اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - 30 August 2017
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خبر داد
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از ایجاد جایگاه موقت اجتماعی فرهنگی و سامانه های نشاط ویژه عید قربان در مناطق 22گانه پایتخت خبر داد و گفت: در کنار جایگاه عرضه بهداشتی دام، برنامه های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی ویژه شهروندان اجرا می‌شود.
برپایی سامانه‌های نشاط ویژه «عید قربان» در مناطق 22گانه پایتخت
به گزارش عصرپرس، مجتبی عبدالهی ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید قربان اظهار داشت: روز دهم ماه ذی الحجه، مصادف با عید سعید قربان از گرامی ترین اعیاد و از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است و مسلمانان در سراسر جهان با برگزاری مراسم قربانی در این عید گوسفند،گاو یا شتری را قربانی کرده وگوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند. 
از سوی دیگر "قربانی کردن"به عنوان  نمادی از قطع وابستگی و دلبستگی ها و جلوه ای از ایثار مال و جان در راه رضای خدا از جمله آموزه های اسلام برای تکامل و رشد انسان ها، ایثار از جان و مال است که انسان همه دارایی ها و امکاناتش را امانت الهی بداند که باید در طریق بندگی هزینه کند.

وی با تشریح اقدامات اجتماعی و فرهنگی طرح جهادی عرضه بهداشتی دام به مناسبت عید سعید قربان گفت: به منظور پاسداشت اعیاد دینی بویژه سنت حسنه قربانی بصورت یک هنجار اجتماعی وگسترش و تعمیق شناخت شهروندان و انتقال آموزه های شهری درحوزه سلامت و امنیت غذایی و برخورداری از شهری «زیبا، سالم و پاک» برابر سنوات گذشته، معاونین امور اجتماعی و فرهنگی مناطق شهرداری تهران با ایجاد جایگاه موقت اجتماعی فرهنگی و سامانه های نشاط ویژه عید قربان در برگزاری هرچه بهتر این مراسم مدیریت شهری تهران را یاری می‌کند.

عبدالهی درباره ضرورت پیشگیری از سرایت بیماری ها  بخصوص درکودکان، تاکید کرد: در اجرای این برنامه‌ها نسبت به تفکیک غرف اجتماعی فرهنگی و آموزشی و جداسازی آن از داخل جایگاه های نگهداشت دام و قربانگاه اقدام خواهد شد.

وی از تدارک برنامه‌های اجتماعی فرهنگی و آموزشی در جایگاه عرضه بهداشتی دام و قربانگاه خبر داد و گفت: در جایگاههای اجتماعی فرهنگی، یک فضای معنوی همچون نمایشگاه عکس،کتاب و پوستر از مناسک حج  و سنت حسنه قربانی ( داستان حضرت اسماعیل- هابیل و قابیل- قربانی کردن از منظر قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) ) با فاصله مناسب از  مراکز عرضه بهداشتی دام، ایجاد می شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ایجاد و استقرار غرف سلامت و آموزش شهروندی و تامین نیروهای ماهر، انجام آذین بندی وغرفه آرایی با موضوع عید سعید قربان و دهه ولایت، تبلیغات و درج پیام های فرهنگی با موضوعات (عید سعید قربان و دهه ولایت ، زیست شهری، اخلاق و رفتار شهروندی، آسمان آبی زمین پاک..)، برپایی استیج هنری و نصب تجهیزات صوتی و تصویری مناسب  همراه با برگزاری مسابقات فرهنگی، پخش سرود ، تواشیح  و کلیپ های تصویری مناسب با عید سعید قربان را از جمله برنامه های اجرای مناطق 22گانه عنوان کرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: از دیگر برنامه‌های مدنظر می‌توان به اهدای بروشورهای آموزشی و بسته های فرهنگی مناسب با عید سعید قربان و دهه ولایت به شهروندان، ایجاد غرفه نقاشی و دلنوشته ها ویژه کودکان و نوجوانان با موضوع عید قربان و اهدای بادکنک و هدایای فرهنگی مناسب ویژه کودکان، حمایت از مراکز خیریه، ایتام و مستمندان منطقه و پذیرایی جهت تبریک عید و تکریم شهروندان اشاره کرد.

عبدالهی خاطرنشان کرد: این برنامه روزهای پنجشنبه و جمعه 9 و10 شهریور96 مصادف با روزهای عرفه و عید سعید قربان از ساعت 9 الی 15 به فراخور موضوع فعالیت اجرا می شود.

وی، اجرای طرح جهادی عرضه بهداشتی دام را در راستای اسناد فرادست در حوزه اجتماعی فرهنگی چون برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران و رویکردهای 18 گانه اجتماعی و فرهنگی دانست و افزود: در همین زمینه سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با توجه به اسناد فرادست ودر جهت ارتقای فرهنگ نظافت ؛ بهداشت و سلامت اجتماعی و بسترسازی درحوزه سلامت و امنیت غذایی و برخورداری از شهری"زیبا، سالم وپاک" همه ساله در روزهای "عرفه و عید سعید قربان " طرح عرضه و ذبح بهداشتی دام را با استناد بر مفهوم مدیریت جهادی و با مشارکت و همدلی مناطق شهرداری تهران برگزار می نماید.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه این طرح در سه رأس مثلث شهر، شهروند و شهرداری تأثیرگذار است، افزود: انجام نظارت و کنترل های بهداشتی قبل و بعد از کشتار توسط دامپزشکان، جمع آوری ضایعات دام به صورت بهداشتی، ایجاد قربانگاه بهداشتی با کانال مناسب فاضلاب، توزین دیجیتال و ارائه فاکتور فروش، پرداخت غرامت در ازای ضبط جزیی و یا کلی لاشه، تخلیه و شستشوی بهداشتی سیرابی و تحویل به مشتریان، استقرار ناظر شرعی برای امر قربانی، استقرار مبلغ روحانی جهت پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی از جمله ویژگی های این طرح به شمار می رود.

براساس گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، عبداللهی، گرامیداشت بزرگترین عید مسلمانان، اجرای سنت حسنه قربانی با رعایت نکات کامل بهداشتی، حفظ محیط زیست و منظر شهری، توجه به اوقات فراغت شهروندان با رویکرد خانواده محوری، بهره گیری از ظرفیت گروهها و افراد خیر جهت رسیدگی به نیازمندان را از جمله اهداف فرهنگی اجرای طرح جهادی عرضه بهداشتی دام برشمرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: