اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - 10 September 2017
رییس سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد
رییس سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر نقش مهم استان‌های مرزی در شکوفایی اقتصادی کشور گفت: با مبادلات مرزی پیوندهای منطقه ای را با ثبات تر خواهیم کرد.
نقش مهم استان‌های مرزی در شکوفایی اقتصادی کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا، مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت ایران در آیین آغازدومین کارگروه ویژه استان‌های مرزی کشور در زاهدان، گفت: همه استان‌های مرزی نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی کشور دارند و باید با مبادلات مرزی پیوندهای منطقه ای را با ثبات تر کنیم.

وی با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های تدوین شده دولت یازدهم در زمینه ساماندهی نظام تجارت خارجی به ویژه مبادلات مرزی، کوله بری، ملوانی و دیگر موضوعات مرتبط، افزود: دولت یازدهم با اجرای این برنامه‌ها و سیاست‌ها می‌خواست تا از ظرفیت‌های استان‌های مرزی و هم مرزی با برخی کشورها استفاده بهینه شود و در موضوع مبادلات مرزی تجدید نظری صورت پذیرد.

خسروتاج با اعلام اینکه آیین نامه و مصوبات تجارت مرزی اصلاح شده و به زودی ابلاغ و اجرایی خواهند شد، تصریح کرد: با ابلاغ آیین نامه‌های اصلاحی، مرزنشین‌ها از مرزها استفاده بهینه انجام خواهند داد. از سوی دیگر همه ما شاهد برخی مبادلات از جمله کوله بری در مرزها هستیم که چون کالای آنها ثبت نمی‌شود در طبقه بندی کالای قاچاق قرار میگیرند و باید در آمار اینگونه مبادلات با کالای قاچاق شفافیت ایجاد شود که بر اساس آیین نامه تدوینی تا پایان سال شاهد کاهش 50 درصدی قاچاق کالا در کشور خواهیم بود. 

قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در امور تجارت افزود: نگاه به توسعه پایدار در کشور نباید نگاهی صنفی محسوب شود، باید تمامی عوامل موثر در توسعه را در نظر بگیریم و با توجه به تولیدات داخل نگاه به تامین برخی کالاها را از طریق واردات مدنظر قرار دهیم که این موضوع نیز خود حمایت از حقوق مصرف کننده است و در این زمینه نیز باید تصمیمات منطقه ای نیز گرفته شود.

خسروتاج در ادامه به موضوع پیوندهای منطقه ای اشاره کرد و گفت: در توسعه تجارت اگر خرید و فروش و یا همان صادرات و واردات صورت نگیرد مبادلات تجاری درست انجام نمی‌شود و باید پیوندهای منطقه‌ای بویژه با کشورهای همسایه در مبادلات تجاری با ثبات‌تر شود و ظرفیت‌های خوب کشورهای هم مرز با کشور نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در پایان به موضوع تجارت آزاد با برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: با برخی از کشورها در تلاش هستیم که تجارت آزاد داشته باشیم و نگاه ما به سمت و سوی تجارت آزاد است و بر همین اساس مذاکرات نهایی با کشور پاکستان نیز صورت پذیرفته و در حال تدوین موافقتنامه هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: