اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - 23 August 2017
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب پکن با حضور ایران آغاز به کار کرد.
ایران میهمان ویژه نمایشگاه کتاب چین
به گزارش عصرپرس، همزمان با گشایش این نمایشگاه از ترجمه چینی مجموعه 23 جلدی شاهکارهای ادب فارسی با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رونمایی شد.

این مجموعه شامل شاهکارهای ادب فاسی از جمله شاهنامه فردوسی و دیوان حافظ، سعدی، خیام، رودکی و مولوی است که ایران شناسان چینی به زبان چینی ترجمه کرده اند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم گفت: روابط فرهنگی به علت فراگیری و جوانب فرهنگ و هنر در میان جوامع انسانی، از جمله پایدارترین و صمیمانه ترین نوع روابط میان ملت هاست که موجب پایداری روابط سیاسی و اقتصادی بین کشورها نیز می شود.

ابوذر ابراهیمی ترکمان گسترش روابط دوستانه میان ایران و چین را در راستای منافع دو ملت دانست و افزود: این روابط دوستانه، کمک به صلح و پیشرفت بشریت است.

وی رابطه همه جانبه با چین را از جمله اصول مورد اجماع در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست.

ابراهیمی ترکمان فرهنگ را محوری ترین برگ هویتی یک ملت دانست و گفت: یکی از راه های مهم توسعه فرهنگی، اهمیت دادن به مساله کتاب، کتابخانی و ترویج مطالعه در جامعه است.

وی سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی را از شاخص های مهم توسعه یافتگی هر جامعه دانست و تاکید کرد: دین ، فرهنگ و تاریخ ما، انس و الفتی دیرینه با کتاب و کتابخوانی دارد و همین بس که معجزه پیامبر گرامی اسلام ( ص ) ، کتاب انسان ساز قرآن کریم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه جهان کنونی با وجود همه پیشرفت ها در حوزه علم و فناوری، نتوانسته است در حوزه صلح و رهایی بشر از جنگ و خشونت، آنگونه که شایسته ملت های مختلف جهان است، گام بردارد، گفت: هم اکنون  تمامیت خواهی ، خودمحوری و افراط گیرایی از جمله عواملی است  که زندگی مسالمت آمیز و همزیستی انسان ها را سست کرده و موجب بروز جنگ و درگیری در گوشه و کنار جهان شده است.

ابراهیمی ترکمان جهان مبتنی بر صلح را جهانی سودمند برای همه دانست و افزود: صلح با اجبار و با سلاح به دست نمی آید بلکه با اتکاء به اندیشه، ارتباط و گفتگو و با ارتقاء ظرفیت های فرهنگی در جوامع مختلف به وجود می آید و پابرجا می ماند که این امر نیاز به عقل، عزم و همکاری جمعی دارد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، کتاب را یکی از بهترین راه ها برای تبادل اندیشه ها و آرای مختلف میان ملل جهان دانست و گفت: کتاب علاوه بر اینکه به دانش بشر می افزاید، گفتگوی میان فرهنگ ها را نیز ممکن می کند.

وی همچنین با اشاره به طرح رئیس جمهور چین با عنوان یک کمربند یک جاده (جاده ابریشم نوین) افزود: این طرح می تواند بار دیگر زمینه های گسترش همکاری های اقتصادی، تبادلات و همکاری های فرهنگی کشورهای مسیر جاده ابریشم را فراهم کند.

ابراهیمی ترکمان افزود: همچنین این طرح می تواند زمینه شناخت هرچه بیشتر مردم کشورهای منطقه را از یکدیگر و احیای هویت آسیایی برای مقابله با خشونت و افراطی گری، را فراهم کند. 

معاون سازمان رادیو، تلویزیون، فیلم و انتشارات چین در مراسم گشایش این نماشگاه با ابراز خرسندی از حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در این دوره از نماشگاه، ابراز امیدواری کرد: این نماشگاه فرصتی برای تبادل تجربیات و تعاملات بیشتر در زمینه های فرهنگی باشد.

شعار جمهوری اسلامی ایران در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی پکن، "رویای رنگین جاده ابریشم" است و نویسندگان برجسته کشورمان، ناشران دولتی و خصوصی، هنرمندان، گروه موسیقی، نقاشان و خطاطان، در غرفه ایران حضور خواهند داشت و به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

نام:
ایمیل:
* نظر: