اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - 10 September 2017
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: براساس آخرین بررسی های صورت گرفته 80 درصد آب های زیر زمینی کاهش یافته است که برای رفع این چالش بزرگ مقابله با بهره برداری های بی رویه امری ضروری است.
بیلان منفی آب، تهدید جدی برای گسترش بیابان زاییبه گزارش سرویس محیط زیست عصرپرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، از کاهش سفره های زیرزمینی به عنوان مهم ترین چالش زیست محیطی خبر داد و گفت: براساس آخرین بررسی های صورت گرفته 80 درصد آب های زیر زمینی کاهش یافته است که برای رفع این چالش بزرگ مقابله با بهره برداری های بی رویه امری ضروری است.

وی افزود: با توجه به آنکه منابع زیرزمینی بیش از 55 درصد منابع آبی کشور را تامین می‌کنند اما پس از انقلاب اسلامی کمتر از نیم درصد اعتبارات به بازسازی این منابع اختصاص یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در بهبود منابع آب و خاک و توسعه پایدار فرآیند پوشش گیاهی تاثیرگذار است که بدین منظورباید سرمایه گذاری ویژه ای در این حوزه صورت گیرد.

به گفته این مقام مسئول در برنامه ششم توسعه مقرر شده که سالانه در 2 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری صورت گیرد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به ضرورت تعادل بخشی سفره های زیرزمینی بیان کرد: خشکسالی های پی در پی، فرسایش خاک، افزایش سیلاب، منفی شدن بیلان سفره های زیرزمینی و فرو نشست زمین ناشی از تغییر اقلیم سال های اخیر است که با اجرای عملیات آبخیزداری می توان از تخریب سفره های زیر زمینی جلوگیری کرد.

وی در ادامه یادآور شد: با هماهنگی وزارت نیرو در صدد هستیم تا بیلان منفی آب از 10 میلیارد متر مکعب کاهش یابد تا بعد از مدتی زمین های حاصلخیز به عرصه های بیابان تبدیل نشوند.

جلالی همچنین با اشاره به عوامل مؤثر در تخریب جنگل ها گفت: چرای بیش از حد دام، آفات و بیماری ها، آتش سوزی، توسعه شهرها، قاچاق چوب از جمله عوامل مؤثر در تخریب جنگل ها به شمار می رود که بدین منظور قوانین بازدارنده ای در نظر گرفته شده است.

به گفته وی آتش سوزی جنگل‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 57 درصد کاهش یافته است که این امر ناشی از مشارکت مردم و مدیریت جامع حوزه آبخیز است.


نام:
ایمیل:
* نظر: