اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 16 February 2016
مدیر عامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان:
احمد عاقبت بخیر آب را یکی از محورهای توسعه پایداری کشوردانست و گفت : از ابتدای شکل‌گیری دولت یازدهم محور توسعه کشور بر مبنای آب قرار گرفت.

به گزارش عصر پرس ، احمد عاقبت بخیر در نشست خبری شرکت های تابعه وزارت نیرو در استان سیستان و بلوچستان در محل دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، گفت: از هوشمندی‌های دولت یازدهم این بود که از ابتدا شکل‌گیری محور توسعه را بر مبنای آب قرار داد و در شرایط تحریم و کمبود نقدینگی ده میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به بخش آب و خاک تخصیص داد، از این میزان یک و نیم میلیارد دلار به اراضی خوزستان، 500 میلیون دلار به سیستان وبلوچستان و 8 میلیارد دلار نیز به بخش‌ آب‌های مرزی تخصیص داده شد که البته در سیستان و بلوچستان سهم قابل توجهی هنوز تخصیص داده نشده است.

وی گفت : استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور تنها از میانگین بارش سالیانه 103 میلیمتری برخوردار است.

عاقبت بخیر در ادامه افزود : سالیانه 20 میلیارد متر مکعب بارش در سطح استان اتفاق می افتد که هشت درصد آن به صورت رواناب و هفت درصد آن به صورت آب تجدیدپذیر است و مابقی 85 درصدی آن به صورت تبخیر از دسترس خارج می شود.

وی افزود: 21 هزار و 558 منبع آبی در سطح استان وجود دارد که 19 هزار و 446 آنها چاه است و سالیانه دو میلیارد متر مکعب آب از آنها برداشت می شود.

عاقبت بخیر تصریح کرد: با وجود ظرفیت یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب تجدیدپذیر استان، سالیانه با 600 میلیون مترمکعب کسری مخارن مواجه ایم که افت سفره های زیرزمینی و فرونشست زمین را سبب شده است و با به خطر انداختن امنیت اجتماعی و غذایی، جابجایی و مهاجرت جمعیت را به دنبال دارد.

وی در ادامه با اشاره به احداث سه سد انحرافی در استان در دوران پیش از انقلاب، گفت : تعداد سدها امروز به 33 مورد رسیده است که به طور عمده سدهای مخزنی و تغذیه ای اند و ظرفیت ذخیره دو میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب را دارند.

مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: وقوع بارندگی های شدید در مدت زمان کوتاه، از جمله ویژگی های آب و هوایی استان است که عمده این آب ها به راحتی از دسترس خارج می شود. براین اساس احداث 14 طرح سدسازی در دستور کار قرار دارد که مطالعات آنها به انجام رسیده است.

عاقبت بخیر ادامه داد: بهره برداری از این سدها، ظرفیت ذخیره آب در استان را به سه میلیارد و 700 میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو 17 طرح انتقال آب به فلات مرکزی را در دستور کار قرارداده که این منطقه 65 درصد جمعیت کشور و 79 درصد مساحت کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: ویژگی های خاص اقلیمی منطقه سبب شده است توسعه استفاده از آب های غیرمتعارف به عنوان یک گزینه اساسی در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیاز به آب شرب و صنعتی استان را در افق 1420 افزون بر 457 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت : در صورت تکمیل 14 سد مطرح شده با 228 میلیون مترمکعب کسری و کمبود آب مواجه خواهیم بود.

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران واقع است. این استان حدود 180 هزار و 726 کیلومتر مربع وسعت دارد و بیش از 11 درصد وسعت ایران است. استان سیستان شامل زابل و شهرهای اطراف و بلوچستان دربرگیرنده بقیه شهرها از زاهدان تا چابهار است.

وی افزود: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با عمق و کیفیت خوب آب قرار دارد و آب شرب ١٧ استان کویری کشور را که ٦٥٪  جمعیت کشور در آن زندگی می کنند را تامین کند.

سیستان و بلوچستان یک هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

نام:
ایمیل:
* نظر: