اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 16 August 2017
وزیر پیشنهادی امور خارجه
وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به اینکه منطقه ما یکی از سخت ترین دوران های تاریخی را می گذراند، گفت: اصل برتری غرب در نظام بین المللی به سر آمده و جهان وارد عصر پساغربی شده است.
جهان وارد عصر پساغربی شده استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از خانه ملت، محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم گفت: خدا را شکر می کنم که بار دیگر توفیق خدمت به مردم فهیم، شجاع و باوفای ایران به این بنده حقیر عطا شد، مردمی که با چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و با ایثار و فداکاری، دانش و بینش و مقاومت و صبوری نظامی با ثبات و پیشرفته در منطقه ای ناامن و بی ثبات بنیان نهادند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: در حالی مردم با مشارکت با شکوه بیش از 41 میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریندند که در کشورهای پیرامونی برای اداره یک شهر یا روستا ماه ها کشتار و خون ریزی صورت می گیرد.

وی تأکید کرد: استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرت های بزرگ و جانب داری از مظلومین در برابر ستم گران که به معنای واقعی دفاع از حقوق بشر است سیاست خارجی ایران در 4 دهه گذشته را شکل داده و این اصول رمز اقتدار و قدرت کشورمان است.

ظریف ادامه داد: امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدرقدرتی در جهان جز خداوند وجود ندارد و تمامی قدرت های جهان ناگزیرند در برابر اراده ملت ها سر تعظیم و تسلیم فرود آورند چارچوب های مصرح در قانون اساسی وظایف و تکالیف وزارت امور خارجه در پاسداری از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را به تصویر کشیده است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مجموعه ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم انداز، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه ششم برنامه های کشور را در حوزه های سیاست خارجی مشخص می کند، از طرف دیگر فراز راهبردی مقام معظم رهبری درباره رعایت عزت، حکمت و مصلحت، بر دوگانه اندیشه و ایجاد فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان می کشد.

ظریف گفت: بین ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار عقلانی رابطه ای منطقی و ماهوی وجود دارد، بی تردید اصل برتری غرب در نظام بین المللی به سر آمده و جهان وارد عصر پساغربی شده است در دوران پساغربی سیاست جهانی در چند دولت بزرگ خلاصه نمی شود، کنشگران متعدد و متکثر شدند و انحصار بازی از دست قدرت های غربی خارج شده است.

وی تأکید کرد: قدرت و ثروت در جهان در حال جابه جایی است، هرچند که عناصر سخت افزاری قدرت کماکان مؤثرند اما عناصر معنایی قدرت که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ید طولایی دارد، قدرت و ارزش راهبردی یافته است منطقه ما یکی از سخت ترین دوران های تاریخی را می گذراند برخی از کنشگران منطقه ای هنوز با پیگیری بازی با حاصل جمع صفر برای خود و دیگران هزینه می تراشند و با اتکا فزاینده به قدرت های منطقه ای خشونت و افراط بر اعتدال و تعامل پیشه گرفته است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ایران به لطف الهی و بر اثر 4 دهه مقاومت مردم از ثبات استحکام و اقتدار کم نظیری برخوردار است جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم سالاری دینی است و این از بزرگ ترین ذخایر انقلاب اسلامی ایران است آنچه که به کشور ما قدرت بخشیده علاوه بر توان نظامی، صنعتی، علمی سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی مردم و مسئولین کشور را به خودباوری باورمند ساخته است.

ظریف ادامه داد: ایران امنیتش را از درون کشور خود و مردم می گیرد و برای امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست و با اخم هیچ کشوری خوشحال و مضطرب نمی شود، جمهوری اسلامی قدرت اقتصادی خود را نیز از درون می گیرد، ایران به مسئولیت منطقه ای خود آگاه بوده و به دنبال منطقه ای قدرتمند پیشرفته و با ثبات است.

وی تأکید کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم قدم های خوبی برداشته شده که مهم ترین آن گذر از پرونده هسته ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران در بهره برداری از فناوری صلح آمیز هسته می باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: