اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - 17 August 2017
پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم با سخنان نمایندگان مخالف، موافق و دفاعیات وزیران پیشنهادی درحال برگزاری است.

روزسوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم

به گزارش عصرپرس؛ لاریجانی پیش از آغاز جلسه علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) ضمن گرامیداشت سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی گفت: آزادگان حق بزرگی به گردن ملت ایران دارند و عملا در دو جبهه مجاهدت کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جبهه نخست در مبارزه و دفاع از میهن اسلامی در مقابل تجاوز رژیم صدام بود که سال ها در این میدان مجاهدت کردند و جبهه دوم مبارزه با رژیم صدام در زندان های آن رژیم بود که پایداری این عزیزان باعث فرسایش و از بین رفتن روحیه صدام شد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: مردم ایران همواره قدردان این مجاهدت های عزیزان آزاده هستند و برای تمام آنها آرزوی توفیق داریم و از مرحوم حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی یاد می کنیم که نمادی در دوره اسارت بودند برای پایداری عزیزان آزاده که نقش بسزایی در روحیه دادن و استواری آنها داشتند که برای ایشان علو درجات از خدای متعال طلب می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برای مجلس شورای اسلامی افتخاری است که برخی همکاران ما جزء آزادگان بوده و سال ها در اسارت بودند و میدان مبارزه و مجاهدت را تجربه کردند که از جمله آنها آقایان محمد دهقانی، امیر خجسته، حسن نوروزی، یحیی کمالی پور و علیرضا رحیمی هستند که سال ها در اسارت بودند و امروز در مجلس شورای اسلامی به انقلاب اسلامی یاری می دهند که برای این عزیزان نیز از خداوند طلب سعادت بیشتر داریم.

اهدای لوح تقدیر به نمایندگان آزاده در مجلس

هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی در جلسه  علنی امروز با اهدای لوحی به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی از نمایندگان آزاده مجلس شورای اسلامی محمد دهقانی، امیر خجسته، یحیی کمالی پور، حسن نوروزی و علیرضا رحیمی قدردانی کرد.

لاریجانی : نماینده موافق و مخالف برنامه وزرا با قرعه کشی مشخص می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی نحوه انتخاب نماینده موافق و مخالف برای بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی را برای مردم توضیح داد.

لاریجانی در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت و رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: از آنجایی که مردم عزیز از تلویزیون برنامه رسیدگی به بحث رای اعتماد وزرا را در مجلس مشاهده می کنند و می شنوند، باید در خصوص انتخاب نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی توضیح داد.

وی توضیح داد: از آنجایی که تعداد محدودی به لحاظ زمانی می توانند در جریان بررسی رای اعتماد در قابل موافق و مخالف صحبت کنند، برای این منظور قرعه کشی صورت می گیرد بنابراین همه نمایندگان نمی توانند صحبت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق آیین نامه داخلی مجلس، برای بررسی صلاحیت و رای اعتماد هر وزیر پیشنهادی دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف آن هم بر اساس قرعه کشی فرصت اظهار نظر دارند.

 کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از روز یکشنبه با دفاع رئیس جمهور از این وزرا آغاز شد و طی دو روز گذشته نمایندگان موافق و مخالف برنامه پیشنهادی وزرای ،آموزش و پرورش، ارتباطات و فن آوری اطلاعات،اطلاعات،امور اقتصادی و دارایی،امور خارجه، بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی،تعاون،رفاه کار و اموراجتماعی به بیان دیدگاه های خود در خصوص علل موافقت و مخالفت خود پرداختند و وزرای پیشنهادی نیز از برنامه پیشنهادی خود دفاع کردند .

در ساعات پایانی جلسه نوبت بعدازظهر روز گذشته نیز بررسی صلاحیت محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیمه کاره ماند که امروز وی اولین وزیرپیشنهادی است که پشت تریبون مجلس خواهد رفت. درادامه براساس حروف الفبا برنامه دیگر وزیران پیشنهادی نیز بررسی خواهد شد.

طبق آیین نامه مجلس شورای اسلامی برای هر وزیرپیشنهادی دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هر یک به مدت 15 دقیقه می توانند صحبت کنند که البته امکان واگذاری بخشی از این زمان به دیگر نمایندگان وجود دارد.

مخالف وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی/ نماینده سنندج

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس گفت: کشاورزان در فضایی کاملا مبهم و بدون برنامه مشغول فعالیت هستند؛ در یک سال آنچنان حجم تولید بالاست که آن را امحا می کنند و در سالی دیگر قحطی همان محصول است.

سیداحسن علوی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیرپیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم گفت: معتقد هستم که وزرا به عنوان مدیران عالی کشور باید نگاهی کلان و انسجام یافته به درک ساخت یافته از وضعیت حوزه ماموریتی خود داشته باشند.

 نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: وزرا باید نقاط ضعف و قوت را بشناسند و به مدلی مفهومی دست پیدا کنند. این مدیران عالی از نگاه سطحی و تک بعدی باید عبور کنند.

وی در ادامه افزود: بخشی از عدم موفقیت مدیران در بخش عمومی کشور به دلیل رشد یک بعدی ظرفیت ها و کم توجهی به ظرفیت های دیگر است . این مسئله در وزارت جهاد کشاورزی کاملا ملموس است.

علوی با بیان این که عشایرکشورمان به لحاظ آماری 1 درصد جمعیت ایران هستند اما 25 درصد پروتئین تولید می کنند و 35 درصد صنایع دستی محصول آنهاست ، گفت: وزیرپیشنهادی جهاد کشاورزی هیچ برنامه ای برای عشایر بیان نکرده اند.

وی تصریح کرد: برنج آلوده به آرسنیک همچنان وارد کشور می شود اما وزارت جهادکشاورزی اقدامی در جهت جلوگیری از واردات انجام نمی دهد.

این نماینده مجلس دهم گفت: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی موجب خام فروشی و خرده فروشی می شود. به عنوان نمونه در حوزه انتخابیه سنندج 80 درصد توت فرنگی کشور تولید می شود اما به صورت خام فروشی عرضه می شود که موجب ضررکشاورزان شده است.

وی بیان داشت: بیمه کشاورزی یک بحث پرغصه است ؛  کشاورزان پول می دهد و برای بیمه کشاورزی هزینه می کنند اما در نهایت به ما نامه می نویسند که پول بیمه کشاورزی مسترد شود.

نوسانات شدید تولید محصولات کشاورزی

علوی گفت: مشکلات عدیده در بازار تولید به عدم توازن تولید موجب اختلال و نوسان در بازار محصولات کشاورزی شده است. متاسفانه وزیرپیشنهادی جهادکشاورزی توجهی به ماده 22 قانون افزایش بهره کشاورزی و منابع طبیعی ندارد.

وی در ادامه افزود: ماده 48 درباره رفع موانع تولید به وزیرجهادکشاورز اجازه داده است که بانک اطلاعاتی ایجاد شود ولی این مهم محقق نشده است. کشاورز براساس قیمت تمام شده تولیدی محصولات خود را عرضه می کند ، به عنوان نمونه قیمت پیاز امسال افزایش یافته است و آقای حجتی هیچ برنامه ای برای حل این موضوع ندارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: کشاورزان در فضایی کاملا مبهم و بدون برنامه مشغول فعالیت هستند . برخی موارد آنچنان محصول سیب زمینی زیاد می شود که آن را امحا می کنند ،  در موردی دیگر آنچنان محصول پیاز در بازار زیاد می شود که آن را امحا می کنند و در نهایت ممکن است در یک سال قحطی یکی از این دومحصول رخ بدهد.

وی خاطرنشان کرد: با بی برنامگی وزارت جهاد کشاورزی ، کشاورزان نابود شده اند.

علوی گفت: سوال ما این است که در سال 94 به چه دلیلی 3 میلیون تن گندم واردات صورت گرفت و امسال جشن خودکفایی گندم نداشتیم  ؛ دلیل این اتفاق این است که ما به امید خدا و باران کشاورزی می کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه ای که وزرا ارائه می دهند باید مدیریتی و استراتژیک داشته باشد. معتقدم در بخش کشاورزی با مشکل مواجه هستیم زیرا برنامه نداریم.

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ نماینده مهاباد

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از مشکلات کشاورزی به دلیل مسائل فرابخشی است، گفت: تراز تجاری بخش کشاورزی ارتقاء یافته است.

جلال محمودزاده در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تبریک سالروز ورود آزادگان قهرمان به کشور گفت: آقای حجتی از سابقه بالای کار در وزارتخانه جهاد کشاورزی برخوردار است و در 3 مقوله رزومه، عملکرد و برنامه، اقدامات وی قابل تشریح است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای حجتی از سوابق مدیریتی برخوردار است و 6 سال در استانداری مسئولیت داشته و اجرای طرح های عظیمی مانند سد کرخه در زمان تصدی وی صورت گرفته است و پس از ادغام وزارتخانه های جهاد سازندگی و   کشاورزی وزیر موفقی بوده است.

محمودزاده با بیان اینکه کشور نیازمند مدیران پاکدست است، گفت: در سال های گذشته کشور با مشکلاتی مانند خشکسالی و کم آبی روبه رو شده که این موضوع با امنیت غذایی کشور در ارتباط است بنابراین باید با اتخاذ تصمیمات صحیح تلاش کرد تا استقلال کشور در همه زمینه ها حفظ شود.

وی ادامه داد: حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی علاوه بر مسائل فنی به مباحث فرابخشی در تولید توجه دارد و بنده به عنوان کسی که از تجربه کاری در حوزه جهاد کشاورزی برخوردارم از عملکرد حجتی در وزارتخانه جهاد کشاورزی دفاع می کنم

محمودزاده تصریح کرد: این موضوع را مخالفان اشاره می کنند که مدرک تحصیلی حجتی در رشته متفاوت با کشاورزی است، این در حالی است که احداث سد و بتن ریزی کانال و صدها مورد دیگر به رشته کارشناسی عمران ارتباط دارد و نکته دیگر اینکه حجتی از سوابق فراوانی برخوردار است که این سوال را مطرح می کند که آیا این سوابق ارزشمند به اندازه یک مدرک لیسانس دانشگاهی نیست.

وی ادامه داد: حجتی قانونی را ابلاغ کرده که در زمینه رفع تداخلات کاری است، زمینه اصلاح سندهای زمین های کشاورزی فراهم شده بنابراین باید عادلانه درباره عملکردها قضاوت کرد و این موضوع نباید فراموش شود که بخشی از مشکلات در حوزه کشاورزی مربوط به مسائل فرابخشی است.

وی ادامه داد: در قانون رفع موانع تولید و برنامه ششم توسعه این موضوع مطرح شده که حدود یک هزار و 350 میلیارد تومان دولت به صندوق بیمه کشاورزی اعتبار هدیه دهد اما اینکه چند ریال پرداخت شده جای سوال دارد، آیا این مشکل به حجتی ارتباط دارد به دلیل اینکه وزیر جهاد کشاورزی در این رابطه 30 مکاتبه را داشته است.

محمودزاده افزود: همه محصولات تراریخته در کشور که با مشکل روبه رو نیست در این رابطه علم جدیدی برای تولید محصولات تراریخته وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد، همچنین بحث مصرف بهینه کود در برنامه های حجتی وجود دارد.

وی ادامه داد: در 4 سال گذشته رشد اقتصادی بخش کشاورزی از حدود 3.7 درصد در سال 91 به 5.7 درصد در سال 95 ارتقاء یافته و تولید گندم حدودا از 9.3 میلیون تن به 14.6 میلیون تن افزایش یافته که بیانگر 57 درصد پیشرفت است، در بحث خرید تضمینی گندم از 2.14 میلیون تن به 11.5 میلیون تن افزایش یافته و همچنین نرخ رشد تولید محصولات کشاورزی و دامی 7 درصد بوده و تراز تجاری بخش کشاورزی با 5 میلیارد دلار رشد روبه رو شده و تسهیلات مکانیزاسیون با ارتقاء روبه رو شده و همچنین به مسئله استفاده بهینه از آب توجه شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: با مدیریت حجتی به ترویج نوین کشاورزی در مراکز ارائه خدمات کشاورزی توجه شده و امیدوارم کارگزاران بیمه کشاورزی نیز در بدنه بخش کشاورزی جذب شوند، در هر صورت امیدوارم با توجه به تجارب مفید حجتی نمایندگان به وی رأی اعتماد بدهند تا زمینه مقابله با بحران های کشاورزی، منابع طبیعی فراهم شود.

 

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ نماینده تفرش و آشتیان

نماینده مردم تفرش و آشتیان گفت: وزارت جهاد کشاورزی 800 میلیون یورو بابت واردات جو، ذرت و سویا دریافت کرده ‌ولی در جای دیگری مصرف شده است.

محمد حسینی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (پنجشنبه، 26 مردادماه) در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار داشت: با توجه به گستردگی حوزه وزارت جهادکشاورزی، این وزارتخانه بستری برای خلق ثروت از طریق تولید و اشتغال مولد است و 90 درصد ارزش مواد غذایی مورد نیاز و 19 درصد اشتغال مولد کشور را بر عهده دارد و می‌تواند نقش مهمی را در توسعه ملی ایفا کند.

وی افزود: امنیت غذایی با اتکای تولید ملی یکی از مفاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که در سیاست های کلی بخش کشاورزی حاکم بر برنامه ششم و اصل 43 قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است.

حسینی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیازمند مدیری مدبر و با تجربه است که با در نظر گرفتن مشکلاتی مانند خشکسالی های اخیر و منابع آبی کشور و خشک شدن چاه‌ها و قنوات، فعالیت‌های کشاورزی را دچار تنگنا کرده و مشکلات آبی سبب شده بخش کشاورزی با ناپایداری مواجه شود.

حسینی متذکر شد: در گذشته سرمایه گذاری‌هایی در شبکه های آبیاری انجام شده ولی امکان بهره برداری از سرمایه گذاری‌ها را مختل کرده است.

نماینده تفرش و آشتیان با اشاره به سوابق حجتی، اظهار داشت:  سال گذشته جشن خودکفایی گندم را برگزار کردید، رکورد خرید 11 و نیم میلیون تن گندم را در سال های پس از انقلاب را تجربه کردید ولی وعده سر خرمن کشاورزان که از دیرباز در ذهن کشاورزان وجود داشت را بر باد دادید و به علت عدم پرداخت پول به موقع به جز یک بدهی چیزی برای کشاورزان نماند.

وی ادامه داد: قول دادید که 50 درصد از پول گندم را پس از 10 روز پرداخت کنید ولی متاسفانه بیش از 30 روز طول کشیده است.

حسینی با بیان اینکه خالی شدن روستاها و کاهش جمعیت روستایی کشور به 25 درصد و رسیدن سن ساکنین روستایی به بالای 40 سال، سیاست مزرعه تا سفره شما سبب شده که این قسمت از جامعه  سفره هایشان کوچک تر شده، علی رغم اینکه خدمات خوبی به روستاها ارائه شده ولی به علت عدم درآمد مشکلات عدیده ای وجود دارد.

وی تصریح  کرد:  با اجرای قانون اراضی ملی و اصلاحات بعدی و اجرای فرمان رهبری مبنی بر جلوگیری از زمین خواری نه تنها مقابل زمین خواران حومه تهران، اوشان فشم، لواسانات، حاشیه رودخانه جاجرود و چالوس را نگرفته‌اید بلکه اگر سری به دادگاه های شهرستان های کوچک بزنید، کشاروزان را خواهید دید که به جای کار در مزرعه، در راهروهای دادگاه دنبال آرا قضائی هستند و عملکردشما موجب کوچ مردم به حاشیه شهرها شده است.

حسینی با بیان اینکه می دانیم عملکرد شما مورد خرسندی رهبری است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، افزود: اما سوال این است که در اطراف شما به جز بازنشستگان نیروی کارآمد دیگری نبود تا از آن‌ها استفاده کنند؟ تیم مدیریتی شما یکی از علامت سوالات نمایندگان است و لازم است اصلاح شود.

نماینده تفرش و آشتیان با بیان اینکه در راس سازمان تعاون روستایی  فردی بی انگیزه قرار دارد، بیان کرد: پرونده‌های حقوقی در این سازمان برای خرید کلزا و ذرت از شرکت‌هایی مانند روغن کشی خاور دشت، کیان البرز، روغن نباتی یگانه خزر، روغن نباتی جهان وجود دارد که بالغ بر 50 میلیارد تومان است و این ضرور و زیانی است که به خاطر نبود تصضمین های لازم قابل وصول نیست.

حسینی گفت: به دلیل نبود خرید تضمینی، 40 هزار تن سیب زمینی و پیاز معدوم و امحا شده است، همچنین خرید گندم خارجی توسط عاملان این سازمان و فروش به داخل، یکی از کارهای این سازمان بوده است.

وی با بیان اینکه از یارانه کشمشش نیز خبری نیست، افزود: تنظیم بازار میوه نیز بشکلی است که تنها راه حل آن را خرید میوه از خارج کشور می دانید و در زمان برداشت محصول تولید داخل، مازاد آن توسط این سازمان پوشش نمی‌شود.

وی با بیان اینکه صندوق محصولات کشاورزی، علی رغم کمک بودجه ای مجلس خسارت های لازم به کشاورزانی را که دچار خشکسالی و سرمازدگی شده اند  پرداخت نکرده است گفت: در صورتی که 17 هزار میلیون ریال در سال 94 خسارت پرداخت شده که مخالف قانون بوده است.

وی با اشاره به شرکت پشتیبانی امور دام، افزود: در سال 94 تنها از منابع موضوع خرید تصمینی جو و ذرت حدود 225 هزار میلیارد حق الزحمه و 239 میلیارد زیان پرداخت شده و در انبارگردانی که انجام شده 4 هزار و 600 تن کسری مواد غذایی به ارزش 74 میلیارد ریال گزارش شده است.

وی با بیان اینکه از صندوق توسعه ملی حدود 800 میلیون یورو بابت واردات جو، ذرت و سویا دریافت کرده‌اید ولی در جای دیگری مصرف شده است، اظهار داشت: در خرید گوشت قرمز خارجی برای تنظیم بازار، ضمن پرداخت 900 هزار دلار جریمه، بابت واردات گوشت، جهت تنظیم بازار به دامداری ها ضربه وارد شد.

حسینی با بیان اینکه  عدم اجرای سیاست‌ها و نظارت موجب ورشکستگی دامداری‌‌ها شده است، متذکر شد: دامداری‌های فراهان، آشتیان و تفرش نمونه این ادعا هستند.

وی گفت: در شرکت خدمات حمایتی که مسئول واردات کود و سموم است ، مبلغ 88 میلیون یورو بابت واردات کود از صندوق توسعه ملی دریافت کردید ولی تسویه نشده است.

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ نماینده سردشت و پیرانشهر

نماینده مردم سردشت و پیرانشهردر  مجلس  با بیان اینکه 90 درصد ارزش مواد غذایی در حوزه جهاد کشاورزی است، گفت: "حجتی"در راستای امنیت غذایی گام‌های بسیار موثری برداشته است.

رسول خضری در نشست علنی امروز (پنج‌شنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت:در بحث حوزه کشاورزی افتخار من این است که در کابینه یازدهم در سال 92 پشت همین تریبون از آقای حجتی دفاع کردم.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با کارنامه‌ای که ایشان در حوزه کشاورزی دارند ،می‌توانم به خود ببالم و با سربلندی و افتخار، بار دیگر نیز درباره  برنامه های  ایشان صحبت کنم.

وی ادامه داد: بحث رشد  حوزه کشاورزی 5.3 بوده است که این رقم قابل قبول و چشمگیر است و بحث تولیدات کشاورزی در عرض 4 سال بالغ بر 21 میلیون تن افزایش پیدا کرده است و کمتر حوزه‌ای را می‌توان یافت که با این شدت  روند رو به جلو داشته باشد و در بحث اقتصاد مقاومتی ،محورهای ششم ،هفتم و همچنین محوردوم سیاست های کلی کشاورزی و ماده 31 برنامه ششم  که همکاران من تصویب کردند؛در واقع "حجتی" با اهداف بلندمدت ،میان مدت و کوتاه مدت برنامه‌های دقیق خود علی‌الخصوص در رابطه با محصولات استراتژیک کشاورزی مانند چغندرقند، گندم، جو، نخود ،دانه‌های روغنی و بحث لبنیات، گوشت، مرغ و تخم مرغ قدم‌های بسیار مهمی برداشتند.

خضری افزود: 90 درصد ارزش مواد غذایی در حوزه جهاد کشاورزی است، 32.5 درصد ارزش افزوده در  کسب و کار را در حوزه کشاورزی می‌توان مشاهده  کرد وهمچنین از ایشان خرده گرفته بودند که مدرک ایشان مرتبط نیست و مگر سال 79 که ادغام شد از وزارت راه و ترابری ایشان  آمدند و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد، ایشان مهندس عمران بودند ومقام معظم رهبری اسم جهاد را بر کشاورزی مقدم دانستند.

وی ادامه داد: دوستان دقت نظر داشته باشید که نام وزارتخانه را جهاد کشاورزی گذاشتند و آیا شخصی که بالغ بر 30 سال در حوزه کشاورزی کار کرده است، نمی‌تواند مدرک کشاورزی داشته باشد و خیلی جالب است، تجربیات ارزنده ایشان بسیار بالاتر از مدارک تحصیلی ایشان است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خودکفایی تولید گندم در واقع در دوره وزارت اولیه ایشان در کشاورزی تأیید ادعای بنده است و در این دوره هم همین طور و نگاه کنید برنامه‌های ایشان برای رسیدن به اهداف عالی نظام در راستای برنامه ششم باشد که همین طور است و ما در این حوزه خرید تضمینی گندم 140 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ظرفیت سردخانه‌های ما 1.3 میلیون تن و ظرفیت مواد خام کشاورزی 15 میلیون تن افزایش پیدا کرده است و این یک حرکت رو به جلو است و  بحث منابع تولید آب و خاک در حوزه آبیاری ایشان  تونسته اند400 هزار هکتار سامانه آبیاری نوین  را  اجرایی کنند و در آبیاری‌های فردی ، زهکشی وکانال کشی   بالغ بر370 هزار هکتار زمین را ایشان تحت آبیاری‌های فردی وزهکشی  درآورده‌اند.

خضری افزود: در بحث آبزیان 15 هزار تن افزایش تولید داشته‌ایم و تمام این عوامل حرکت‌های رو به جلو است که ما را مصمم‌تر می کند که بتوانیم با رأی قاطع ایشان را انتخاب کنیم و  ما مشکلاتی داریم و ما انتظار داریم آقای حجتی که در  حوزه تولید شکر که 50 درصد افزایش داشته است و با حمایت چغندرکاران عزیز  بتوان  کشاورزان را در عرصه تولید دلگرم کنیم و بسیاری از کشورهای دنیا یارانه‌های حمایتی دارند مانند استرالیا، آمریکا، ترکیه، چین، کره و با روش‌های حمایتی توانسته‌اند به داد، کشاورزانشان برسند.

وی ادامه داد: بحث امنیت غذایی یک مقوله بسیار مهمی است که مهندس حجتی در حوزه امنیت غذایی گام‌های بسیار موثری برداشته است و ارزش زنجیره تولید از مزرعه تا سفره بسیار مهم است و بحث حمایت از شرکت‌های فنی کشاورزی که در دستور کار جدی ایشان است بسیار به این شرکت ها کمک کرده است و بحث صنایع تبدیلی ،کانال‌کشی و  زهکشی  در واقع  در  واقع می تواند اشتغالزایی ایجاد کند و توسعه  صنایع تبدیلی کشاورزی را ایشان در برنامه‌شان به نحو مطلوب گنجانده‌اند و این انتظار به جد می‌رود که با حمایت جدی از صنایع‌ تبدیلی و تکمیلی در راستای اشتغالزایی گام‌های اساسی برداشته شود زیرا وزارت کشاورزی در حوزه اشتغالزایی مولد 19 درصد موثر است و بنابراین می‌توان  در اشتغالزایی مولد، توسعه اشتغال روستا و  جلوگیری مهاجرت‌ها  از روستاها  به شهرها را رقم زد.

خضری افزود: تسریع در پرداخت گندم‌های کشاورزان که مشمول خرید تضمینی شده‌اند باید در دستور کار قرار بگیرد و خرید تضمینی به منزله خرید قطعی است بدین معنا که بهای کشاورز باید به موقع پرداخت شود و البته کارهای مثبت ایشان در قبال کارهای نشده بسیار بسیار پررنگ‌تر است.

وی ادامه داد: استمرار در خودکفایی گندم و شکر و عدم جلوگیری از ورود شکر و گندم از خواسته‌های به حق است و اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تأکید دارد و ایشان نیز به این مقوله بسیار تأکید دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ،یادآورشد :ما امروزه شاهدیم بحث بازرگانی داخلی و خارجی و همچنین دیپلماسی خارجی دکتر ظریف و در حوزه‌های اقتصاد داخلی که دولت رویکردش حوزه اقتصاد است با معرفی 2 وزیرپیشنهادی مانند شریعتمداری و کرباسیان  تواند دست تولید‌کنندگان کشاورزی درامر صادرات و ارزآوری و جذب سرمایه‌گذار خارجی به  داخل  کشور که نیاز اساسی بگیرد.

حجتی: پرداخت نیمی از مطالبات گندمکاران به روز شده است

وزیر پیشنهادی وزیرجهاد کشاورزی گفت : پرداخت نیمی از  مطالبات گندمکاران به روز شده است.

محمود حجتی در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی با دفاع از برنامه های خود به انتقادات مخالفان برنامه هایش در زمینه تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه مجلس 8 هزار میلیارد تومان از بودجه خرید تضمینی گندم در ردیف های بودجه پیش بینی شده است و مابقی منابع مورد نیاز باید از طریق بانک مرکزی و سایر بانکها تامین شود که تاکنون همه تلاشها برای عمل به تعهدات انجام شده است.

وی افزود: با کند شدن روند خرید، پرداخت مطالبات سرعت گرفته و امروز پرداخت 50 درصد مطالبات به روز شده است و ارام ارام پرداخت بخشی از 50 درصد دوم نیز آغاز شده است.

وزیرپیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به رشد شاخصهای تولید در بخش کشاورزی طی چهارسال گذشته گفت: شاخصهای کلان این بخش در چهار سال گذشته از 97 به 118 میلیون تن افزایش یافته و تراز غذای کشور براساس امار گمرک از منهای 8.1 میلیارد دلار در سال 92 با وجود افزایش تقاضا و جمعیت در سال 95  به منهای 3.09 میلیارد دلار رسیده است و این به مفهوم افزایش 5 میلیارد دلاری این شاخص است.

وی با اشاره به رویکرد اصلی  برنامه ارائه شده برای بخش کشاورزی گفت :برنامه تقدیمی دو بخش دارد یک بخش ان برنامه کلی راهبردها رویکردها و  چالشها و مسیرهای پیش رو است و بخش انتهایی چند ده پروژه مرتبط با اقتصاد مقاومتی است که در قانون برنامه ششم امده که اهداف کمی را تعریف کرده است .

حجتی گفت: عمده اهداف طراحی شده انهایی است که در طرح های بلند مدت و میان مدت در سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که اگر منابع تامین شود با توجه به تجربیات اجرایی و ظرفیتها و عملکرد گذشته مشکلی نداریم امامحدودیت منابع همواره مشکل افرین بوده است.

وزیر دادگستری هیچ مخالفی نداشت

بعد از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نوبت به اظهارنظر مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی دادگستری رسید که رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه اعلام کرد، آوایی هیچ مخالفی ندارد.

بعد از اعلام اینکه برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری هیچ مخالفی ثبت نام نکرده است از موافق آوایی دعوت شد که دلایل موافقت خود را بیان کند .

چند نفر از نمایندگان به علی لاریجانی اعتراض کردند که اگر مخالف صحبت نکند موافق هم نباید صحبت کند که لاریجانی گفت: براساس آیین نامه موافق می تواند صحبت کند.

موافق وزیر پیشنهادی دادگستری/ نماینده ملایر

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی در حال حاضر بعضاً موجب نارضایتی مردم شده است،گفت: انتخاب آوایی در راستای حل مشکلات سازمان تعزیرات حکومتی و ایجاد اصلاحات در این سازمان نقش موثری دارد.

محمد کاظمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با "علیرضا آوایی" گفت: حضور دولتمردان دولت تدبیر و امید را در خانه ملت و در جمع وکلای مردم تبریک عرض می کنم.خوشحالم که در آستانه ورود به دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی تکلیفی قانونی برای سپردن سکان وزارتخانه ها به دست افراد مومن و متعهد هستیم. از رهگذار حُسن انتخاب مردم هوشمند،مسیر اعتدال استمراری مبارک یافت و از وزرای دولت به دلیل تلاش حداکثری در 4 سال گذشته تشکر می کنیم.

نماینده مردم ملایر درمجلس شورای اسلامی افزود:وزارت دادگستری به موجب اصل 160 قانون اساسی تنها وزارتخانه ای است که سازوکار انتخاب وزیری که در رأس این وزارتخانه قرار می گیرد با سایر وزارتخانه ها متفاوت است. وزیر این دستگاه ابتدا باید توسط رئیس قوه قضائیه انتخاب شده و به رئیس جمهور معرفی شود، سپس جهت توافق و هماهنگی جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شود. این سازوکار در واقع بسترساز قرابت و نزدیکی بیشتر قوای مجریه و قضائیه و به دلیل نظارت مجلس بر عملکرد وزرا در وجهی دیگر نقطه تلاقی سه قوه در ساختار اجرایی و حاکمیتی است.

وی تاکید کرد: حضور وزیری نیکنام و توانمند که بر حوزه های مختلف قضایی و اجرایی اشراف داشته و از پختگی لازم برای ایجاد هم افزایی بین قوه مجریه و قوه قضائیه در انجام امور مشترک برخوردار است، امری ضروری می باشد. کسی که این مسئولیت را برعهده می گیرد، بایستی با مسائل موجود در دستگاه قضایی آگاه باشد و هم باید باید با مسائل تقنینی آشنایی کامل داشته باشد. همچنین باید بر فضای حاکم بر هر سه قوه مسلط باشد تا با اتکا و شناخت این موضوع هماهنگی در اصل 160 قانون اساسی را بین قوای سه گانه به وجود آورد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: وزیر دادگستری باید از صبر و بردباری نیز برخوردار باشد تا بتواند از امور مهم برآید"آوایی "در بین جامعه قضات کشور به عنوان یک قاضی نجیب، پرکار و اخلاقمدار معروف است و از همه شرایط لازم برای تصدی این پست حساس برخوردار است، بنابراین لازم می دانم از حُسن انتخاب رئیس قوه قضائیه به جهت معرفی و پیشنهاد آقای آوایی برای تصدی پست وزارت دادگستری تشکر کنم.

کاظمی تاکید کرد: نگاهی به شرح حال وزیر پیشنهادی نشان می دهد که آقای "آوایی" از روزهای اول انقلاب با حضور در دادسرای انقلاب در سمت دادستانی در واقع تعهد و پایبندی خود را به آرمان های امام(ره) و انقلاب نشان داده و همین تعهد و توانمندی موجب شده است که مدارج عالی قضایی را طی کرده و در پهنه جغرافیایی کشور از خوزستان گرفته تا استان های مرکزی را طی کرده و در آخر 7 سال سکانداری دادگستری کل استان تهران با همه مسائل پیچیده و سختی کار یکی از اسناد افتخار و کارنامه قابل قبول این وزیر پیشنهادی است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت:" آوایی" در کنار مدیریت واحدهای قضایی با عضویت در مجامع، هیات ها و کمیسیون های مختلف به ویژه در سال های اخیر با اشتغال در دو پست مهم رئیس سازمان ثبت احوال کشور و معاون رئیس جمهوری و رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور عمیقاً درگیر مسائل اجرایی کشور نیز شده و تجارب ارزشمندی در حوزه اجرا به دست آورده، بنابراین پس از دوران موفق و فارغ از حاشیه وزارت آقای پورمحمدی در دولت یازدهم ،چنانچه "آوایی" با داشتن شخصیت جامعی که گفته شد، به طور قطع اسباب تقویت ارتباط قوای سه گانه خواهد شد، البته وزیردادگستری به غیر از وظیفه ایجاد هماهنگی وظایف متعدد دیگری نیز برعهده دارد.

وی ادامه داد: مسئولیت مستقیم سازمان شبه قضایی تعزیرات حکومتی که امروز در اقصی نقاط کشور نیز دارای شعبه است، از وظایف بسیار خطیری است که برعهده وزیر دادگستری قرار دارد. عملکرد این سازمان در حال حاضر بعضاً موجب نارضایتی مردم شده و امنیت در حوزه های تولیدی و سرمایه گذاری را با خطر روبرو کرده است که لازم است جهت آسیب شناسی و ایجاد وضعیت مطلوب اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: پیگیری و تدوین لوایح قضایی کشور و حضور فعال وزیر دادگستری در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، همچنین تدوین آیین نامه های مختلف در حوزه قضایی از جمله وظایفی است که وزیر پیشنهادی با توجه به تجربیات لازم از عهده این کار برخواهد آمد. همچنین باید سازوکار مناسبی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در راستای افزایش تعاملات میان قوای سه گانه از سوی وزیر دادگستری فراهم شود.

موافق وزیر پیشنهادی دادگستری/ نماینده گیلان غرب

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : وزیر پیشنهادی دادگستری شخصیت مستقلی دارد.

فرهاد تجری در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت و رای اعتماد سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری، گفت: درباره دفاعیات وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش مطالبی عنوان کردم که به نظر می رسد اشتباه استنباط شده است، بنده در خصوص ساماندهی مناسبات وزارت آموزش صحبت کردم برخی تصور می کنند مخالف جذب حق التدریسی ها هستیم اما دقیقا برعکس خواستار رسیدگی به حق و حقوق این قشر هستیم.

نماینده مردم  گیلانغرب، قصرشیرین در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: اما در باره مظلومیت وزیر دادگستری همین بس که نمایندگان مجلس نمی دانند حوزه پزشکی قانونی به قوه قضاییه واگذار شده است و وزیر دادگستری هیچ نقشی ندارد.

وی با بیان اینکه وزیر دادگستری وزیر حلقه اتصالی بین قوای سه گانه است، اظهار داشت: در زمان بررسی برنامه ششم توسعه به پیشنهاد نمایندگان 4 هزار متر مربع از فضای قوه قضایی حذف شد این در حالی است که یکی از حقوق مردم در فضای قضایی تضییع شد بنابراین باید در وزارت دادگستری به دنبال حفظ کرامتی و حقوق شهروندی مردم باشیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: آوایی از جمله قضات با اخلاق است که سوابق درخشانی دارد، او در مسندهای مختلف قضایی از جمله حضور در دادگاه عالی انتظامی تا روسای کل 5 استان را در کارنامه خود دارد، او مراحل کارشناسی و فنی را به واسطه شخصیت و فعال بودن طی کرده است نه به واسطه آشنایی و ارتباطات.

تجری با تاکید بر اینکه آوایی روحیه حریت و استقلال نظر دارد، تصریح کرد: وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری استنباط از قانون و وظیفه شرعی و تکلیف قانونی دارند و  بدون هیچ ملاحظه ای مطالب را بیان می کند، این نکات از جمله مهمترین ویژه گی های وزیر دادگستری است که پبا حریت، آزادی و بیان دقیق مسائل با سه قوه می تواند در ارتباط باشد.

این نماینده مجلس گفت: آوایی مورد وثوق دولت و مورد تایید ریاست قوه قضاییه است و به خوبی می تواند از عهده ارتباط با سه قوه بر بیاید، لازم به ذکر است که آوایی  و برادر ایشان تجریه حضور در مجلس را دارند و با جنس کار در قوه مقننه آشنا هستند.

وی تاکید کرد: قانون مداری و قانون مندی آوایی باعث می شود که یکی از حوزه های کاری وزارت دادگستری، یعنی سازمان تعزیرات حکومتی که وظایف متعددی از جمله مصادره اموال، توقیف، برخورد و جرایم سنگین را بر عهد دارد، عملکرد بهتری داشته باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در انتها از وزیر پیشنهادی دادگستری خواست نسبت به ساماندهی سازمان تعزیرات حکومتی اقدام کند.

موافق وزیر پیشنهادی دادگستری / نماینده نهاوند

نماینده مردم نهاوند در مجلس با بیان اینکه آوایی قریب به چهاردهه در مشاغل مختلف قضایی سابقه کار داشته و عمر خود را در این مسیر سپری کرده است، گفت: ایشان تجربه شغلی بالایی برای تصدی این وزارت خانه دارد.

حسن بهرام نیا در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی  دادگستری با تبریک سالروز ورود آزادگان به کشور، گفت: بر خود می بالیم و مفتخر هستیم که امروز دنیا شاهد یکی از مصادیق مردم سالاری دینی است؛ مردم سالاری که در راستای مردم سالاری که چند وقت پیش در مقیاس بزرگتری به منصه ظهور گذاشته شد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آن مردم سالاری که در مقیاس بزرگتری برگزار شد با شرایطی تحقق یافت که پیرامون مرزهای کشور موجی از ناامنی، ترور، آتش و دود و جنگ بود اما علی رغم این ناامنی ها مردم سالاری را به منصه ظهور گذراندیم و با انتخاباتی توامان با امنیت، آرامش و با  حضور و  مشارکت حداکثری بیش از 70 درصد مردم روبرو بودیم؛ آیا این مردم که این چنین با تمامی وجود در هر شرایطی که لازم است حظور پیدا کنند لایق خدمت گذاری و شایسته نیستند.

وی افزود: مردم به واسطه این شایستگی و برجستگی و توان بالقوه سرشار از اخلاص، معنویت و ایمان شایسته هر گونه خدمتی است و بر همین اساس امروز شاهد انتخاب وزرای پیشنهادی دولت هستیم؛ ما می خواهیم انتخابی را برای همچنین امتی رقم بزنیم بنابراین می طلبد افرادی که شایسته بوده و قرار است مدال خدمت گذاری را بر سینه هاشان نصب کنند انتخاب کنیم بر همین اساس به آوایی برای تصدی وزارت دادگستری با توجه به شناخت جامعی که صورت گرفته ایشان را به عنوان نماینده شایسته و برگزیده این تصدی معرفی می کنم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: نیک می دانیم که دستگاه قضا به دلیل ماهیت عملکردی از حساسیت، شان و منزلت فاخری برخوردار بوده و این موضوع نیز در اصل 160 قانون اساسی مورد نظر قرار گرفته است از این رو اهمیت این موقعیت با دقت بیشتری مورد دادرسی و ژرف ترین برای وزیری کارآمد، کاردان، مومن و متخصص مورد نظر  قرار گیرد.

بهرام ادامه داد: موافقت من در دفاع از آوایی حول سه محور است؛ محور اول در ارتباط با سوابق و تجارب شغلی ایشان است زیرا قریب به چهاردهه در مشاغل مختلف قضایی سابقه کار داشته و عمر خود را در این مسیر سپری کرده است و این امر موجب شده ایشان شناخت سازمانی و حرفه ای و شغلی کاملا مناسبی را از باید و نبایدها را احصا کند و این موضوع نیز لازمه این پست است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، افزود: تنوع مشاغل قضایی نیز یکی از این محورها است زیرا آوایی به صورت پلکانی این احراز صلاحیت ها را احصا کرده به گونه ای که ابتدا از پست قضایی دادسراها شروع کرده و به صورت پلکانی به ریاست شعبه یک که یکی از شعبه های مهم داگستری ها سپس ریاست دادگستری و در نهایت به عنوان رییس کل دادگستری خدمت کرده و این خدمت متوقف نشده  و در 6 استان نیز ادامه داشته است.

وی با یادآوری اینکه وزیر دادگستری باید اهل تعامل و اخلاق مدار باشد، تصریح کرد: باید مورد وثوق دو قوه مجریه و مقننه باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه آوایی تنوع مشاغل قضایی را داشته است، گفت: این ویژگی ها موجب شده ایشان تجربه شغلی بالایی برای تصدی این وزارت خانه داشته باشد بنابراین تنوع شغلی، پراکندگی جغرافیایی، بین بخشی بودن تجارب ایشان همگی موجب شده ایشان با نیازهای مطرح قضایی و وزارت دادگستری آشنا و تسلط و تضمین بالایی از وظایف شغلی داشته باشد.

مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری / نماینده سقز و بانه

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس به دلیل ارائه نکردن برنامه مشخص برای حل مشکل پزشک قانونی در منطقه کردستان از سوی وزیر پیشنهادی دادگستری با تایید صلاحیت وی برای تصدی بر این وزارتخانه مخالفت کرد.

محسن بیگلری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (پنجشنبه، 26 مردادماه) در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری دولت دوازدهم، ضمن گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهید حججی، گفت: برنامه وزیر پیشنهادی دادگستری را مطالعه کرده‌ام اما در این برنامه به مشکل بسیاری از مناطق محروم به ویژه کردستان و مناطق کردنشین اشاره‌ای نشده که از جمله این مشکلات مسئله پزشک قانونی است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم برنامه در زمینه حل مشکل پزشک قانونی کردستان با انتصاب آوایی بر وزارت دادگستری مخالف کرد و افزود: مسئله پزشک قانونی به مشکل اصلی منطقه ما تبدیل شده تا حدی که در جلسه با استاندار و دکتر جهانگیری نیز این مشکل را مطرح کرده ایم، چراکه جنازه های این منطقه از روز پنجشنبه تا شنبه  روی زمین می‌ماند، در حالی که طبق اصول دینی و اخلاقی متوفی باید همان روز دفن شود، ضمن آنکه هزاران نفر در روزهای پنج‌شنبه و جمعه رو به روی بیمارستان‌ها تجمع کرده و آواره هستند.

وی با بین اینکه مردم کردستان به دلیل همین مشکل باید 200 کیلومتر جاده کوهستانی را با جنازه پیموده و پس از یک روز دوباره بازگردند، افزود: این موضوع را وزرای قبلی نیز حل نکردند و اگر آقای آوایی نیز برنامه‌ای برای حل مشکل پزشک قانونی ارائه ندهد بنده نیز به وی رای نخواهم داد و از نمایندگان نیز درخواست دارم به ایشان رای ندهند.

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری به این نماینده، گفت: شما باید با وزیر مخالفت کنید و مسائل منطقه‌ای را به طور خصوصی و در یک مجال دیگر مطرح کنید، اکنون اگر مخالفتی با تصدی آقای آوایی بر وزرات دادگستری دارید به آن اشاره کنید.

 موافق وزیر پیشنهادی دادگستری/ نماینده اسدآباد

عضو هیأت رئیسه مجلس معتقد است تجربیات 4 دهه آوایی می‌تواند به حضور وی در مسند  وزارت دادگستری کمک کند.

اکبر رنجبرزاده در جلسه علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با معرفی سیدعلیرضا آوایی به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری با بیان اینکه این وزارتخانه یکی از اجزای مهم دولت است، گفت: تنظیم و تلطیف روابط بین قوا به عهده وزارت دادگستری است و این وزارتخانه به عنوان یکی از اعضای تیم امنیتی، سیاسی، قضایی دولت باید از تعامل و تجربیات خاصی برخوردار باشد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدم دولت هایی می توانند موفق شوند که تیم های دولت منسجم و متحد باشد، عنوان کرد: دولت در این شرایط می تواند به وظیفه خود عمل کند که آقای آوایی با توجه به سوابق ارزشمند خود در طول 4 دهه می تواند به خوبی از عهده این مهم برآید.

آوایی از دادسرا تا عالی ترین عضو دادگستری درگذشته تجربه داشته است/وزیر پیشنهادی توانسته به عنوان مسئولی ممتاز و برجسته بدرخشد

وی افزود: آوایی از دادسرا تا عالی ترین عضو دادگستری در گذشته تجربه داشته است،بنابراین وقتی به یک وزیر رأی می دهیم ابتدا بحث مسائل فردی و شخصیتی سپس مسائل برنامه هایی که به مجلس ارائه کرده و بعد سوابق و تجربیات را مد نظر قرار می دهیم که در سوابق و تجربیات توانسته به عنوان مسئولی ممتاز و برجسته بدرخشد.

رنجبرزاده با اشاره به سوابق "آوایی" در استان های مختلف، یادآور شد: "آوایی" در قوه مجریه نیز به عنوان معاون وزیر کشور، رئیس سازمان ثبت احوال و رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری حضور فعال داشته یعنی هم با قوه مجریه و هم با قوه قضاییه آشنا است و تعامل خوبی هم با مجلس دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: "آوایی" به لحاظ تجربه توانمندی کافی و لازم برای احراز صدارت دادگستری را داشته و به لحاظ شخصیتی و فردی انسانی آرام، اخلاق مدار، مردمی و آشنا به مشکلات جامعه در حوزه قضایی بوده و توان، تجربه و تخصص دارد تا با ارائه پیشنهادات و تنظیم لوایح و ارائه آنها ازسوی دولت به مجلس می توانیم شاهد حل مشکلات حوزه قضایی باشیم.

وی همچنین با اشاره به مشکلات پزشکی قانونی بیان داشت: چند ماه پیش در مجلس تصویب شد که یکی از چالش ها و مشکلات اساسی مردم کمبود پزشک در پزشکی قانونی است که لایحه آمد و مجوز دادیم تا تعداد کثیری پزشک بتواند استخدام حوزه قضایی دربیاید.

عضوهیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:معتقدیم مشکلاتی که در حوزه قضایی وجود دارد با پیگیری های وزیرپیشنهادی دادگستری در صورت کسب رأی اعتماد مجلس حل می شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری: کاهش اصطکاک بین قوا از جمله برنامه‌هایم  است

وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: تلطیف و تقویت روابط بین قوه قضائیه و دولت و مجلس با هدف کاهش اصطکاک بین قوا از جمله برنامه‌های من در وزارت دادگستری است.

علیرضا آوایی در نشست علنی امروز (پنج‌شنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آقای سلیمی به دلیل شبهاتی که برایشان وجود داشت به عنوان مخالف ثبت‌نام کرده ولی پس از بیان توضیحات و رفع شبهات از صحبت کردن به عنوان مخالف انصراف دادند، اظهار داشت: لازم می‌دانم مراتب قدردانی خود را از اعتماد آیت‌الله آملی لاریجانی و دکتر حسن روحانی به دلیل اینکه اینجانب را شایسته خدمت در وزارت دادگستری دانستند تشکر می‌کنم.

وزیر پیشنهادی دادگستری با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای جامعه بزرگ حقوقی کشور تمام توان و تجربه خود را خالصانه برای گره‌گشایی از مشکلات مردم به کار می‌گیرم، بیان کرد: از نخستین روزهای انقلاب تاکنون در سمت‌های مختلف قضایی و حقوقی همواره از خداوند متعال خواسته‌ام تا توفیق خدمت صادقانه را به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران را به این جانب عطا کند.

وی در تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت دادگستری گفت: تلاش برای ارتقاء هر چه بیشتر کارآمدی و اثربخشی وزارت دادگستری در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است که در 3 راهبرد اساسی ارائه می‌گردد.

آوایی با بیان اینکه تسهیل روابط قوه قضائیه با دولت و مجلس جزو برنامه‌ها می‌باشد، متذکر شد: اختلاف نظر بین قوای سه‌گانه نمایانگر پویایی جمهوری اسلامی و امری اجتناب‌ناپذیر است اما مشکل از آن جایی آغاز می شود که این اختلافات در ظرف زمانی و مکانی مناسب مدیریت نشود و به بحران منتهی گردد. امروزه در همه نهادهای سیاسی مبتنی بر مردم سالاری اصطکاک میان قوا با ساز و کارهای مناسب مدیریت شده و تضارب آراء به عنوان یکی از ظرفیت‌های تعالی جامعه شناخته می‌شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری دولت دوازدهم ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز این وضعیت در بین روابط سه قوه به عنوان امری طبیعی وجود دارد و قانون اساسی برای تسهیل روابط و روانسازی اصطکاک بین دو قوه قضائیه با دولت و مجلس علاوه بر اختیارت مقام معظم رهبری مندرج در بند (7) اصل (110) قانون اساسی ساز و کار وزارت دادگستری را تعیین نموده است.

 

وی افزود: در صورتی که این ساز و کار مورد استفاده قرار گیرد نه تنها اصطکاک بین قوا کاهش می‌یابد بلکه بر کارآمدی نظام نیز خواهد افزود. بی‌تردید به سامان بودن روابط بین قوه قضائیه با دولت و مجلس این ظرفیت را فراهم می‌نماید تا مسائل موجود در بین قوا در چارچوب تعریف شده و بدون تحمیل هزینه‌های فراوان برای نظام، حل و فصل می‌شود.

آوایی با اشاره به دانش محوری و توجه ویژه پژوهش در وزارت دادگستری گفت: در طول 4 دهه فعالیت قضایی خود بر این باور بودم که امور قضایی مستلزم وجهه علمی و نیازمند توسعه مناسبات، مطالعات و روابط بین قوه‌ای است و گره‌گشایی از امور مردم با بکارگیری دانش امکان‌پذیر خواهد بود و از این رو استفاده از نظریات علما، حقوقدانان، جامعه‌شناسان و اساتید علوم انسانی را محور اصلی تمامی اقدامات خود قرار خواهم داد.

وزیر پیشنهادی دادگستری دولت دوازدهم اظهار داشت: این مهم علاوه بر اثربخشی وزارت دادگستری از منظر ملی نیز مسیر توسعه دانش حقوق، آموزش عمومی حقوق و ارتقاء آگاهی‌های عمومی از قوانین و مقررات به ویژه حقوق شهروندی را تسهیل می‌نماید.

وی با اشاره به ارتقاء توانمندی و اثربخشی حوزه تعزیرات حکومتی افزود: پاسداری از حریم اقتصاد ملی در حوزه‌های حقوقی و قضایی از وظایف دادگستری است که این امر باید توسط سازمان تعزیرات حکومتی اجرا گردد در صورتی که حریم این حوزه پاسداری نشود تحقق اقتصاد مقاومتی و شکوفایی آن با چالش جدی مواجه خواهد شد لذا این سازمان باید پاسدار حریم اقتصاد باشد.

آوایی ادامه داد: بر همین اساس بهینه سازی این سازمان امری بایسته و یک ضرورت ملی است، با توجه به نیازهای عمومی جامعه نیاز است تدابیری در جهت ارتقاء جایگاه، توانمندی و اثربخشی این سازمان اتخاذ شود، در این خصوص مرزبندی صحیح بین جرم و تخلف، بازنگری، اصلاح و تعدیل قوانین و مقررات که با اهداف مقطعی تصویب شده‌اند فرآیند و آیین رسیدگی به پرونده‌ها، جلوگیری از تعدد و تفاوت رویه‌های جاری با یکپارچه سازی آیین‌نامه‌ها و بکارگیری سامانه نظارت الکترونیکی و هوشمند از محورهای مهم مورد توجه این جانب در خصوص سازمان تعزیرات حکومتی است.

وزیر پیشنهادی دادگستری دولت دوازدهم با بیان بر اساس محورهای پیش گفته و در راستای راهبرد اساسی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی به فرازهایی از برنامه‌ها اشاره می‌کنم، گفت: این برنامه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و احکام دائمی برنامه‌های توسعه تنظیم گردیده است.

وی افزود: تلطیف و تقویت روابط میان قوه قضائیه با دولت و مجلس بر اساس اخلاق‌مداری و قانونگرایی، تلاش برای تبدیل قانونگرایی به هنجار اجتماعی و ارزش عمومی، ارتقاء کیفیت قانون‌گذاری و به روزرسانی قوانین، پیشنهاد لوایح قانونی متناسب ضمن تسریع در تصویب لوایح قضایی در دولت و مجلس، ایفای وظایف وزارت دادگستری با تأکید بر پژوهش و اصول دانش محور و توسعه علمی و حقوقی، طراحی ساز و کارهای پاسخگویی وزیر دادگستری در قبال قوای مجریه و مقننه با رعایت اصل استقلال قوا از جمله برنامه های وزارت دادگستری در 4 سال آینده است.

 آوایی در تشریح رئوس برنامه های خود گفت: همکاری در ارائه قوانین مورد نیاز  برای استقرار استقلال مقاومتی و اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی در محدوده وظایف ابلاغ شده، پیگیری و تلاش برای ارتقاع متناسب بودجه قضایی و بهبود معیشت قضات و کارکنان ، ارتقاع شاخص های کمی و کیفی عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی ، تلاش برای پیش بینی پذیری امورقضایی  به ویژه در سازمان تعزیرات حکومتی ، برون رفت از تعدد و تفاوت رویه ها را دنبال خواهم کرد.

وی تصریح کرد: اهتمام کامل بر ارتقاع شاخص های حقوق شهروندی  و حقوق زنان ، مبارزه با فساد ، تقویت جایگاه معاونت حقوق بشر حقوق بشر و اموربین الملل وزارت دادگستری ،  در روند پاسخگویی به شبهات و رفع سوء تفاهم های بین المللی از درک مفهوم حقوق بشر مبتنی بر ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و دینی مردم ایران را عملیاتی خواهم کرد.

وزیرپیشنهاد دادگستری گفت: این وزارتخانه این قابلیت را دارد که گامی بلند در راستای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی بردارد تا نور امیدی که توسط رئیس جمهوری کشورمان بر قلوب ملت ایران در سال 92 تابیده بدرخشد و ما هر روز شاهد رشد و تعالی درخت توانمند انقلاب باشیم.

وی بیان داشت: بی شک ایفای وظایف و تحقق این اهداف بدون حمایت سران قوای 3 گانه ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان عالی رتبه نظام به هیچ عنوان میسر نخواهد بود.

آوایی با اشاره به سوالاتی که نمایندگان ملت مطرح کرده اند ، گفت:در رابطه با شوراهای اختلاف باید بگویم که از ضرورت های موجود نظام است که خوشبختانه روندی تکاملی را سپری کرده است. در خصوص اعتبارات نیازمند توجه جدی تر مجلس شورای اسلامی است و من به عنوان وزیر این موضوع را برای شوراهای حل اختلاف پیگیری خواهم کرد.

وی تصریح کرد: در رابطه با ابهام مطرح شده درباره پزشکی قانونی باتمام قدرت تلاش می کنم که مشکلات را حل و فصل کنم.

آوایی گفت : بیتی از ملافیض کاشانی جان کلام من را گفته که خدمتتان بیان می کنم .

این جهان بی بقا هیچست هیچ / هر چه میگردد فنا هیچست هیچ

گرجهانرا سر بسر بگرفته / چون نمیماند بجا هیچست هیچ

شد مرا یک نکته از غیب آشکار / در دو عالم جز خدا هیچست هیچ

گرنه سردر راه عشق او رود / آن سرکمتر زپا هیچست هیچ

گرنه صرف طاعت و خدمت شود /حاصل این عمرها هیچست هیچ

گرنه سوزد جان و دل در عشق او / در تن این افسردها هیچست هیچ

دل بعشق گلرخان ای دل مده / مهر یار بی وفا هیچست هیچ

صحبت بیگانگان بیگانگیست / جز ندیدم آشنا هیچست هیچ

گر سخن گوئی دگر از حق بگو / فیض جز حرف خدا هیچست هیچ

لاریجانی : وزرا در برنامه خود اسناد بالادستی را لحاظ کرده اند

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه  وزرا باید نحوه اجرای برنامه ششم توسعه را توضیح بدهند،گفت: متاسفانه وزرا در برنامه خود به اسناد بالادستی اشاره کرده، اما نحوه عملیاتی شدن آن را مشخص نکرده اند.

مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در تذکر شفاهی گفت: ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس و عدم رعایت آن از سوی وزرا مورد انتقاد بنده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ضمن سپاسگزاری از رئیس مجلس به جهت درایت در اداره جلسه افزود: ما قانون برنامه ششم توسعه را برای کشور و دولت و تمام دستگاه های ذی ربط مصوب کرده ایم؛اما متاسفانه در برنامه های وزرا به نحوه اجرایی شدن این برنامه اشاره ای نشده است.

وی با تاکید بر اینکه وزرا باید نحوه اجرای برنامه ششم را در برنامه های کتبی و شفاهی خود مطرح کنند، افزود: متاسفانه برنامه ای که وزرا به ما ارائه می کنند،به نحوه اجرای برنامه ششم اشاره ندارند،همانطور که می دانید هرگونه تغییر در برنامه ششم نیازمند دوسوم آرا است.

بائوج لاهوتی خطاب به رئیس مجلس گفت: به وزرای پیشنهادی درخصوص توجه به برنامه ششم و نحوه اجرای آن تذکرات لازم را گوشزد کنید.

رئیس مجلس:وزرا علاوه بر صحبت راجع به برنامه ششم درباره سیاست هایشان نیزصحبت کنند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: ما از قبل به دولت گفته بودیم که در ارائه برنامه، وزرا به اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه توجه داشته باشند و تا جایی که دیدم این موضوع لحاظ شده بود، اما در قانون برنامه برای هر بخش اموری را درنظر گرفتیم و اینگونه نیست که از سایر امور غفلت کنیم.

وی یادآور شد: وزرا باید درخصوص برنامه ششم نیز به ارائه نظر بپردازند؛اما سایر وظایف را نیز باید مطرح کنند و ما به همه وظایف آنها متعرض نمی شویم،لذا وزرا علاوه بر صحبت راجع به برنامه ششم،درخصوص سیاست هایشان نیز باید صحبت کنند.

 تذکر شفاهی کواکبیان و پاسخ لاریجانی

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، گفت: موافقان وزرای پیشنهادی که مخالف ندارند با آنها تعاملی کنیم تا از بیان صحبت‌‌های خود انصراف دهند.

مصطفی کواکبیان در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، گفت: با توجه به اینکه وقت نمایندگان نیز همانند وزرا مهم است، موافقان وزرای پیشنهادی که مخالف ندارند با آنها تعاملی کنیم تا از بیان صحبت‌‌های خود انصراف بدهند.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر شفاهی، اظهار داشت: مطلبی که گفته شد درست است و اگر صحبتی صورت نگیرد بهتر است، اما نمی‌توانیم این مسئله را الزام کنیم در صورت عدم انصراف،نمایندگان می‌توانند در موافقت با وزیر پیشنهادی صحبت کنند.

 موافق وزیر پیشنهادی دفاع / نماینده سلماس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تأکید بر حمایت قاطع نمایندگان از وزیر پیشنهادی دفاع گفت: این حمایت نشانه پشتیبانی مجلس از نیروهای مسلح است.

شهروز برزگر در نشست علنی امروز ، در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع دولت دوازدهم گفت: سرتیپ امیر حاتمی از امیران شایسته، مومن، متعهد، ولایی، اخلاق مدار، مدیر، مدبر، خوش فکر، قانونمند است که در طول خدمت مشاغل ساماندهی و مدیریت ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مشترک و وزارت دفاع منشأ خدمات عدیده بوده و نقش مهمی در ارتقاء آمادگی رزمی ارتش و سپاه و نیروی انتظامی، مرزبانی، بسیج و تصمیم سازی سامانه فرماندهی در مقابله با تهدیدات روزافزون دشمنان، توسعه روابط دو جانبه و چند جانبه خارجی و مشارکت فعال در تأمین نیازمندی‌های اطلاعاتی سلسله مراتب بوده است.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزر پیشنهادی دفاع در ادامه خدمت در ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان الگوی افسر هوشمند و لایق در بالاترین رده ستادی و اجرایی نیروهای مسلح درخشیده است. مبانی مورد استفاده برنامه امیر سرتیپ امیرحاتمی این وزیر پیشنهادی شامل تدابیر مقام معظم رهبری، قانون اساسی، اهداف و راهبردها و اولویت‌های دولت محورهای چشم‌انداز 20 ساله کشور و نیروهای مسلح، سیاست‌های کلی نظام، قانون وزارت دفاع، قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه، اسناد راهبردی نیروهای مسلح و وزارت دفاع، نقشه جامع علمی کشور است.

وی افزود: ایشان با تجربیات سازمان‌های تابعه وزارت دفاع و تجربه و تحلیل‌های محیطی، آینده‌پژوهی، ارزیابی نیازهای امروزو آینده نیروهای مسلح، نقد و بررسی روندهای موجود، ادغام و تدوین گردیده است؛ بر این مبنا وی را نماد وحدت بین ارتش، سپاه و نیروهای مسلح می‌دانم.

برزگر یادآور شد: در شرایط حساس کنونی رأی اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی دفاع رأی قاطع و بدون مخالفت خواهد بود لذا این موضوع بیانگر حمایت آنها از نیروهای مسلح و امر مقدس دفاع و قدردانی از خدمات این امیر شایسته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه گفت: دکتر ظریف می‌گوید "در جریان مذاکرات بین‌المللی علاوه بر حمایت مقام معظم رهبری و مردم از توانایی‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بهره فراوان بردم".

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمترین بودجه دفاعی را در بین کشورهای منطقه داریم اما از برترین قدرت دفاعی و عمق استراتژیک برخورداریم. وزارت دفاع بیش از صد دانشگاه فعال دارد؛ از تولیدات 4 هزار شرکت نیز استفاده می‌کند، موشک‌های نقطه زن و انواع ادوات دفاعی جنگی با بالاترین کیفیت نیز طراحی و تولید می‌کند از این رو با توانایی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز پیشنهاد می‌کنم از تجربه وزارت دفاع استفاده کنید.

برزگر گفت: در قالب طرح آمایش دفاعی، خروج پادگان‌ها از شهر که در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه ضروری  است انتظار می‌رود امیرسرتیپ امیر حاتمی مساعدت‌های لازم را ایجاد کند از این رو با توجه به داشتن بهترین تجهیزات نظامی و افراد با تجربه و شجاع این نیروها باید مورد حمایت مجلس و دولت قرار گرفته تا مشکلات آنها از جمله دریافتی حقوق و مزایا برطرف شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حمایت قاطع فراکسیون‌های مختلف و کمیسیون‌های تخصصی مختلف مجلس از وزیر پیشنهادی دفاع به دور از سلایق نشان از پشتیبانی نمایندگان از نیروهای مسلح است.

 لاریجانی : وزرا نمی توانند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون رییس جمهور می تواند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد اما این کار برای وزرا امکان پذیر نیست.

عبدالحمید خدری، در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در تذکری شفاهی خطاب به رییس مجلس، گفت، گفت: دیروز شما در جریان تذکری که در مورد اینکه وزرا می‌توانند بخشی از وقت خود را در اختیار نماینده قرار دهند میکروفن من را خاموش کردید البته شما استاد ما و اهل استدلال و منطق هستید؛ سه نوع قیاس داریم قیاس اولویت، منصوص الیه و آن قیاسی که شما اشاره کردید که تمامی علما اجماع دارند که دو نوع اول قیاس حجت بوده و در اصول و فقه به آن استناد می شود علاوه بر این در تبصره دو ماده 206 ذکر شده که وزیر یا وزیران مورد استیضاح می توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند و ما به تنقیح مناط یا وحدت ملاک می توانیم آن را تسری دهیم به رای اعتماد

لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: نمی توان این کار را انجام داد زیرا این قیاس مذموم است؛ شما مطرح می کنید که در ماده مذکور آمده است رییس جمهور می تواند مقداری از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار داده به طریق اولی وزیر هم می تواند این کار را انجام دهد در حالی که در مورد وزیر نص داریم و این قیاس مذموم بوده و امکان پذیر نیست.

خدری در ادامه این اظهارات رییس مجلس، گفت: بر اساس پاراگراف دوم ماده 206 آیین نامه داخلی در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و موافق با حفظ ترتیب و لسان ماده به گونه ای است که باید این ترتیب رعایت شود و زمانی که مخالف حضور ندارد سالبه به انتفاع موضوع می شود به طور قطع موافق نباید صحبت کند و صحبت موافق با عدم حضور مخالف، مخالف صریح آیین نامه است.

رییس مجلس شورای اسلامی، بار دیگر ادامه داد: این موضوع مخالف صریح آیین نامه نیست و آنجایی که آمده یک مخالف به فرض اینکه وجود مخالف باشد و موافق به ترکیب است؛ در ماده 206 ذکر شده اگر دو نفر مخالف وجود داشته باشند باید به ترتیب انجام شود و اگر مخالف نبود به معنای این نیست که حق موافق را نادیده بگیریم و همچنین در ماده 115 نیز آمده است که در مواردی موضوعاتی که طبق دستور مجلس قرار می گیرد آن موارد غیر از نماینده دولت یا سخنگو به عنوان موافق اگر مخالفی نباشد موافق صحبت نمی کند و برای بررسی برنامه، بودجه و امور مانند این به صورت جداگانه ترتیباتی در نظر گرفته است و آیین نامه برای هیات وزیران شرایط خاص در نظر گرفته  بنابراین در آنجا موافق می تواند صحبت کند.

 موافق وزیر پیشنهادی دفاع / نماینده مشهد

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: جمهوری اسلامی نه‌تنها هیچ وابستگی به خارج ندارد بلکه نیازهای جریان مقاومت را نیز تأمین می‌کند.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در جلسه علنی امروز (پنجشنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در دفاع از معرفی سرتیپ امیر حاتمی به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دوستان متعددی از پاسداران تماس گرفته و درخواست کردند از برادر ارتشی آنها حمایت کرده و وی را با رأی بالایی بدرقه کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: این تماس ها نشان می دهد که دو مجموعه سپاه و ارتش که زیر نظر یک فرمانده مقتدر، توازن گرا، قاطع و انقلابی اداره می شود با اینکه در دو نهاد فعالیت می کند و ممکن است جاهایی با یکدیگر رقابت داشته باشند اما به علت تفکیک وظایف، وجود سازمانی بالادستی برای تدوین، ابلاغ و رصد سیاست ها و حل و فعالانه مشکلات و اختلافات آنچنان برادرانه در کنار هم کار می کنند.

وی افزود: وقتی برادری از سپاه وزیر می شود، جانشینی از ارتش به کار می گمارد و وقتی برادری از ارتش به کار گمارده می شود، جانشینی از سپاه دارد و هر دو با یکدیگر فعالیت می کند و هم این است که در سخت ترین و پرچالش ترین مناطق امنیتی جهان و تحریم های شدید این حوزه از ابتدای انقلاب تا کنون که در چند سال اخیر بخشی از آن به سایر بخش ها توسط دشمنان سرایت داده شده، ضمن حفظ تمامیت ارضی و امنیت کشور در حوزه اقتصاد و صنعت دفاعی، کشور ما در قله های علم و تکنولوژی، استقلال اقتصادی و اقتدار بین المللی است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: همه اینها در حالی است که نه تنها وابستگی نداریم بلکه نیازهای جریان مقاومت را نیز تأمین کرده و ارتش و سپاه که با هم برادرند در روزهای فتنه دو بازوی رهبرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم در ادامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا در سایر حوزه ها که ازسوی مجلس و دولت مدیریت می شود نمی توانیم این روش را پیاده کرده و موفقیت کسب کنیم، عنوان کرد: مشکل اصلی در اداره کشور در حوزه فرابخش و بین بخش است و به نوع حکمرانی و تعامل بین تیم های مختلف اجرایی باز می گردد.

وی افزود: آیا نمی شود همانطور که در حوزه سیاسی و با رایزنی گسترده و تفاهم سیاسی سران اصلاح و اعتدال، کابینه معرفی می شود، در اداره حوزه اجرایی کشور نیز این تفاهم و تفکیک وظیفه و کارآمدسازی صورت پذیرد.

قاضی زاده هاشمی بر همین اساس تصریح کرد: در طول سال های بعد از انقلاب، آنجا که توکل به خدا کرده و از ظرفیت عظیم جوانان و توانمندی ملت ایران استفاده کردیم و با روحیه اخلاص، ایثار و از خود گذشتگی و ساده زیستی و با وحدت و همدلی وارد شده و عمل کردیم موفق شدیم که نمونه بارز آن در مجموعه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیده می شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همگی به جناب امیر سرتیپ امیر حاتمی رأی بدهیم، نه فقط برای دفاع از ایشان بلکه برای حمایت از این نوع روش حکمرانی.

لاریجانی: حضور هیئت وزیران در زمان بررسی صلاحیت وزرا در مجلس الزامی است

رییس مجلس شورای  اسلامی گفت:حضور هیأت وزیران  برای ارائه سوال نمایندگان به وزرا در جلسه بررسی صلاحیت کابینه لازم است.

محمدمهدی مفتح در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی  گفت: یکی از دوستان بسیار خوب ما دیروز تذکری دادند بر این مبنا که آقایانی که برای وزارت پیشنهاد شده اند درمجلس کمتر حضور دارند و بعضا نامنظم می آیند و می روند و ساعتی را می آیند و ساعتی را می روند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمع بندی جلسه با تذکر حضرت عالی این بود که  این آقایان حضورداشته باشند و به طور کامل در جریان مذاکرات باشند و به موقع باشند ودر ابتدا و انتهای جلسه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: من هرچه به این مواد نگاه کردم، این فرمایش حضرت عالی را از داخل این مواد نتوانستم به دست آورم که چرا یک وزیر پیشنهادی که ممکن است تا زمانی که بخواهد نوبت به آن برسد، فاصله ای طولانی ای باشد وایشان موظف باشد که در اینجا حضور داشته باشد واگر نیاید خدایی نکرده تلقی اهانت به مجلس شود و یا یکی از آقایان که یک جلسه نبودند که بعدا مشخص شد، تصادفی در مسیر داشته اند این ها تلقی عدم توجه به مجلس درعدم حضور شد.

مفتح افزود: عرض من این است که دوستان یا دوستانی که در ادوار بعدی معرفی خواهند شد، امکان دارد هر کدام در زمانی که صلاحیت ها بررسی می شود، سمتی داشته باشند که حضورشان با انجام وظیفه شان در صحن مغایرت داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر به دلیل انجام کار مردم که فعلا مسئولیت این دوستان است تا رأی اعتماد از مجلس بگیرند و اگر برای کار مردم نیاز باشد در دفتر کارشان باشند و در اینجا نباشند این را چرا باید تلقی اهانت به مجلس کنیم و الزام قانون نیز در آیین نامه و البته را بنده این را ندیدم و روالی برای ادوار بعدی نشود و هم اکنون که کار رسیدگی به این موضوع در حال اتمام است و در هر صورت هر جور که صلاح بدانید.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس، افزود: تذکر بنده دررابطه با دستور کار جلسات این روزهای ما است و مواد 205،206 و 207 که به بررسی رأی اعتماد به هیأت وزیران مربوط می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر شفاهی نماینده مردم تویسرکان در مجلس گفت: اینکه اهانت به مجلس بشود من هم قبول دارم که این اهانت نیست و اگر وزیر یک کار و یا ملاقات ضروری داشت برود و انجام بدهد و اینکه الزام است، ظاهرا الزام است و یعنی در انتهای  ماده 206  گفته شده، سوالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است و در طول این چند روز از طریق رئیس مجلس و رئیس جمهور و وزیر مربوطه  ارائه شود.

وی ادامه داد: اگر وزیر اینجا نباشد چگونه به ایشان سوال را ارجاع دهیم؟بنابراین  وزیر باید در صحن حضور داشته باشد زیرا عقلا وقتی رأی اعتماد به دولت است باید در مجلس حضور داشته باشد ، جایی که نمایندگان سوال داشته باشند، سوال خود را  از طریق  رییس مجلس به رییس جمهور ارائه می دهند و زمانی که رییس جمهور  در صحن علنی مجلس حضور نداشته  باشند و به وزیر مربوطه ارائه  شود.

دکتر لاریجانی درپایان یادآور شد: بنابراین باید وزیر در مجلس حضور داشته باشد تا بتوانیم  سوال را به او  ارائه دهیم و در این راستا حضور هیأت وزیران در مجلس لازم است اما این نکته که شما می فرمایید اگر یک زمانی کار فوری داشتم و وزیری که هم اکنون مسئولیت وزارت دارد مثل آقای ظریف زیرا امکان دارد ملاقات خارجی داشته باشند و بروند و برگردند منعی ندارد، اما چون رأی اعتماد به کل کابینه است باید حضورداشته باشند و به سوالات پاسخ دهند و طبق آیین نامه حضورشان الزامی است اما اهانت نیز نمی شود و اگر فردی کاری ضروری داشته باشد زیرا برخی از این آقایان هم اکنون وزیر هستند  و کار دارند و بروند و برگردند مشکلی نیست و اهانتی نیز تلقی نمی شود.

 موافق وزیر پیشنهادی دفاع / نماینده تربت جام

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اصولگرا و اصلاح‌طلب، مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی هیچ تفاوتی ندارد لذا امروز به نام ملت ایران از نظامی با سابقه امیر حاتمی دفاع خواهیم کرد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در نشست علنی امروز (پنج شنبه 26 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با " وزیر پیشنهادی دفاع"، گفت: امروز چشم تمام نیروهای مدافع امنیت و شرف کشورمان به رای نمایندگان مجلس است تا ببینند که امیر حاتمی با چه میزان حمایت از سوی نمایندگان کار خود را آغاز خواهد کرد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد: شاید غربی ها فراموش کردند که ایران را ظرف یک شب در جنگ جهانی دوم اشغال کردند یا 8 سال جنگ نابرابر را بر ملت مان تحمیل کردند؛ شاید فراموش کرده باشند خسارت یک هزار میلیارد دلار از سوی صدام، تشیع بیش از 250 هزار شهید، جمع آوری تکه های بدن فرزندان ایران در خلیج فارس و نصب مدال شجاعت بر سینه ناخدای ناو وینسنس اما نمایندگان ملت امروز ایستاده اند تا از امیر حاتمی و همه مدافعان که برای امنیت این سرزمین و حفظ میهن فعالیت می کنند قدردانی کنند.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلب و اصولگرا، مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی هیچ تفاوتی ندارد و همه به پوشیدن لباس مدافع از نظام افتخار می کنند؛ باید اذعان کرد که سردار امور خارجه آقای ظریف و امیر حاتمی با همه وزراء متفاوت هستند لذا باید رای قاطع و حداکثری در خانه ملت دریافت کنند تا کسانی که  در سنای آمریکا برای تحریم ایران رای می دهند بدانند نمایندگان مجلس یکصدا برای دفاع از ارزش های انقلاب ایستاده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه امروزه تمام ایران آماده است همچون حججی در دفاع از وطن فدا شوند و افتخارشان پوشیدن لباس سربازی است، تصریح کرد: امروز ایستاده ایم تا به نام ملت ایران از نظامی با سابقه خود امیر حاتمی دفاع کنیم. وی دارای سوابق طولانی در ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی دفاع در سمت مسئولیت روابط بین الملل ارتش نحوه تعامل با جهان و همدلی و همکاری بین المللی و نظامی را فرا گرفته است.

 موافق وزیر پیشنهادی دفاع / نماینده قم

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه 30 سال خدمت در نیروهای مسلح دلیل جامعی برای رای به امیر حاتمی است، اخلاق تعاملی و نداشتن تعصب صنفی را دو ویژگی مهم مدیریتی وزیر پیشنهادی دفاع دولت عنوان کرد.

احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (پنجشنبه، 26 مردادماه) در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح دولت دوازدهم، ضمن گرامیداشت یاد شهدا انقلاب اسلامی، 8 سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و به ویژه شهد حججی، سال روز ورود آزادگان به ملت ایران، حضور با شکوه مردم در پای صندوق‌های رای و موفقیت روحانی در انتخاب ریاست جمهوری را تبریک گفت

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: مجلس از تلاش دولت برای حل مشکلات اساسی مردم به ویژه اشتغال و معیشت استقبال می‌کند و حتما کمک خواهیم کرد.

وی دلیل موافقت خود را با وزیر پیشنهادی دفاع در چند بیت شعر بیان کرد و گفت: ایران ماست تا به ابد عزّ و جاه ما/ لطف خداست در همه آن تکیه گاه ما/ در راه خاک پاکِ وطن می‌دهیم سَر/ در این طریق شد حججی‌ها گواه ما/ من یک سپاهیم که بُود این عقیده‌ام/ هم مسلک است ارتش ما و سپاه ما/

امیرآبادی در رابطه با این وزیر پیشنهادی، توضیح داد: افتخار داشتم در دوره دکترا با امیر حاتمی همکلاسی باشم و ایشان را فردی ولایی می‌دانیم ضمن آنکه در مدت 30 سال خدمت در نیروهای مسلح همیشه خود را سرباز ولایت دانسته و مشی رفتاری امیر حاتمی الگوگیری از شهید بزرگ؛ شهید صیاد شیرازی است، ضمن آنکه تسلط به امور نظامی دارد و مسئولیت‌هایی نیز در سطح ستاد و در سطح صف داشته است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای حاتمی مسئولیت حفاظت اطلاعات و قرارگاه‌های عملیاتی، معاونت اطلاعات ارتش معاون نیروی انسانی ستاد کل، جانشین رئیس ارکان ستادکل را داشته است و علاوه بر تسلط بر امور وزارت دفاع، به واسط 4 سال جانشینی وزیر دفاع، شناخت کاملی نیز از نیازها و اولویت‌های نیروهای مسلح دارد. ضمن آنکه نزدیک‌ترین همکار سردار دکتر دهقان به‌عنوان وزیر نیروهای مسلح در دولت دوازدهم نیز بوده است.

وی با بیان اینکه برنامه حاتمی برای وزارتخانه دفاع ادامه برنامه راهبردی و جامع سردار دهقان است، گفت: سردار دهقان در مجلس نهم با موافقت خوب نمایندگان رو به رو شد.

امیرآبادی فراهانی با تاکید براینکه این وزیر پیشنهادی در رشد قدرت موشکلی، نوسازی صنایع دفاعی، بکارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی و بهینه‌سازی مدیریت هزینه برنامه‌های جامعی دارد، گفت: وزیر دفاع و پشتیبانی باید بتواند هماهنگی میان نیروهای مسلح، نیروهای سه گانه ارتش و 4 گانه سپاه و بسیج و تعامل میان نیروهای مسلح با دولت و دولت با مجلس را برقرار کند و از آنجا که آقای حاتمی اخلاق تعاملی نیز دارد، تاکنون این مسئولیت را به خوبی انجام داده؛ لذا برای تصدی بر این وزارتخانه مناسب است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی دفاع تعصب صنفی ندارد، گفت: ایشان تاکید بر به کارگیری شایسته‌ترین افراد از ارتش و سپاه و سایر نیروهای مسلح دارد، ضمن آنکه برنامه‌های خود را با همفکری همکاران ستاد کل و مدیران و فرماندهان وزارت دفاع تدوین کرده، که این موضوع نیز کی از نقاط مثبت وی محسوب می‌شود.

با بیان اینکه اهتمام و حمایت همه جانبه از جبهه مقاومت، سپاه قدس و سردار حاج قاسم سلیمانی نیز در برنامه‌های این وزیر پیشنهادی نیز آمده است، گفت: این وزیر پیشنهادی برای تامین و دفاع از کشور در همه ابعاد، تامین دفاع و امنیت کشور در همه ابعاد، تجهیز مرزبانی و عمیق راهبردی دفاعی در سطح منطقه را نیز در برنامه دارد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز مفتخرم به عنوان فردی که مدتی لباس پاسداری و سربازی انقلاب را به تن داشتم در دفاع از برادر رزمنده و ارتشی خود امیرحاتمی صحبت کنم و از همکاران می‌خواهم با رای قاطع به ایشان پاسخ دندان‌شکنی به دشمنان ایران بدهید.

 امیرحاتمی : اقرار دشمنان به جایگاه رفیع ایران در منطقه نوید تحرک چشم انداز کشور است

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: اقرار دشمنان به جایگاه رفیع ایران در منطقه نوید تحرک چشم انداز کشور است.

امیر حاتمی در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی با درود به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) و ارواح شهدا به ویژه شهدای حادثه تروریستی مجلس و شهید حججی گفت: امیدوارم به زودی جنایتکاران پاسخ قاطع نیروهای مسلح ایران را دریافت کنند همچنین روز ورود آزادگان سرافراز را به خانواده ایثارگران تبریک می گویم و عزت روزافزون برای رهبر معظم انقلاب و همه خدمتگزاران به ویژه نمایندگان مجلس خواهانم.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت دوازدهم افزود: همچنین از نمایندگان به جهت تصویب قانون برای مقابله با نقض حقوق بشر و تحریم های ظالمانه علیه ایران و حمایت از سپاه پاسداران تشکر می کنم، همچنین از نمایندگانی که با اظهارات موافق خود از حوزه دفاعی کشور دفاع کردند، صمیمانه تشکر می کنم.

وی افزود: به حمد الهی امروز با فرصت های مهمی مواجهیم که در سطح داخلی برگزاری انتخابات و تکرار اعتماد مردم به دولت و حضور ده ها میلیونی گام مهمی در استحکام بیشتر ساخت درونی نظام برداشته شد و از آنجائیکه نظام مردم سالاری دینی هستیم و دفاع ما مردم پایه است فرماندهان و مدیران نیروهای مسلح بیش از پیش به پشتیبانی مردم از دفاع و امنیت کشور مطمئن شده اند.

حاتمی ادامه داد: در سطح منطقه ای نیز تلاش های صادقانه جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت ثبات و امنیت به منطقه و پیروزی های بزرگ جبهه مقاومت نتیجه داده در همین رابطه اقرار دشمنان به جایگاه رفیع ایران در هندسه قدرت منطقه ای و جهانی نویدبخش تحرک چشم انداز جمهوری اسلامی ایران است

وی ادامه داد: در سطح بین الملل ترفند دشمنان برای انزوای جمهوری اسلامی ایران بعد از سال ها تلاش و هزینه منجر به نتیجه دلخواه نشده و امروز بسیاری از دولت ها که در تحریم ملت ایران پیشگام بودند برای تعامل گسترده تلاش می کنند.

وزیر پیشنهادی دفاع و نیروهای مسلح با اشاره به حوزه های قدرت و دفاعی، علمی، فناوری به رغم سال ها تحریم، پیشرفت خوبی حاصل شده، ادامه داد: به یمن تلاش و ایثار همه فرماندهان و مدیران در ارتش و سپاه و نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتوانه بسیج مردمی به بازدارندگی دست یافتیم و توانستیم آن را حفظ کنیم.

حاتمی یادآور شد: در کنار فرصت ها با چالش هایی مواجه ایم که از جمله آن ها می توان به تلاش دشمنان و رقبا برای تضعیف امر دفاع و امنیت، انعقاد قراردادهای پرهزینه نظامی با کشورهای منطقه و تبدیل منطقه به انبارهای پراز سلاح و به نسبت پایین بودجه دفاعی کشور در مقایسه با دشمنان اشاره کرد.

وی افزود: براساس رویکرد اقتصاد مقاومتی و الگوی بومی ایران تلاش وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای تامین دفاع و امنیت مردم با کمترین هزینه نتیجه داده و امروز به حمد الهی بالاترین قدرت دفاعی را در کشور داریم لذا این شرایط ایجاب می کند تلاش وزارت دفاع در پشتیبانی نیروهای مسلح در همه حوزه ها، صنایع، دیپلماسی، معیشت، حقوق و مهندسی دفاعی افزایش یابد.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: نحوه دستیابی به این تلاش ها و قدرت دفاعی و بالاتر طی برنامه ارائه شده به نمایندگان به روشنی مشخص شده است. دراین برنامه به همه ظرفیت ها و مقدورات وزارت دفاع کشور و پشتیبانی نیروهای مسلح در داخل و خارج از کشور توجه شده است.

حاتمی یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب به عنوان دو وزارتخانه دفاع و سپاه ماموریت پشتیبانی از سپاه و ارتش را عهده دار شد که در سال های بعد از آن ادغام شد اما همواره به نیروی ایمان و تخصص کارکنان و مدیران خود متکی بوده لذا موفقیت های روزافزونی را کسب کرده است از همین رو از آحاد کارکنان این وزارتخانه در همه ادوار و از همه وزرای ادوار گذشته تشکر می کنم همچنین برای وزرایی که به شرف شهادت نائل شده اند، شهیدان امیر سرلشگر فکوری و امیر سرلشگر نامجو و دکتر چمران و امیرسرلشگر سلیمی از خداوند منان غفران الهی آرزو می کنم.

وی با تشکر از سردار دکتر دهقان وزیر دفاع دولت یازدهم که دوره افتخار آمیزی را در این وزارتخانه داشت، ادامه داد: وزارت دفاع از ظرفیت های کشور بیش از 100 دانشگاه، 3، 4 هزار شرکت خصوصی و دانش بنیان بهره مند است که یقینا استفاده از این ظرفیت ها گسترش خواهد یافت و روابط با آن ها از حالت کارفرمایی و پیمانکاری به مشارکت، ارتقاء پیدا خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در داخل وزارتخانه نیز سرمایه گذاری انجام نخواهیم داد، هر سرمایه گذاری با در نظر گرفتن همکاری همکاران بیرون از وزارتخانه انجام خواهیم داد، آزمایشگاه ها نیز مورد استفاده شبکه همکاران قرار خواهد گرفت.

 امیر سرتیپ حاتمی ادامه داد: در حوزه ارتقاء رزم و قابلیت های صنایع دفاعی، وزارت دفاع در 4 سال آینده تلاش می‌کند تا ضمن حفظ و پایداری توانمندی‌های موجود، اهداف عملیاتی برنامه را در تمامی زمینه‌ها محقق کند و بر اساس برنامه، قدرت موشکی در تمامی زمینه‌ها به ویژه بالستیک و کروز افزایش خواهد یافت و همچنین قدرت پدافندی هوایی کشور ارتقاء می‌یابد .

وی افزود: برای افزایش قدرت هوایی راهبردی تلاش می‌شود و نوسازی و ارتقاء قدرت بازدارندگی دریایی نیروهای نظامی مد نظر است؛ در نیروهای زمینی افزایش قابلیت‌های یگان‌های واکنش سریع و بقیه یگان‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت و با توجه دشمنان و تکفیری‌ها و تروریست‌ها جنگ‌های نیابتی را دنبال می‌کنند در حوزه دیپلماسی دفاعی بر آن هستیم به عنوان مکمل و هماهنگ با دستگاه سیاست خارجی بتوانیم فعالانه در ایجاد و برقراری ثبات پایدار در منطقه و جهان کار کنیم.

امیر سرتیپ حاتمی گفت: هدف اصلی در حوزه کار ما پیگیری و تحقق اهداف سیاست دفاعی کشور در نیل به دفاع همه جانبه با رویکرد بازدارندگی فعال است و ان‌شاء الله روابط دفاعی، حمایت از متحدین، زمینه‌سازی مشارکت راهبردی با کشورهای دوست و شرکای بین‌المللی پیگیری می‌شود و در برابر توطئه‌ها و تهدیدات دشمنان و در رأس آنان آمریکای جنایتکار که هر روزه علیه ملت ایران دسیسه چینی می‌کند و اخیرا نیز با وقاحت در امور داخلی ایران دخالت کرده و رویای تعبیرنشدنی تغییر نظام جمهوری اسلامی را مطرح کردند، ایستادگی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به قانون مجلس در مقابله با تحریم‌های آمریکا، بلاتردید حمایت از جبهه مقاومت، رکن رکین مقاومت یعنی نیروی قدس برادر عزیزم سردار سرلشکر سلیمانی پیگیری می‌شود.

 

وزیر پیشنهادی دفاع و نیروهای مسلح گفت: در حوزه خدمات رفاهی و تأمین اجتماعی نیروهای مسلح که دغدغه اکثر نمایندگان مجلس در جلسات بود و در فرمایشات ریاست جمهور نیز به آن اشاره شده و در تدابیر مقام معظم رهبری نیز لحاظ شده، ان‌شاء الله با همت بالای مجلس محترم پیگیری می‌شود.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه وزارت دفاع در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز پیشگام بوده است، افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی وزارت دفاع اقدامات لازم را انجام داده و در رابطه با صندوق‌های بازنشستگی اقدامات لازم را صورت داده، هدایت قابلیت‌ها به حوزه‌های متناسب و افزایش بهره‌وری در صیانت از دارایی‌های تأمین کننده مطالبات و معیشت کارکنان و بازنشستگان و به ویژه ایثارگران عزیز از اولویت‌های اساسی بوده و پیگیری می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: توجه به نوسازی پادگان‌ها و عملیات پاکسازی میادین مین تقویت می‌شود و مناسبات سازنده با نیروهای مسلح پیگیری می‌شود؛ همچنین پشتیبانی حقوقی و نهادینه سازی تعامل با مجلس و بقیه ارکان کشور به قوت مد نظر است.

امیر سرتیپ حاتمی تصریح کرد: اعتماد رئیس جمهور و نمایندگان مجلس در صورت رأی اعتماد و واگذاری مسئولیت خطیر وزارت دفاع به این سرباز انقلاب و نظام که تمام سوابق خدمتی و تحصیلاتم در حوزه دفاع بوده، امانت گران سنگی است و باید توجه داشت در دوره 4ساله اخیر هم به عنوان وزیر دفاع از تجربیات و شناخت برخوردار شده‌ام؛ این امانتی که به بنده واگذار شده حاصل مجاهدت هزار شهید صنعت دفاعی و تلاش بی‌وقفه همه دانشمندان، متخصصین و کارکنان وزارت دفاع است که ان شاء الله موجب افزایش وحدت، همدلی و مشارکت فعال و همه جانبه تمامی نیروهای مسلح به ویژه ارتش و سپاه با وزارت دفاع خواهد شد و فرصت دیگر برای اقتدار و سربلندی ملت شجاع و قهرمان ایران اسلامی در این برهه فراهم می‌کند.

وی گفت: امیدوارم با توکل به خداوند یکتا و در پرتو توجهات ولی عصر (عج) و در سایه تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و همراهی و همدلی همکارانم در دولت دوازدهم و رئیس جمهور و نمایندگان مجلس و تمامی فرماندهان و کارکنان وزارت دفاع در ادای این تکلیف الهی همچون سایر فرماندهان و وزرای شهید در پیشگاه الهی رو سفید شده و در تراز شایسته‌ای به جمهوری اسلامی و ملت عزیز و جامعه رزمندگان و مجموعه دفاعی کشور خدمتگزار باشم.

امیر سرتیپ حاتمی در پایان افزود: این جمله را از سید شهیدان اهل قلم، شهید آوینی بیان می‌کنم هر کس که می‌خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند اگرچه که خواندن داستان را سودی نیست اگر دل کربلا نباشد از خداوند متعال می‌خواهم و از شما التماس دعا دارم که پایان کار ما در این دنیا را ختم به خیر فرماید، برای کسی که یک عمر لباس سربازی به تن داشته و مشق سربازی برای اسلامی، ایران و ملت عزیز داشته خیری بالاتر از شهادت فی سبیل الله نیست.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت تکلیف اعتقادی ماست، گفت:قانون اکثریت های تحصیلی، توسط ستادکل به ارتش، سپاه، وزارت دفاع، نیروی انتظامی و تمام مجموعه ها ابلاغ شده است.

سرتیپ امیرحاتمی در پاسخ به سوال برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی،گفت: درباره قانون اکثریت های تحصیلی که توسط ستاد کل به ارتش، سپاه، وزارت دفاع، نیروی انتظامی و تمام مجموعه ها ابلاغ شده که طبق دستورالعمل ابلاغی مقدمات اجرای آن فراهم شده و بعضی ها  اجرای آن را آغاز کرده اند و انشاالله پیگیری خواهد شد تا اجرایی شود.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت دوازدهم ادامه داد: درباره فرهنگ ایثار و شهادت نیز هم تکلیف اعتقادی ماست و بنده 5 الی 6 سال افتخار داشتم به طور مستقیم در خدمت  ایثارگران  نیروهای مسلح باشم و انشالله همانطورکه در برنامه ششم آمده است و حکم برای نیروهای مسلح و تمام نهادهای فرهنگی کشور است، مشارکت موثر خواهیم کرد ودر این راستا هم قانون شفاف سازی خواهد شد و هم برای اجرای آن اقدام تلاش  مضاعف خواهیم کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: