اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - 28 August 2017
سرپرست وزارت نيرو اعلام کرد
سرپرست وزارت نيرو گفت: 4 هزار و 492 پروژه با اعتباری بالغ بر 3 هزار و 800 میلیارد تومان در بخش آب و برق تا پایان هفته دولت به بهره برداری می رسد.
بهره برداری از 4 هزار و 292 پروژه آب و برق در هفته دولتبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، ستار محمودي سرپرست وزارت نيرو در نشست خبري امروز (دوشنبه) با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي، باهنر و عباسپور به مناسبت هفته دولت گفت: با بيان اين مطلب که وزارت نيرو به جز خدمات رساني در طول سال، تابستان ها نيز به دليل افزايش دما و بالا رفتن مصرف شهروندان تمامي تجهيزات و نيروي انساني خود را به حال آماده باش دارد تا وقفه اي در تامين آب و برق هموطنان ايجاد نشود.

محمودی در ادامه افزود: امسال  با تلاش پرسنل وزارت نيرو و حمايت مردم توانستيم پيک مصرف آب و برق را پشت سر بگذاريم.

وي با بيان اين مطلب که اين آماده باش در حوزه برق تا پايان شهريور ماه ادامه خواهد داشت، افزود: پيک مصرف برق نيز حدود دو هفته گذشته از مرز 55 هزار و 400 مگاوات گذشت و در زمان حاضر با توجه به کاهش دما اين ميزان بين 52 تا 50 هزار مگاوات نوسان دارد.

سرپرست وزارت نيرو با اشاره به اينکه پس از سپري شدن زمان پيک برق فرصتي ايجاد خواهد شد تا تعميرات و بازيابي تاسيسات برقي آغاز شود، افزود: وزارت نيرو در دولت يازدهم، 11 اقدام گسترده انجام داده که مشروح آن در کارنامه عملکرد اين وزارت خانه آمده است.

وي سپس با اشاره به دو اقدام شاخص اين وزارتخانه در خصوص ظرفيت سازي هاي غير سازه اي  و ظرفيت سازي هاي سازه اي اذعان داشت: در بخش ظرفيت سازي غير سازه اي اقدامات خوبي در خصوص مديريت، افزايش راندمان، تغييرات و بازنگري در روش هاي بهره وري انجام شده و در زمينه ظرفيت سازي سازه اي نيز در بخش آب و آبفا اقدامات شايسته اي صورت گرفته که حاصل آن در حوزه آب، افزايش 3.2 ميليارد متر مکعبي ظرفيت تامين آب کشور است.

محمودي ادامه داد: در اين دوره 190 هزار هکتار از اراضي جديد زير پوشش شبکه آبياري و زهکشي قرار گرفت و 812 ميليون متر مکعب آب جديد براي مصارف شهري تامين شد.

وي با بيان اينکه در دولت يازدهم 4.5 ميليون مشترک جديد شهري و روستايي از خدمات آب و فاضلاب بهره مند شدند، افزود: در بخش فاضلاب نيز روزانه 1 ميليون و 100 هزار متر مکعب فاضلاب کشور تصفيه شده است.

وي در ادامه به فعاليت هاي بخش برق در دولت يازدهم اشاره کرد و افزود: در دولت يازدهم 7هزارو 900 مگاوات به ظرفيت برق کشور و حدود 180 مگاوات نيز به ظرفيت انرژي هاي تجديد پذير افزوده شد.

سرپرست وزارت نيرو کاهش تلفات شبکه توزيع نيروي برق را اقدام موثر ديگري در دولت يازدهم دانست و افزود: در دولت يازدهم با تلاش هاي انجام شده تلفات برق کشور حدود 4.5 درصد کاهش يافت و هم اکنون به حدود 11 درصد رسيده که وزارت نيرو تلاش دارد تا در دولت دوازدهم اين ميزان را تک رقمي کند.

وی با بیان این مطلب که دولت یازدهم موفق ترین دولت در بخش آبرسانی به روستاها بوده، گفت: در دولت یازدهم به  5800 روستا با شیوه های جدیدمهندسی در قالب مجتمع های آبرسان ، آبرسانی انجام  شده است.

وي همچنين در خصوص صدور کالا و تجهيزات و خدمات مهندسي توسط بخش خصوصي با حمايت وزارت نيرو گفت: در سال 95-94 وزارت نيرو در خصوص صادرات خدمات فني مهندسي رتبه اول را در بين ساير وزارتخانه ها حائز شد و از اين لحاظ مورد تقدير قرار گرفت.

ستار محمودي آنگاه به استفاده از نيروهاي جوان در وزارت نيرو اشاره کرد و افزود: اين وزارت خانه در دولت يازدهم از طريق برگزاري آزمون هاي مختلف موفق شد حدود 2 هزار نفر از نخبگان دانشگاهي را جذب کند.

محمودی درادامه با اشاره به اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی گفت: در راستای اجرای این طرح 30هزار حلقه چاه غیر مجاز در سراسر کشور مسلوب شده است .

وی درادامه با اشاره به برنامه 4 ساله توسعه در خصوص کاهش 11 هزار میلیارد آب در سطح کشور گفت: با توجه به برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی ، آب تصفیه شده فاضلاب به زمین بازگردانده می شود تا بخشی از این برداشت ها جبران شود.

سرپرست وزارت نیرو در مورد احیای دریاچه ارومیه گفت: در دولت یازدهم، کارگروهی برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و 19 برنامه برای این امر در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اولویت بندی این 19 برنامه گفت: یکی از این اولویت ها، افزایش سهم دریاچه از سدهای موجود بود که در این ارتباط تاکنون یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب از سدها برای دریاچه رهاسازی شده ؛ این در حالی است که در ابتدای دولت و زمان پایش دریاچه، کل دریاچه ارومیه کمتر از 2 میلیارد متر مکعب آب داشت.

محمودی همچنین از توقف احداث 12 سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: علاوه بر این سدها، تعدادی طرح های مطالعاتی نیز وجود داشت که متوقف شد.

وی درادامه به حضور ژاپنی ها در  تکمیل و توسعه نیروگاه های ری، شهید رجایی و شهید مفتح همدان اشاره کردو گفت:فازهای عملیاتی تکمیل و توسعه این نیروگاه ها به زودی آغاز خواهد شد.

سرپرست وزارت نیرو همچنین از امضای قرارداد با شرکت یونیت ترکیه برای احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه خبر داد و گفت: این قرارداد در دو فاز تعریف شده که فاز نخست در حال پیگیری است.

محمودی گفت: صنعت آب و برق در قرارداد اعطای هشت میلیارد یورو تسهیلات توسط اگزیم بانک کره جنوبی دیده شده است، اما عدد دقیق آن هنوز مشخص نیست.

وی با بیان اینکه ميزان كل بدهی اين وزارتخانه مجموعا ٣٠ هزار ميليارد تومان است،بیان کرد: ميزان بدهی وزارت نيرو به پبمانكاران ٤ تا ٥ هزار ميليارد تومان است، درحاليكه اين ميزان در قياس با بدهی به بانك ها به مراتب بيشتر است.


نام:
ایمیل:
* نظر: