اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - 05 September 2017
نوبخت
سخنگوی دولت: سیاست دولت مدیریت کردن ارز شناور است و تصمیمی برای افزایش نرخ ارز نیست چراکه دولت حاضر نیست دستاوردهای اقتصادی خود را نادیده بگیرد.
سیاست دولت مدیریت کردن ارز شناور است
به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران افزود: تا سیزدهم شهریور این میزان گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان گندم خریداری شده که هفت هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده و سه هزار و ۹۶۵ میلیارد تومان آن از طرف دولت در دست پرداخت است.

ارائه تسهیلات به ۲۵ هزارو ۵۱۸ واحد تولیدی

سخنگوی دولت گفت: ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی که از سال قبل شروع شده تا امروز به ۲۵ هزار و ۵۱۸ واحد تولیدی مبلغی با مبلغ ۱۷ هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان از طریق نظام بانکی انجام شده است.

وی ادامه داد: این میزان تسهیلات در سال جاری ۷۲۰ واحد بوده که ۷۸۵ میلیارد تومان به آن‌ها پرداخت شده است.

نوبخت گفت: استان‌های تهران و خراسان جزو استان‌های اول در دریافت تسهیلات بوده است.

سخنگوی دولت افزود: در راستای جایگزینی تاکسی‌های فرسودههم ۵۴ هزار و ۶۱۷ دستگاه تاکسی فرسوده را جایگزین کرده ایم.

سازمان برنامه برای اصلاح امور محکم ایستاده است
 
سخنگوی دولت تاکید کرد: ما باید هزینه‌های جاری را تقلیل دهیم سهم نفت را بکاهیم و سهم مالیات را در بودجه بالا ببریم و سازمان برنامه و بودجه برای اصلاح امور و نظم بخشی محکم ایستادگی خواهد کرد.

 محمد باقر نوبخت در دومین نشست خبری سخنگوی دولت دوازدهم در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: اعلام اموال وزرا روند قانونی دارد که بعد از آغاز به کارباید انجام شود و قوه قضاییه قطعا پیگیر هست و دوستان انگیزه کافی برای پیگیری دارند.

وی همچنین درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت : در این زمینه مقدماتی در حال اجراست اما بعد از قطعیت اطلاع رسانی خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارنظرها در خصوص نخستین  مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور تصریح کرد : بنده به عنوان یک مخاطب و البته عضوی از هیات دولت بر این باور هستم که ایشان از هیچ تلاشی برای اجرای تعهدات خود فروگذار نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه مصوبات سرمایه گذاری جهش خوبی داشته اما موانع خاصی برای همکاری بانکهای خارجی وجود دارد گفت: به هرحال ما خود در خصوص عملکرد بانکهای خود مسائلی را مطرح می کنیم  که آنها هم رصد می کنند ضمن اینکه تهدیدات آمریکا هم بی تاثیر نیست ولی گشایشها اثرگذار بوده  و حجم سرمایه گذاری های اخیر گویای این حقیقت است.

سخنگوی دولت اضافه کرد : البته برخی انتقادات به برخی موانع  برای برخی جریان های سیاسی داخلی تبدیل به صورتحساب می شود و این درحالی است که ما باید با طرف های خارجی طلبکارانه برخورد کنیم.

نوبخت اضافه کرد : میزان واردات خودرو در چند ماهه نخست بالا رفته بود و این منجر به بهم خوردن تراز واردات غیر نفتی در قبال صادرات غیرنفتی شد و محدودیت اخیر با هدف کنترل این امر بود که به زودی از طریق وزارت صنعت معدن و تجارت اطلاع رسانی خواهد شد.

وی تاکید کرد : سرمایه گذاری دولت به ویژه سرمایه گذاری های خارجی ، بدهی است اما تاخیر در پرداخت سررسید هم نوع دیگری از بدهی است اما بدهی های داخلی و خارجی در سررسید و یا حتی زودتر بازپرداخت می شود.

سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی برای احداث بیمارستان های مشارکتی
 
سخنگوی دولت از اختصاص یک میلیارد یورو برای سرمایه گذاری در احداث سه بیمارستان در شهرهای تهران، تبریز و شیراز خبر داد.

محمد باقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به مصوبات روز گذشته شورای اقتصاد گفت : براساس تصمیم شورای اقتصاد مبلغ یک میلیارد یورو از طریق سرمایه گذاری اکزین بانک کره اختصاص یافت.

وی گفت: بر این اساس یک بیمارستان 723 تختخوابی با سرمایه گذاری 203 میلیون یورو در تبریز، همچنین بیمارستان 1374 تختخوابی نمازی شیراز با اختصاص 406 میلیون و 550 هزار یورو و مرکز قلب و عروق شهید رجایی تهران با ظرفیت یک هزار تختخواب و 415 میلیون یورو سرمایه گذاری احداث خواهد شد.

نوبخت افزود: این بیمارستان ها در قالب بیمارستان های مشارکتی احداث و به بهره برداری می رسند و بخشی از بازپرداخت این تشکیلات خارجی از محل درآمدزایی آنها انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت افزایش قدرت انتخاب برای بیماران به منظور انتخاب دریافت خدمات درمانی را از اهداف اصلی دولت در ایجاد بیمارستان های مشارکتی عنوان کرد و گفت: این بیمارستان ها به صورت نیمه خصوصی و نیمه دولتی اداره خواهند شد و دولت بخشی از بازپرداخت تسهیلات احداث این بیمارستان ها را متقبل می شود.

نوبخت با اشاره به مصوبه روز گذشته شورای اقتصاد برای اجرایی شدن دستورات رئیس جمهور به منظور حل مشکل آب و فاضلاب و ریزگردها در استان خوزستان گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان خوزستان که منجر به مصوبه دولت در فروردین ماه سال 96 شد مقرر گردید 9 هزار و 500 میلیارد تومان برای تامین آب و فاضلاب استان خوزستان و هزار و 500 میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در بخش برق این استان اختصاص یابد.

وی افزود: برای همین منظور با مشارکت یک طرف خارجی 200 میلیون و 140 هزار یورو برای آب رسانی به استان خوزستان اختصاص یافته است و دولت بازپرداخت این تسهیلات خارجی را باید در بودجه سنواتی خود پیش بینی کند.

حذف فقر مطلق؛ در دستور کار دولت دوازدهم

سخنگوی دولت گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند که درباره مسائل اجتماعی و فقرزدایی شش ماه به شش ماه گزارش کار داده شود و گزارش‌ها خدمت ایشان ارائه شده است البته جلسه اردیبهشت ماه به تاخیر افتاد که اطلاع رسانی این موضوع با دفتر است.

نوبخت در ادامه نشست خبری امروز خود افزود:​، اما حذف فقر مطلق همانطور که رئیس جمهور وعده کرده است با برنامه ریزی قابل تحقق است و در سازمان برنامه و بودجه دفتر خاصی در این زمینه فعال شده است.

وی گفت: رئیس جمهور حذف فقر مطلق را در دستور کار دولت دوازدهم قرار داده است و علم و توانایی آن وجود دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت اظهار داشت: شهردار تهران از فردا در جلسات هیئت دولت حضور خواهد یافت.

وی افزود: متوسط حقوق فرهنگیان در دولت یازدهم بیش از دو برابر شد که البته کافی نیست، ولی توان دولت هم محدود است.

نوبخت گفت: الان بسیاری از جوانان با تاخیر حقوق خود را دریافت می‌کنند جوانانی که در اقصا نقاط کشور در طرح‌های عمرانی فعالیت می‌کنند.اما افزایش متوسط حقوق فرهنگیان حاکی از رویکرد دولت است.

وی افزود: در آذر ماه پارسال ۲۷۰۰ میلیارد تومان پاداش بازنشستگان و اردیبهشت امسال هم ۳۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

نوبخت گفت: سال گذشته حقوق بازنشستگان افزایش یافت و ۳۶۰۰ میلیارد تومان برای همترازی حقوق بازنشستگان پرداخت شد، اما بیش از این منابع نداریم.

هیچ مقام سیاسی حق ندارد بالای ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت کند

سخنگوی دولت تاکید کرد:هیچ مقام سیاسی حق ندارد بالای ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت کندبرای بقیه افراد شاغل در شرایط سخت و منطق خاص سقف ۱۸ میلیون تومان تعیین شده و دولت در این زمینه تمامی اطلاعات مورد نیاز را ارایه کرده است.

 نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد اعلام اسامی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو تا مهرماه گفت:به هر حال دیگر فرصتی نمانده و مجلس هم تا دوم مهر تعطیل است ان شاءالله این کار محقق خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدام دولت برای پرداخت یارانه تولید گفت:براساس قانون ماهانه ۳۲ تا ۳۳ هزارمیلیارد تومان باید از پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز دریافت شود در مقابل ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی باید اختصاص یابد و اختلاف این رقم را خزانه باید پرداخت کند.

نوبخت گفت:: اخیرا اختلافی بین شرکت پالایش و پخش و شرکت گاز با سازمان امور مالیاتی به وجود آمده که موجب کسری ۶ هزارمیلیارد تومانی در اختصاص منابع شده، اما این کسری از خزانه تامین شده و تاخیری در پرداخت یارانه نقدی حادث نشده است.

وی اضافه کرد: سیاست جلب سرمایه گذاری خارجی با رقابتی شدن قرارداد‌ها ادامه خواهد یافت و با وجود همه مخالفت‌ها تمامی نهادهای نظارتی ان را تایید کردند و از این قرارداد‌ها در جهت افزایش تولید استفاده خواهد شد.

نوبخت در خصوص مطالبه بازنشستگان نیروهای مسلح برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: بازنشستگان همه در یک سبد هستند و میزان حقوق مجموعه بازنشستگانی که زیر دو میلیون می‌گرفتند ۲۰ درصد افزایش یافت و ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ میلیارد تومان هم برای همسان سازی اضافه کردیم.

وی اضافه کرد: آن‌ها می‌خواهند این کار در مدت کوتاهی انجام شود، ولی توان مالی نداریم. در طول برنامه این همسان سازی انجام می‌شود و ما با بازنشستگان ارتباط مستقیم داریم.

سخنگوی دولت گفت:: همانند آن‌ها که همه فرزندان خود را دوست دارند، اما به دلیل کاهش توان مالی قادر به تامین همه نیاز خانواده خود نیستند ما هم با شرایط خاصی دولت را تحویل گرفتیم قیمت نفت کاهش یافت و منابع هم محدود است و این به مفهوم بی مهری دولت به بازنشستگان عزیز نیست.

سیاست دولت مدیریت کردن ارز شناور است

سخنگوی دولت درخصوص سوالی درباره تاخیر در اجرای تعهدات دولت به خسارت دیدگان ساختمان پلاسکو گفت: ما مصوبات داشتیم مقرر شد وزارت رفاه تعهداتی برای خسارت دیدگان پلاسکو انجام دهد که باید از ایشان پیگیری شود.

نوبخت در نشست خبری افزود: سیاست دولت مدیریت کردن ارز شناور است و تصمیمی برای افزایش نرخ ارز نیست چراکه دولت حاضر نیست دستاوردهای اقتصادی خود را نادیده بگیرد.

وی گفت: آنچه دولت درباره قیمت تضمینی شورای اقتصاد نظر می‌دهد فهرست نهایی شده است و تا هفته آینده منتشر خواهد شد. در سال‌های اخیر قیمت خرید تضمینی گندم سه تا چهار برابر شده است و اصلا توجهی به این نداریم که واردات ارزان‌تر تمام می‌شود و این افتخار دولت است که در جهت تامین امنیت غذایی و حمایت از تولیدات راهبردی اقدام کند.

نوبخت افزود: نیازمند راهنمایی و حتی دعای خیر علما و مراجع هستیم در همین راستا هفته گذشته مسئول دفتر رئیس جمهور به همراه وزیر ارشاد به دیدار علما رفتند و این دیدار‌ها ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: دولت پیش از این هم همانند دیگر دستگاه‌های اجرایی سهم پروژه‌های عمرانی را پرداخت می‌کرد و حضور شهردار در جلسات هیئت دولت موجب همدلی بیشتر خواهد شد.

نوبخت گفت: بنا ندارم الان چیزی بگویم، اما اگر روزی پایش بیفتد از موانع انتخاب مدیران زن در پست‌های مدیریتی سخن خواهم گفت: من الان متوجه شدم که رئیس جمهور در این زمینه چه کشید، تلفن‌های متعددی می‌شود که از به کارگیری فلان خانم در مسئولیت سازمان برنامه فلان استان خودداری شود.

وی افزود: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از شنبه آغاز شده است، کمی وقت باید داد تا آثار آن دیده شود و با ابزارهای موجود روند اجرای کار از طریق بانک مرکزی پیگیری خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: