اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - 02 September 2017
مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیرو هماهنگی‌هایی که با وزیر ارشاد برای تعیین زمان برگزاری این دوره از جشنواره صنعت چاپ داشتیم، شنبه ۲۵ شهریور شاهد برگزاری این جشنواره در تالار وحدت خواهیم بود.
هفدهمین جشنواره صنعت چاپ ۲۵ شهریور برگزار می‌شود
به گزارش عصرپرس از صدا و سیما؛ رضا برازش در نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ افزود: قرار بود همه جشن‌های استانی صنعت چاپ نیز یازدهم شهریور همزمان با روز ملی چاپ برگزار شود، اما همزمانی این رویداد‌ها مقدور نبود و تصمیم بر این شد که استان‌ها در ایام نزدیک به یازدهم شهریور این مراسم را برگزار کنند.

در این نشست علاوه بر رضا برازش مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسن فکری دبیر هفدهمین جشنواره، نیز آخرین اخبار حوزه چاپ و نشر و تفاوت هفدهمین دوره جشنواره صنعت چاپ با ادوار گذشته را بیان می‌کنند و به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهند داد.

کاهش ۴۰ درصدی واردات محصولات چاپی
مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال ۹۵ حدود ۸۳ هزار تن محصولات چاپی به کشور وارد شده است که این آمار از کاهش ۴۰ درصدی واردات محصولات چاپی به کشور حکایت دارد؛ به طور مشخص واردات برچسب‌های چاپی طی یکی دو سال گذشته کاهش خوبی داشته است. 

برازش افزود: امسال هفدهمین سالی است که جشنواره صنعت چاپ را برگزار می‌کنیم؛ طبق سنوات هرساله شورای سیاستگذاری تشکیل شده است و استان‌ها برنامه‌ریزی‌های خود برای برگزاری جشنواره را انجام داده‌اند؛ نخستین استان ما خراسان رضوی است که جشنواره را پنج شنبه گذشته آغاز کرد؛ همچنین ما شاهد برگزاری چند مراسم در شهرهای مختلف در روزهای اخیر هستیم و برنامه ملی روز صنعت چاپ را شنبه ۲۵ شهریور در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد از ارائه برنامه استان‌ها به دبیرخانه مرکزی خبر داد و گفت: آثار برگزیده چاپی از اقصی نقاط کشور در حال ارسال به دبیرخانه است و داوری‌ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

محمدحسین فکری دبیرجشنواره نیز در سخنانی گفت: تفاوت این دوره با دوره‌های پیش در تجربه بیشتر کسانی است که آثار چاپی را ارسال می‌کنند، در این چند ساله که آثار برتر چاپی انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفتند شاهد پیشرفت خوبی در کیفیت کارهای چاپی بوده‌ایم.

برازش در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که مهمترین اقدام حوزه چاپ در چهار سال گذشته چه بوده است؟ گفت: به کمک بخش زیادی از پژوهشگران سعی کردیم تحولاتی را که در عرصه چاپ رخ داده است با قوانین تطبیق دهیم؛ در دو سال گذشته جلسات زیادی بین صنوف برگزار شد و ما به عنوان وزارت ارشاد با وزارت صنعت و مرکز پژوهش‌های مجلس رایزنی‌های مختلفی داشتیم.

برازش افزود: براساس آمار کمتر از پنج درصد گردش مالی چاپ جهان در حوزه کتاب و کمتر از ۱۰ درصد در حوزه مطبوعات است و ۸۵ درصد باقی‌مانده در حوزه صنعت است؛ این آمار‌ها نشان می‌دهد که نیاز بخش صنعت به چاپ در چند دهه گذشته افزایش داشته است؛ تلاش شد که وزارت صنعت چاپ را به عنوان یک صنعت قبول کند و تحت پوشش قرار دهد، چرا که وزارت ارشاد منابع کافی برای حمایت از چاپ را در اختیار ندارد.

وی تصریح کرد: رفت و آمد‌ها و جلسات بسیار منجر به این شد که تحول بزرگی رخ دهد و توافقنامه‌ای بین دو وزیر ارشاد و صنعت امضا شد و صنعت چاپ از وزارت ارشاد به وزارت صنعت منتقل شد و تنها بخش نظارت بر نوشته‌ها و تصاویر در اختیار وزارت ارشاد باقی ماند.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد از واگذاری کار‌ها به امور صنفی به عنوان دیگر اقدام خود در دوره مدیریتش سخن گفت و افزود: بسیاری از اموری که در وزارت ارشاد انجام می‌شد به صنوف واگذار شد، برای نمونه اگر کسی بخواهد چاپخانه تأسیس کند، اگر داخل شهر باشد باید مجوز را از صنف بگیرد و اگر در خارج از شهر باشد، باید از وزارت صنعت بگیرد؛ ماشین آلات چاپ برای ورود دیگر تأییدیه وزارت ارشاد را نمی‌خواهد، ما برای تسهیل در کسب و کار در تلاش هستیم تا این حلقه‌ها را کم کنیم.

برازش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ثبت اطلاعات ناوگان صنعت چاپ به کجا رسید؟ گفت: سامانه جامع در کلیه استان‌های کشور طراحی شده است و اکنون چاپخانه داران در این سیستم کارهای خود را انجام می‌دهند، به طور مثال نخستین پروانه تمام الکترونیک در استان البرز صادر شد و این روند الکترونیکی کردن اطلاعات در تمام استان‌های کشور عملیاتی شده است و اکنون ما دیگر کار دستی انجام نمی‌دهیم؛ وقتی این پروسه تکمیل شد آن را در اختیار وزارت صنعت قرار می‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به کاهش آمار واردات محصولات چاپی گفت: سعی کردیم جهت‌گیری سرمایه‌گذاری دوستان منطقی‌تر باشد، تا پیش از این سرمایه گذاری دوستان چاپ روی چاپ افست ورقی بود که ما اتفاقاً ظرفیتی اضافی داشتیم؛ وقتی آمار واردات را اعلام کردیم دوستان ترغیب شدند به سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که واردات داشتیم و خوشبختانه در برخی حوزه‌ها شاهد سرمایه‌گذاری خوبی بودیم، برای نمونه در بخش برچسب بسیاری از کالاهای ما از خارج وارد می‌شود و حتی برخی شرکت‌های خارجی در تهران دفتر تأسیس کرده بودند، سرمایه گذاری خوبی شد و اکنون واردات برچسب بسیار کاهش یافته است، در حوزه واردات کارت‌های بانکی و هویتی نیز اکنون به صفر رسیده‌ایم.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد گفت: سال ۹۴، ۱۴۳ هزار و ۹۰۰ تن کالای چاپی از گمرک ترخیص شده است، این آمار در سال ۹۵ به ۸۳ هزار تن رسیده است و این یعنی با کاهش ۴۰ درصدی در واردات محصولات چاپی روبرو شده‌ایم، از طرف دیگر آمار صادرات هم در حال بهتر شدن است و شاهد صادرات محصولات چاپی ایران به کشورهای همسایه هستیم، البته هنوز در هر دو طرف نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

برازش از تنوع تولیدات چاپی در کشور خبر داد و گفت: کالاهایی که در کشور تولید می‌شود، مانند لفاف‌ها و بسته بندی‌ها حجم بالایی دارند و امیدواریم از نظر علمی وتکنیکی و ساخت مواد اولیه نیز رشد بهتری داشته باشیم.

وی از توافق با دانشگاه شریف و دانشگاه فردوسی برای برگزاری دوره کسب و کار خبر داد و گفت: فعالان صنعت چاپ می‌توانند در این دوره‌ها ثبت نام کنند و نیمی از هزینه‌ها را وزارت ارشاد متقبل می‌شود.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد در پایان درباره اینکه با انتقال صنعت چاپ به وزارت ارشاد تکلیف جشنواره صنعت چاپ چه می‌شود گفت: تمایل ما به برگزاری است، اگر ما در صنف چاپ تشکل‌ها، انجمن‌ها و گروه‌های سازمان یافته‌ای را داشته باشیم که متولی بخش‌های مختلف شوند خوشحال می‌شویم که این جشنواره را به آن‌ها بسپاریم، البته همین امسال نیز همکاری را با وزارت صنایع را شروع کردیم و صنوف ما در شورای سیاست گذاری نماینده اصناف و نماینده وزارت صنعت نیز عضو شدند که در جریان امور قرار بگیرند و اگر قرار باشد این جشنواره را برگزار کنند بتوانند پررنگ‌تر از گذشته آن را انجام دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر: