اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - 21 August 2017
ظریف
وزیر امور خارجه ایران گفت: حفظ برجام، روابط با همسایگان و دیپلماسی اقتصاد مقاومتی از مهم ترین اولویت ها وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم خواهد بود.
حفظ برجام اولویت وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در برنامه ای تلویزیونی گفت: ما امنیت خود را از مردم خود می گیرم و برای پیشرفت نگاه به داخل داریم و تلاش خواهیم کرد در دولت دوازدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالتر باشیم.

وی یادآور شد:در دولت یازدهم اعلام کردم که سیاست خارجی هزینه ای برای توسعه نباشد، بلکه به توسعه کشور کمک کند و در گذشته به خاطر فشار قدرت های خارجی سیاست خارجی نمی توانست به توسعه ما کمک کند، بلکه هزینه می گرفت.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه سعی کردیم موانع پیش روی اقتصاد را برداریم عنوان کرد: در دولت دوازدهم تلاش خواهیم کرد در راستای دیپلماسی اقتصادی حرکت کنیم و با ایجاد معاونت اقتصادی سازوکار جدید بر توسعه اقتصادی کشور تمرکز کنیم.

ظریف در ادامه تصریح کرد: اولویت اول دستگاه دیپلماسی حفظ برجام و جلوگیری از بد عهدی امریکایی هاست. نباید اجازه دهیم امریکا برجام را با هزینه ایران اجرا یا نقض کند. زمان مذاکرات هم برجام با بی اعتمادی به امریکا تدوین شده و مقررات لازم برای ان دیده شده است.

وی با بیان اینکه روابط با همسایگان و دیپلماسی اقتصادی دو ابراولویت وزارت امور خارجه است ، توضیح داد: متاسفانه در منطقه ای بسر می بریم که در ان اشوب ها و ناملایمات در نتیجه سیاست های غلط کشورهای منطقه و مداخله های خطرناک خارجی و اوج گیری افراطی گری حمایت شده برخی کشورهای داخلی و خارجی است. منطقه ما نیاز به ارامش دارد ما مشاهده کردیم در حمله تروریستی به مجلس و حرم مطهر علی رغم توانمندی های خوب امنیتی و اطلاعاتی زندگی در منطقه ناامن هزینه های امنیتی را بالا می برد.ما شهدای زیادی را تقدیم کردیم که شهید حججی که مقاومت ایشان رمز افتخار مردم ماست.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد:ما به عنوان قوی ترین و امن ترین کشور منطقه مسوولیت داریم؛ به عنوان تنها کشور منطقه که امنیت را از خودش می گیرد و نیازی به چتر حمایتی خارجی نداریم امنیت و پیشرفت را از مردم خودمان می گیریم.این طور نیست که انزواطلب باشیم اما از درون امنیت و پیشرفت تولید می شود و به خاطر توانمندی که داریم و شاید به خاطر مسوولیت ویژه ای که داریم خواهان منطقه ای امن هستیم.

ظریف گفت:در دولت یازدهم اعلام کردم که سیاست خارجی هزینه ای برای توسعه نباشد بلکه به توسعه کشور کمک کند. در گذشته به خاطر فشار قدرت های خارجی سیاست خارجی نه تنها نمی توانست به توسعه ما کمک کند بلکه هزینه هم می گرفت. ما با نرخ رشد منفی مواجه بودیم و تلاش کردیم موانع توسعه اقتصادی را برداریم.

وی ادامه داد: برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی نیاز داریم به گسترش همکاری های منطقه ای بهترین بازارهای ما در همین منطقه هستند که نقش مهمی در تولید و اشتغال می تواند داشته باشد. در منطقه متاسفانه یکی دو کشور سیاست خارجی و شاید مشکلات داخلی خود را در تنش می بینند. منطقه از زمان تجاوز صدام حسین علیه ایران روی ارامش ندیده است و باید تلاش کنیم بر همان سازوکار گفت وگو تمرکز کنیم و برای گسترش ارتباطات منطقه ای تلاش کنیم. البته این ها موانعی هم دارد از طریق اقناع گفت وگو و هم افزایی در عرصه های اقتصادی ،سیاسی،فرهنگی و اظهارنظر باید تلاش کنیم یک رشته سیاست های هم افزا برای تامین منافع ملی در منطقه داشته باشیم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: ما یک توفیق بسیار مهم داشتیم و ان لغو قطعنامه های فصل هفت شورای امنیت و قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و پایان دادن به اتهامات برنامه نظامی هسته ای که آژانس سال ها این اتهامات را علیه ایران مطرح می کرد. 
ظریف ادامه داد: از مهمترین موانع ارتقای نقش ایران در سازمان های بین المللی این بود که به طور ظالمانه ایران را در فصل هفت شورای امنیت و وضعیت ویژه شورای حکام به عنوان معضل امنیتی مطرح می کردند.

به یمن حضور مردم در انتخابات 92 و انتخابات اخیر ما از این مرحله عبور کردیم و باید در زمینه حقوق بشر تلاش جدی تر در مجامع بین المللی داشته باشیم. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ذاتا حقوق بشری است. حمایت از محرومین مقابل ستمگران معنی واقعی حقوق بشر است.ما هیچ گاه مداخله گر در امور داخلی سایر کشورها نبودیم.

ظریف درباره تغییر ساختار وزارت خارجه گفت: ساختار وزارت امور خارجه پس از انقلاب چندین بار دستخوش تغییر شده است، طبق قانون باید ساختار وزارت خارجه را کوچک کنیم و وزارت امور خارجه باید خود را با قوانین برنامه پنجم و ششم تطبیق می داد و اقدام می کرد. همزمان لازم بود در حوزه اقتصادی تمرکز کنیم. البته وزارت امور خارجه متوجه نقش اقتصادی خودش بود که تسهیل کننده تلاش های بخش خصوصی و دولتی باشد. تصمیم گرفتیم یک معاونت اقتصادی و یک معاونت سیاسی ایجاد کنیم و سه معاونت منطقه ای را حذف کنیم. البته توجه و تمرکز سیاسی و امنیتی وظیفه ذاتی هر وزارت خارجه ای هست و ما آن را حفظ می کنیم و سفارتخانه های ما باید همزمان با معاونت سیاسی به معاونت اقتصادی هم پاسخگو باشند.

وی یادآور شد: در حوزه صادرات به سه بخش صادرات غیرنفتی صادرات خدمات فنی و مهندسی تمرکز خواهیم داشت که برای اشتغال بسیار مهم هستند و ما به بازارهای فراتر از بازار داخلی نیاز داریم و خدمات فنی و مهندسی از مزیت های ماست. 

سومین حوزه صادرات نیروی کار اضافی است از این طریق ایران باید در زنجیره ارزش جهانی قرار گیرد و مانع از این شود که بخواهند مجددا ایران را تحریم کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: