اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - 11 September 2017
سخنگوی وزارت امور خارجه
سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد: هر یک از کشورهایی که در اجرای تعهدات برجام کوتاهی کنند و یا تعهداتش را به هر علت انجام ندهند اعم از امریکا یا هر دولت دیگر باید تاوان و بهای سنگینی بپردازند.
نقض کنندگان برجام تاوان سنگینی می‌پردازندبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس،  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره مصاحبه اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی با اشپیگل مبنی بر پایبندی ایران به برجام حتی در صورت خروج امریکا از آن گفت: برجام توافقی دو جانبه نیست بلکه تفاهمی چند جانبه محسوب می‌شود که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تایید شده است. 

وی بقا و موفقیت برجام را منوط به رعایت کامل تعهدات از جانب تمامی کشورهای عضو ۱ + ۵ دانست. 

قاسمی افزود: در صورتی که هر کشوری از اجرای تعهداتش کوتاهی کند یا به هر علت تعهداتش را انجام ندهد باید ب‌ها و تاوان سنگینی پرداخت کند اعم از اینکه امریکا باشد یا هر دولت دیگر. 

وی بار دیگر تاکید کرد: همانطور که قبلا اعلام کرده ایم ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود و البته در مقابل نقض آن از جانب هر کشور دیگر واکنش‌های لازم را خواهد داشت و نقض برجام را از جانب دیگران تحمل نخواهد کرد. 

قاسمی افزود: بار دیگر تاکید می‌کنم بقا و اجرای موفقیت آمیز برجام منوط به متعهد ماندن و اجرای دقیق تعهدات از جانب تمام کشورهاست و بر این اساس هر یک از کشور‌ها که نتوانند یا نخواهند تعهداتشان را به هر علت اجرا کنند حتما با تاوان و خسارت‌های جبران ناپذیر مواجه می‌شوند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در نهایت برجام ساز و کار، روابط و موضوعیت خودش را دارد و تمام تعهدات همه طرف‌ها در چارچوب آن دیده شده است. 

وی افزود: هر گونه اقدامی که مغایر با محتوای برجام باشد و یا نقض، کارشکنی و بدعهدی مانند بدعهدی‌های گذشته، تلقی شود در نهایت موضوع را در هیئت نظارت بر برجام پیگیری خواهیم کرد و این هیئت برای تمام شرایط و اقتضائات، برنامه‌ها، سناریو‌ها و ترتیبات لازم را می‌اندیشد. 

قاسمی تاکید کرد: در صورتی که چنین فرضیه هایی روی دهد قاطعانه و با جدیت کامل در این خصوص برخورد خواهد شد و نقض تعهدات از جانب دیگران را حتما تحمل نخواهیم کرد.

ایران هراسی ابزاری برای کسب امتیازات بیشتر از کشورهای منطقه
سخنگوی وزارت امور خارجه سیاست امریکا در اجرای پروژه ایران هراسی و واردکردن اتهام تروریسم علیه کشورمان را ابزاری برای کسب امتیازات بیشتر از کشورهای منطقه دانست.

بهرام قاسمی در نشست خبری گفت: اتهام حمایت کشورمان از تروریسم موضوع جدیدی نیست و امریکا بویژه در دولت جدید این کشور همه موضوعات بویژه تروریسم را بعنوان بخشی از اقلام تجاری قلمداد می‌کند و با استفاده از این ابزار در منطقه وارد بده بستان‌های سیاسی شده است. 
وی افزود: امریکا با ایجاد توهم و نگرانی در خصوص حمایت ایران از تروریسم از دیگر کشور‌ها امتیازات بیشتری دریافت کرده است.

قاسمی اضافه کرد: امریکا هم اکنون به جای برخورد جدی با تروریسم و تشویق کشورهایی که با تروریسم به طور جدی مبارزه می‌کنند این موضوع را به سوژه‌ای برای تجارت تبدیل کرده است. 

وی ادامه داد: این در حالیست که ایران در صف نخست مبارزه با تروریسم در منطقه، بهای سنگینی پرداخت کرده است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: با این حال این موضوع جای شگفتی ندارد. کسانی که ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند همان کسانی هستند که در کمپین انتخاباتی خود دولتمردان پیشین امریکا را افشا می‌کردند که در ایجاد، تربیت و ترویج گروههای تروریستی مانند داعش و القاعده در چند دهه اخیر سهم بسزایی داشتند. 

قاسمی همچنین درباره خروج احتمالی امریکا از برجام گفت: همه این‌ها حدس و گمانه زنی‌های رسانه‌ای و برخی محافل است، اما باید صبر و در آینده قضاوت کرد. 

وی افزود: در نهایت تصمیمات ما در این خصوص در هیئت نظارت بر برجام گرفته می‌شود. 

قاسمی اضافه کرد: سناریوهای لازم برای همه حالت‌ها در حوزه برجام طراحی شده و در نهایت آنچه به صلاح کشور است اقدام خواهد شد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران گفت: وزیر خارجه این کشور  امروز وارد تهران شد و مذاکراتش را با آقای ظریف در ساختمان شماره یک آغاز کرده است. 

وی افزود: در این دیدار موضوعات متعدد و طیف وسیعی از مسائل در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و مرزی مطرح و تبادل نظر می‌شود. 

قاسمی اضافه کرد: در سفر امروز وزیر خارجه پاکستان سه دیدار با مقامات کشورمان انجام و مسائل مورد علاقه دو کشور بررسی می‌شود که امیدوارم بتواند سنگ بنای دیگری برای فهم و درک مشترک بیشتر میان دو کشور همسایه باشد. 

وی همچنین درباره ادعای نشریه انگلیسی دیلی تلگراف مبنی بر کمک ایران به کره شمالی برای ساخت بمب هسته‌ای تصریح کرد: این حرف بی ربط، بی جا و غیر قابل اعتنایی است، در برخی رسانه‌ها ادعاهای زیادی مطرح می‌شود که درست نیست و پرداختن به آن اتلاف وقت است. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره نزدیک شدن به زمان همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و درخواست بارزانی از کشورمان برای پایان دادن به اختلاف میان اربیل و بغداد گفت: ما علاقمندیم که مذاکرات میان اربیل - بغداد که از گذشته وجود داشت ادامه یابد و بتواند به نتایج مطلوبی منجر شود. 

قاسمی افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق و نیز همه پرسی در اقلیم کردستان این کشور به طور مشخص بیان شده است که تکرار نمی‌کنم، اما امیدوارم عقلانیت و درایت در مجموعه منطقه کمک کند که وضع پیچیده در این نقطه حساس جهان پیچیده‌تر نشود. 

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارتباطات خوب با کرد‌ها، دولت مرکزی و شخصیت‌های عراقی در حد توان سعی می‌کند بتواند از بروز برخی بحران‌ها که می‌تواند تا حد زیادی مخرب و خطرناک باشد جلوگیری کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: