اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - 27 August 2017
رای نیاوردن حبیب الله بی طرف در مجلس شورای اسلامی باعث مطرح شدن 5 گزینه جدید برای نشستن بر کرسی وزارت نیرو شده است که در میان نام ها عباس علی آبادی و رضا اردکانیان اصلی ترین گزینه های وزارت هستند.

بررسی بیطرف جانشینان بی طرفبه گزارش عصرپرس، رضا اردکانی، عباس علی آبادی، علی اکبر زحمتکش، غلامرضا منوچهری  و وفا تابش، 5 نامی هستند که گمانه زنی ها برای حضور آن ها در مجلس برای گرفتن رای اعتماد، محتمل تر به نظر می رسد.

رضا اردکانیان

دکتر رضا اردکانیان درحال حاضر مدیر برنامه دهه بین‌المللی آب سازمان ملل متحد است پیش از این عهده‌دار سمت‌های معاونت وزیر نیرو و وزیر کشور، نایب‌رییسی انجمن آب‌شناسی ایران و مدرس در دانشگاه شریف بوده و طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را به انجام رسانده است.  اردکانیان در گذشته به‌عنوان رییس شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی یزد فعالیت می‌کرد. وی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و دارای دکترای منابع آب از دانشگاه mcmacter کانادا است.

اردکانیان در دولت میرحسین موسوی معاون عمرانی وزارت کشور بوده و در دولت هاشمی رفسنجانی در سمت معاونت برنامه ریزی وزارت نیروفعالیت می‌کرد. در دولت خاتمی نیز چهار سال قائم مقام وزیر نیرو شد و چهار سال دیگر معاونت امور آب را اداره کرد. هنوز دولت اصلاحات تمام نشده بود که وی با همت شخصی‌اش مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری را تاسیس کرد. 

عباس علی آبادی

دکترعلی آبادی که در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف در مقاطع کارشناسی فارغ التحصیل شده و کارشناسی ارشد را از دانشگاه تهران و دکترای همین رشته را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دریافت کرده، هم اکنون مدیر عامل گروه مپنا است. وی علاوه بر سوابق اجرایی، مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای احتراق داخلی (توربین‌های گازی) در دانشگاه‌های مختلف کشور است.

از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به ریاست ستاد توسعه فناوری انرژی های نو از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و عضویت کمیته راهبری تدوین برنامه پنجم سازندگی در وزارت نیرو، عضویت شورای عالی برنامه ریزی وزارت نیرو، حضور در جهاد سازندگی، مدیریت برق و مکانیک طرح های کرخه و کارون 3 شرکت آب و نیرو، ریاست هیئت مدیره و مدیرعاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره نمود.

علی آبادی تاکنون پاسخی در مورد تمایل خود به حضور در کابینه دولت دوازدهم نداشته است.

علی اکبر زحمتکش

علی اکبر زحمتکش که د‌‌ارای مد‌‌رک کارشناسی د‌‌ر رشته مهند‌‌سی مکانیک (طراحی جامد‌‌ات) است که طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، مد‌‌یرعاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزارت نیرو، از دیگر سوابق وی میتوان مدیر پروژه سد کرخه و گتوند، قائم مقام فرمانده نیروی هوایی سپاه، معاون شهید همت و از دانشجویان تسخیرکننده لانه جاسوسی می توان نام برد.

غلامرضا منوچهری

غلامرضا منوچهری در سال ۱۳۳۵ در اردستان چشم به جهان گشود. وی در حال حاضر به عنوان معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی، فعالیت می‌کند.

منوچهری دانش‌آموخته مهندسی راه‌وساختمان از دانشگاه تهران و دکترای عمران و محیط زیست از دانشگاه آخن است. وی در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۰ معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب بوده است و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۹ برای مدت ۱۰ سال، مدیرعامل شرکت خدمات نفتی پتروپارس بود.

منوچهری همچنین مشاور وزیر نیرو در دولت قبل بوده است.

وفا تابش

وفا تابش نیز به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای وزارت نیرو مطرح شده بود اما خود، علاقه چندانی به تصدی این وزارت‌خانه ندارد و علیرغم مذاکره با رییس‌جمهور این سمت را نپذیرفت. تابش  در اوایل دهه ۷۰، کارشناس برنامه‌ریزی کلان در طرح کرخه، مسوول کل آبریز کرخه و مجری پروژه ملی کارون ۳ (بزرگترین طرح عمرانی کشور در زمان اجرا) بود. وی که از حمایت احزاب اصلاح‌طلب هم برخوردار است؛ اکنون در دولت روحانی نیز به‌عنوان رکن چهارم وزارت‌خانه، مسوول مستقیم تخفیف‌های نهایی بودجه‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت نیرو به طرح‌ها است. با توجه به همسویی سیاسی و همکاری اجرایی تابش با بیطرف و نوع رای مجلس، بعید به نظر می‌رسد علیرغم توانمندی بالای افرادی چون تابش، بار دیگر روحانی از این تیم چهره‌ای را به مجلس معرفی کند.

بررسی گزینه های احتمالی نشان می دهد که جز یک گزینه حضور بقیه این افراد در مجلس با شبهاتی همراه است.

علی اکبر زحمتکش هم که از دوستان قدیمی بی طرف بوده است مواردی نظیر یار قدیمی خود که مورد قبول مجلس واقع نشد را در کارنامه دارد که از جمله نقاط تیره در رزومه وی، حضور در پروژه سد گتوند است و همین موضوع برنامه آبی وی را تحت الشعاع قرار می دهد.

منوچهری هم با توجه به مقبولیتی که نزد زنگنه وزیر نفت دارد و گزینه اصلی برای یکی از معاونت های وزارت نفت و یا مدیرعاملی شرکت پتروپارس به شمار می رود، به نظر بعید است با حضور در وزارت نیرو این فرصت را به چالش بکشد.

تابش نیز تاکنون اقبالی برای حضور در کابینه از خود نشان نداده و حتی شنیده شده پیشنهادات مهمی از سوی افراد خاصی که پیش از این همراهشان بوده را نیز رد کرده است.

علی رغم مناسب بودن سوابق کاری اردکانیان برای وزارت نیرو اما به نظر می رسد در جمع گزینه ها عباس علی آبادی که هم اکنون مدیرعامل گروه مپنا است و سابقه طولانی در حوزه آب و برق و انرژی به خصوص انرژی های تجدید پذیر دارد به رقیبی سخت اردکانیان برای نشستن بر کرسی صدر وزارت نیرو تبدیل شده است.

البته توجه به این نکته ضروری است که تنها سوابق همه راه را برای گزینه ها هموار نمی کند و تمام این گزینه ها با برنامه های ارائه شده به رییس جمهور و سپس مجلس شورای اسلامی سنجیده می شوند تا بتوانند بر صندلی وزارت نیرو تکیه بزنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: