطلاع رسانی انرژی آمریکا همچنین اعلام کرد کره شمالی بخش اعظم بنزین و گازوئیل مورد نیاز خود را که برای بخش های کشاورزی، حمل و نقل و ارتش این کشور ضروری است، از چین وارد می کند.

چین که تنها متحد کره شمالی و مهم ترین شریک تجاری این کشور به شمار می رود، با تحریم نفتی پیونگ یانگ که واشنگتن به دنبال آن بود به شدت مخالفت کرد زیرا نگران بود چنین تحریمی باعث فلج شدن اقتصاد کره شمالی شود.

این مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات درباره کره شمالی افزود حدود چهار میلیون بشکه نفت خام که سالانه از چین و از طریق یک خط لوله به کره شمالی صادر می شود به قوت خود باقی خواهد ماند اما براساس قطعنامه جدید شورای امنیت، میزان صادرات نفت خام به کره شمالی در همین سطح حفظ خواهد شد و نباید افزایش یابد.

وی تصریح کرد ممنوعیت صادرات منسوجات کره شمالی باعث خواهد شد این کشور از درآمدی حدود 726 میلیون دلار در سال محروم شود.

در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین به منظور پرداختن به نگرانی های روسیه و چین، از روند گفتگو حمایت و بر ضرورت حفظ ثبات پایدار در شمال شرق آسیا و حل بحران موجود با استفاده از ابزارهای صلح آمیز، دیپلماتیک و سیاسی تاکید شده است.

روسیه و چین در تلاش برای آغاز مذاکرات با کره شمالی هستند اما پیشنهاد آنها درمورد توقف دوجانبه یعنی توقف آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی در ازای تعلیق تمرین های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی با مخالفت آمریکا روبرو شده است.

آمریکا اعلام کرده در برخورد با کره شمالی، اقدام نظامی همچنان یکی از گزینه ها است. آمریکا همچنین تهدید کرده است روابط اقتصادی خود را با کشورهایی را که به تجارت با کره شمالی ادامه دهند، قطع خواهد کرد. حدود 90 درصد از تجارت خارجی کره شمالی با چین است.
نام:
ایمیل:
* نظر: