اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - 22 August 2017
وزیر کشور
وزیر کشور گفت: ‌مدیریت شهری یک مساله کاملا ساختاری است که شهرداری ها در این زمینه با کمبود این نوع مدیریت مواجه هستند و می توان گفت شهرداری های ما مشکلات ساختاری دارند.
شهرداری ها دچار مشکلات ساختاری هستندبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز سه شنبه در آیین بهره برداری از فاز دوم خط یکم مترو شیراز گفت:‌برخی آسیب های ما ساختاری است و ما لایحه جامع شهری را به مجلس فرستاده ایم. 

وی ادامه داد:‌در شهرداری ها با خلاء عظیم منابع پایدار درآمدی مواجه هستیم،عمده تامین منابع ما در شهرداری ها از ساخت و سازها است و چون کمبود منابع دارند به سمت تراکم فروشی و نادیده گرفتن برخی قوانین رفته اند که باعث شده چهره امروز شهرها آرامش بخش نباشد. 

وزیر کشور گفت:‌آلودگی هم یک مساله ساختاری است، هرچه برای کنترل آن حرکت می شود از آن طرف منشاء و منبع آن که در اختیار دستگاه های دیگر است کنترل نمی شود و شهرداری ها نمی توانند کاری کنند. 

رحمانی فضلی بیان کرد:‌یکی از مسائل و مشکلات دیگر حاشیه نشینی است، هرچه ما در این زمینه کار کنیم اما چون منبع ایجاد آن مهاجرت است باید منشا و مبدا آن را درست کنیم و این با درست کردن نظام برنامه ریزی، بودجه ریزی و نظام مالیاتی میسر می شود. 

وزیر کشور اظهارداشت:‌یک نگاه ما به حال و مجموعه شرایطی است که الان باید درست کنیم و یک نگاه هم باید به آینده داشته باشیم. 

وزیر کشور همچنین گفت:‌رایی که نمایندگان مجلس به دولت دادند و رایی که مردم به شوراها دادند، جلوه های مردم سالاری دینی است و اگر خداوند را به خاطر این مردم سالاری دینی شکر کنیم کم است.اینکه مردمی توفیق می یابند سرنوشت خود را تعیین کنند، خیلی مهم است. 

رحمانی فضلی ادامه داد: ‌البته ما اشکالاتی هم در این سال ها داشته ایم اما امروز بعد از 39 سال همه ضعف ها را پوشانده ایم و اثبات کرده ایم که مردم حکومت را از خودشان می دانند، حکومتی که برگرفته از اندیشه دینی و مبتنی بر اراده ملت است. 
وزیر کشور گفت:‌نمایندگان مجلس با درک عمیق و کاملا آگاهانه و متعهدانه و صادقانه با قضیه رای اعتماد برخورد کردند و باید به این مجلس احسنت گفت. 

رحمانی فضلی اظهارکرد: نمایندگان براساس حق گرایی، تجربه، شایسته سالاری و نیاز کشور به حرکت و توسعه، به دولت رای دادند؛ نمایندگان ما با پختگی اقدام کردند، البته نمایندگان باید در ادامه سوال و انتقاد کنند و اگر اشکالی هم بود برخورد کنند، این حق نمایندگان است. 

وزیر کشور گفت:‌ما به دنبال توسعه کشور و توسعه پایدار همه جانبه هستیم، برنامه وزارت کشور هم در دور قبل که توصیه رئیس جهوری بود و هم این دوره مبتنی بر توسعه همه جانبه است هم در اقتصاد مبنای کار ما توسعه پایدار است و هم در مشارکت و هم در توسعه پایدار شهری مبنای کارمان باید باشد. 

رحمانی فضلی گفت:‌شوراها و شهرداری ها که به لطف مردم توفیق یافتند که خدمت چهار ساله داشته باشند باید بدانند که خواست مردم خدمت رسانی است و این حق مردم و تکلیف ماست. 

وی ادامه داد:‌خدمات رسانی به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف شهرداری هاست نگاه ما به شوراها نباید نگاه کاملا سیاسی باشد، شهردار باید به مطالبات مردم پاسخ دهد و شورا هم باید مطالبات مردم محور کارشان باشد و اقتصاد شهری، عدالت شهری و خدمات رسانی شهری و روستایی را در نظر داشته باشند. 

وزیر کشور در مورد مترو شیراز گفت:‌این پروژه ای که انجام می شود حق مردم است، خیلی کوتاهی شده اما مقصر ما نیسیتم کسانی هستند که سال ها درآمدهای نفتی و توسعه کشور را به عقب انداختند. 

فاز دوم خط یک قطار شهری به طول 10.5 کیلومتر از فرودگاه شیراز تا چهارراه زند امتداد دارد.

افتتاح هزار پروژه هفته دولت در فارس
درادامه سید محمدعلی افشانی استاندار فارس گفت: ‌موضوع زیست شهری با بحث توسعه پایدار مبتنی بر حمل و نقل مختلط ریل پایه که هم قابل استفاده برای همه اقشار باشد، زمان سفر را کاهش دهد و آلودگی ایجاد نکند، مطرح است و این باعث می شود که شهر زیست پذیر شود.

وی ادامه داد: حاشیه نشینی، مهاجرت، آلودگی هوا و توسعه بی رویه شهر از چالش های اصلی شهر هستند که با این چالش ها آینده زندگی در شهرها در خطر است و به همین دلیل زیست شهری مطرح شده که مهمترین شاخص بهبود کیفیت زندگی است.

استاندار فارس با تاكيد بر اين كه سهم 50 درصدي دولت در مترو شيراز پرداخت شده است، اظهارداشت: با حمایتی که وزیر کشور از پروژه مترو شيراز انجام داد در اواخر سال گذشته، 771 میلیون دلار فاینانس برای خط دوم مترو شيراز مصوب شد و اكنون در مرحله انتخاب پیمانکار و سرمایه گذار است که با این اعتبار خط دو مترو شيراز هم کامل می شود.

 افشانی با بيان اين كه خط يك مترو شيراز مهم ترين خط مترو شهري است زيرا فرودگاه را به مراكز درماني، تجاري و گردشگري شيراز متصل مي كند، افزود: ‌شیراز با توجه به شيب ملايمي كه در جهت هاي شرقي-غربي و همچنين شمالي-جنوبي دارد مناسب ترین کلانشهر کشور برای استفاده از خطوط ریلی و حمل و نقل مختلط ریل پایه است.

استاندار فارس گفت: ‌بیش از یک هزار پروژه با اعتباري بالغ بر سه هزار میلیارد تومان در هفته دولت در استان به بهره برداری خواهد رسید. 

وی همچنین اظهارداشت:‌ در موضوع قطار شهری بیش از همه از پاک فطرت شهردار شیراز، حقدل رئیس شورای چهارم، حاجي زماني مديرعامل مترو شيراز و سایر اعضای شورای شهر شیراز که امروز ماموریت آنها به پایان رسید تشکر می کنم. 

استاندار فارس تصريح كرد: شهردار و شوراي شهر شيراز کارنامه قابل قبولی به جای گذاشتند و امیدواریم شورا و شهردار جديد اين شهر کار را ادامه دهند و بهتر از گذشته کار کنند.

افشاني با تاكيد بر اين كه رضايت مردم مهم ترين شاخص ارزيابي مديران است، گفت: اگر مردم از مديران راضي باشند، يعني آن ها خوب كار كرده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: