اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - 20 August 2017
رییس جمهور
رییس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم، با قدردانی از کار حرفه ای و نگاه کارشناسی رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی تصریح کرد: دولت و مجلس بار سنگین مطالبات ملتی بزرگ و رشید ایران را بر عهده دارند.
دولت و مجلس بار سنگین مطالبات ملتی بزرگ را بر عهده دارند
به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیأت رییسه و بویژه ریاست  مجلس طی این 5 روز کاری که برخی از روزها ، صبح ها و بعد از ظهرها  جلسه برگزار می شد، کاری حرفه ای در بررسی صلاحیت وزیران انجام دادند و مردم ما هم خوشبختانه توجه ویژه‌ای به مذاکرات مجلس داشتند.

رییس جمهور با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی پیوسته اصول قانونی و اخلاقی را مراعات کرده و در این دوره بیشتر، افزود: همه نمایندگان محترمی که به عنوان موافق یا مخالف صحبت کردند کاری کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و مستندات و اطلاعاتی که داشتند صحبت کردند  و جز این از مجلس شورای اسلامی توقع دیگری نیست.

 روحانی اظهارداشت: همه ما در دولت و مجلس می‌دانیم که شرایط ما شرایط آسانی نبوده و راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست . در شرایط امروز دنیا برای اروپا، آمریکا، آسیا و دیگر قاره‌ها هم مسیر ساده و هموار نیست چه برسد به منطقه پرآشوب ما و مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است.

رییس جمهور با بیان اینکه کل بودجه دولت حدود سیصد هزار میلیارد تومان است و بر مبنای محاسبات اخیر سازمان برنامه و بودجه باید شرایط جدید را به همه وزرا ابلاغ کند،گفت: سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شده و این در حالیست که این صندوق ها مربوط به دولت و بودجه نیست و خود صندوق باید متکفل باشد.

 روحانی افزود: زمانی که می گفتیم خزانه خالی را تحویل گرفتیم، در حقیقت صندوق‌های ما هم علاوه بر خزانه خالی بود به گونه ای که هیچ صندوقی امروز، قادر نیست به تعهدات خودش عمل کند.

رییس جمهور اظهارداشت: وقتی دولت ناچار است در بودجه 300 هزار میلیارد تومانی، 40 هزار میلیارد تومان به صندوق ها پرداخت کند، بیش از 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی بدهد و تقریباً بر اساس مصوبه مجلس 60 هزار میلیارد تومان هم به صندوق توسعه واریز کند، در حقیقت نیمی از بودجه دولت را اینگونه مصرف کرده است و اگر بخواهیم بدهکاری دولت به بخش خصوصی، پیمانکاران، بانک‌ها و بانک مرکزی هم حساب کنیم، دیگر هیچ چیزی باقی نمی ماند؛ پس ما شرایط آسانی پیش رو نداریم.

 روحانی خاطرنشان کرد: خداوند این توفیق و فرصت را به ما داده که به مردم خدمت کنیم و این یکی از افتخارات و الطاف الهی است که فرصتی را به یک انسان می‌دهد و بار مسئولیتی بر دوشش می گذارد که به یک ملت، منطقه و گاهی به جهان کمک کند که توفیق بزرگی است و این توفیق بر دوش هم وزرا، معاونین و هم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه رأی اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی به معنای آنست که مجلس و دولت در این شرایط سخت باهم تصمیم گرفته اند برای پیشرفت کشور گام بردارند، گفت: از مجلس خواهش می کنم همانطور که وظایف نظارتی خودشان را به خوبی انجام می‌دهند، سوال می‌کنند و تذکر می‌دهند و حتی اگر لازم باشد استیضاح می کنند و به همان نسبت هم به وزرای خودشان رأی اعتماد می‌دهند،  آنها را تشویق و کمک‌ کنند چراکه آنها نیازمند حمایت مادی و معنوی نمایندگان هستند؛ مادی قوانین شماست و معنوی آن روحیه و تشویق و هدایت‌هایی که باید انجام دهید.

 روحانی با اشاره به روند بررسی صلاحیت وزرا در 5 روز گذشته، سخنان موافقان و مخالفان را سازنده و در راستای کمک به دولت دانست و افزود: رییس جمهور برنامه ای را که به مجلس ارائه می کند ، یک بار در انتخابات به رأی مستقیم مردم ‌گذاشته است و خوشبختانه اینبار صدا و سیمای ما هر روز تبلیغ اش این بود که مردم، رأی به فرد نمی‌دهید؛ رأی به برنامه می‌دهید و حواستان باشد از کاندیداها برنامه بخواهید.

رییس جمهور با اشاره به اینکه برنامه‌ای که رییس جمهور به مجلس می دهد توسط نمایندگان بررسی می شود اما به رأی گذاشته نمی شود، گفت: به اعتقاد من آیین‌نامه در این باره درست پیش‌بینی کرده، چراکه  خیلی زیبا نیست برنامه‌ای که مردم یکبار مستقیماً به آن رأی دادند، دوباره در مجلس به رأی گذاشته شود اما در عین حال نمایندگان به عنوان مخالف صحبت می‌کنند و نقد می‌کنند و ما باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار دهیم و اگر برنامه ما نقص و اشکالی دارد آن اشکال را تصحیح کنیم.

 روحانی ادامه داد : بسیاری از نقدها، اشکالات و ایرادهای نمایندگان در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی هم ایرادهای واردی است و باید تصحیح شود، یعنی وقتی برنامه وزرا به مجلس می‌آید خوب است وزرا یکبار دیگر بر مبنای صحبت‌هایی که از سوی دلسوزان مجلس شده ، برنامه را مرور، اصلاح و تکمیل کنند.

رییس جمهور ضمن ابراز امیدواری از اینکه نمایندگان مجلس به همه 17 وزیر رأی قاطع دهند تا دولت  کارش را زودتر شروع کند، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم بگویم وزیری که معرفی شده بی‌نقص است. هیچ کدام از ما بی‌نقص نیستیم. همه ما بشریم و نقاط قوت و ضعف داریم اما همه تلاشم را بکار گرفتم و با همه آنهایی که لازم می‌دیدم مشورت کردم، حرف بسیاری را به جان خریدم و گوش کردم. با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و نکات مهمی که آنها داشتند برای من ارزشمند بود.

 رییس جمهور اضافه کرد: همه را در کنار هم قرار دادیم. بهترین‌هایی که توانستیم انتخاب کنیم همین‌هایی است که به مجلس عرضه کردیم. خدا را گواه می‌گیرم که اگر برای هر وزارتخانه‌ای فردی قوی‌تر ، صالح‌تر ، توانمندتر و کارآمدتر پیدا می‌کردم، تردید به خودم راه نمی‌دادم. خدا گواه است در محضر شهدای مجلس که عکس‌هایشان را زیارت می‌کنیم و روحشان حاضر است، هیچ گاه بر مبنایی که این فرد با من رفاقت قدیمی داشته یا حتی در 4 سال دولت چگونه با هم رفتار کردیم یا اینکه از چه جناح و حزبی است، هیچ یک از اینها برای من مطرح نبوده است.

 روحانی تصریح کرد: دولت دوازدهم فرااصولگرایی، فرا اصلاح‌طلبی و فرا اعتدال‌گرایی است، اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهد داد و دولتی است که با همه توان خودش مراقبت خواهد کرد که آن اصول و آن اصلاحات لازم و آن میانه‌روی که مورد انتظار است، بکار بگیرد. در تلاش های خودمان بهتر از این افراد پیدا نکردیم، شما هم البته در فرصتی که داشتید بررسی و تحقیق کردید بیانات‌تان را در این تریبون مطرح کردید و البته رأی با شما.

رییس جمهور افزود: آیین نامه به این صورت است که برای تک تک وزرا، رأی گرفته می‌شود از ابتدا هم همین‌ سیره بود گرچه از قانون اساسی می‌شود استفاده کرد که رأی به کل وزرا یکجا باشد کما اینکه در بسیاری از کشورها به این صورت است .رییس جمهور ، کابینه‌ و هیأت وزیران را ارایه می‌کرد یا رأی مثبت می گرفت یا رأی منفی. ولی آیین‌نامه به این صورت است که به تک تک وزرا رأی داده می‌شود که البته این شیوه هم خواص و امتیازات خودش را دارد.

 روحانی با بیان اینکه امید ما بر این است که هر چه سریع‌تر کابینه کارش را شروع کند، خاطرنشان کرد:  خدا رحمت کند یکی از شهدا بزرگ ما را. در مجلس اول راجع به اعتبار نامه‌اش بحث بود که اسم نمی‌برم.آمدم پشت تریبون گفت که به این رأی ندهیم، استدلال چندانی هم نداشت. می گفت رأی ندهیم تا رقیبش که بعداً در انتخابات میان‌دوره‌ای خواهد آمد ، او رأی بیاورد و او بهتر از این است. اینطور که نمی‌شود درباره وزرا تصمیم گرفته شود که بگوییم به این رأی ندهیم تا بعداً یک وزیر قوی‌تری بیاید تا به او رأی داد. البته ممکن است که چنین چیزی اتفاق بیفتد ولی باید همه مصالح و مفاسد را کنار هم بسنجیم. اگر یک وزیری شروع به کار نکند، ناچار رییس جمهور باید یک سرپرست بگذارد و 2-3 ماه، آن وزارتخانه با سرپرست اداره شود تا دوباره فرد جدید به مجلس معرفی شود، با اینکار خود به خود 3 الی 5 ماه کار به تأخیر می‌افتد لذا باید مجموعه مصالح را کنار هم بچینیم و در نظر بگیریم، شاید اولویت نخست، سرعت کار امروز ما است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در دولت‌های قبلی یادم نمی‌آید، برای اولین بار بود که مقام معظم رهبری، در سخنرانی‌و خطبه های نماز عید فطر امسال، تأکید کردند که هر چه سریع‌تر دولت تشکیل شود و قبل از شروع نماز ، خدمت آقا بودیم و ایشان گفتند شما دولت را کی معرفی می‌کنید؟ تأکید آقا در خطبه‌شان برای اینکه دولت زودتر معرفی شود برای این بود که ما وظایف بسیار سنگینی پیش رو داریم و کشور را باید متحول کنیم.

 روحانی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال گفت : در مسأله اشتغال، گر چه دولت یازدهم توفیق نسبی داشته، اما گام‌های بسیار بلندی باید برداشته شود. چه کنیم که در طول 5 سال قبل از دولت یازدهم، آمار اشتغال خالص، صفر بود و از آن فرصت استفاده نشد و همه این بار به دوش دولت یازدهم افتاد. اینکه در یک سال بیش از 600 هزار نفر اشتغال خالص داشته باشیم، اشتغال غیرخالص ما بالای 800 هزار نفر باشد، این کار کمی نیست ولی با توجه به نیاز کشور و برنامه ششم، هنوز عقب هستیم.

رییس جمهور با طرح این سوال که چه کار کنیم که مشکل اشتغال درست شود؟ اظهارداشت: یکی از بحث‌های که با تک تک وزرا در دولت یازدهم صحبت کردم، موضوع اشتغال بود و گفتم اولویت همه ما اشتغال است و شما باید کاری کنید که علاوه بر میزان معمول اشتغال، فرصت اشتغال بیشتری را بوجود آورید.

 روحانی تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال راهی جز امنیت، آزادی و آرامش نیست . برنامه دولت دوازدهم هم امنیت، آزادی، آرامش و پشت‌سر آن ایجاد پیشرفت است. براساس چشم‌انداز باید در 1404 کشور پیشرفته باشیم و بیش از نیمی از زمان چشم‌انداز از دست رفته است. تقریباً 12 سال آن گذشته و 8 سال بیشتر باقی نمانده است لذا باید گام‌های بلندتری برداریم .

رییس جمهور با اشاره به برطرف شدن مشکل تحریم ها اظهارداشت : یک وقتی بود می‌خواستیم بدویم روبروی ما در قفل شده‌ای به نام تحریم وجود داشت و امروز این در باز شده و این قفل شکسته شده است، بعضی‌ها می‌خواهند همان جای اول بایستند و بگویند ما که به نتیجه ای نرسیدیم. برای دستیابی به اهداف و نتیجه لازم است از جایی که محترمانه ایستادی حرکت و تلاشی انجام شود. امروز راه باز است و همه ما باید به صحنه آمده و  تلاش کنیم اینجا دیگر مخالف و این جناح و آن جناح و 20 میلیون و 16 میلیون نداریم همه باید به صحنه بیایند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: