اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 16 August 2017
سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیای آمریکا
سناتور دموکرات آمریکا: برخی اقدامات ترامپ روح توافق هسته‌ای را نقض می‌کند و هدف آنها سلب مزیت های اقتصادی (توافق) است که از نظر قانونی، حق ایران محسوب می‌شود.
آمریکا با نقض برجام منزوی خواهد شد
به گزارش سرویس سیاسی عصرپرس؛ سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیای آمریکا در مقاله‌ای نوشت خروج واشنگتن از توافق هسته‌ایِ ایران، دیپلماسی در خصوص کره شمالی را تضعیف می‌کند. 

پایگاه اینترنتی روزنامه «یو اِس ای تودی» در مقاله ای به قلم «داین فاینستاین»Dianne Feinstein نوشت تنها راه بازداشتن کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) از دستیابی به سلاح  هسته‌ای که می‌تواند آمریکا را هدف اصابت قرار دهد، دیپلماسی است. 

متأسفانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که اکنون با تهدید کره شمالی دست به گریبان است، در ظاهر  همان درسی را که ما از (تجربه) ایران آموختیم، فراموش کرده است. 

پس از ده‌ها سال تلاش، دو سال پیش قدرت‌های بزرگ جهانی به توافق تاریخی گروه پنج بعلاوه یک با تهران رسیدند. اکنون ترامپ می‌کوشد این توافق را بر هم زند. 

کاخ سفید باید هر 90 روز یکبار، این مسئله را برای کنگره تأیید کند که آیا ایران از توافق هسته‌ای تبعیت کرده است یا خیر. هر طور که حساب کنیم، ایران تبعیت کرده است. 

با وجود این، پیش از تأیید اخیر (تبعیت ایران از توافق هسته‌ای)، مشاوران بلند پایه امنیت ملی ترامپ ناچار شدند او را از لغو یکجانبه توافق هسته‌ای، آن هم صرفاً برای عمل به وعده های انتخاباتی‌اش، منصرف کنند. 

این تصمیم غیر‌منطقی می‌توانست آمریکا را منزوی کند و به ایران اجازه دهد که فعالیت‌های هسته‌ای اش را از سر بگیرد. 

این اقدام همچنین دیپلماسی با کره شمالی را به شدت تضعیف خواهد کرد. اگر ما بدون هیچ توجیهی از توافق هسته‌ای ایران کنار بکشیم، کره شمالی چرا باید به آمریکا اعتماد کند؟ اگر نمی‌توان به قول ما اعتماد کرد، چرا شرکای مذاکره کننده ما باید رهبری آمریکا را باور داشته باشند؟

بر اساس توافق گروه پنج بعلاوه یک، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا) بعلاوه آلمان توافق کردند تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را کاهش دهند، مشروط بر اینکه ایران به برنامه تسلیحات هسته‌ای خود پایان دهد. 

روشن است که آمریکا می‌تواند یکجانبه از توافق کنار بکشد و همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را دوباره به شکل «بازگشت آنی» اعمال کند. 

با وجود این، اگر ایرانی‌ها توافق را به شکل جدی نقض نکرده باشند، این آمریکا است که با کناره گیری یکجانبه از توافق منزوی خواهد شد و نه ایران. 

علت این مسئله، آن است که شرکای مذاکره کننده ما به وعد‌ه هایشان عمل کرده و تجارت با تهران را از سر گرفته‌اند. به عنوان مثال، شرکت ایرباس اروپا، تحویل هواپیماهای جدید به ایران را آغاز و شرکت توتال فرانسه نیز قرارداد سرمایه‌گذاری کلانی را برای توسعه یکی از بزرگترین میادین گازی ایران امضاء کرده است. 

این تجارت جدید اکنون قانونی است و دقیقاً به همین علت بود که ایرانی‌ها در وهله اول حاضر شدند بر سر اعمال محدودیت برای فعالیت‌های هسته‌ای خود مذاکره کنند. 

اگر ایران آشکارا توافق را نقض نکرده باشد، شرکای مذاکره کننده ما حاضر نیستند مزایای اقتصادی کسب و کار جدید خود را صرفاً به این علت که ترامپ می‌خواهد میراث سلف خود را کنار بگذارد، فدا کنند. 

اگر ترامپ یکجانبه از توافق هسته‌ای کناره گیری کند، ایران می‌تواند کماکان به آن پایبند باشد و از توسعه روابط تجاری با شرکای مذاکره کننده ما بهره‌مند شود؛ یا از توافق کناره‌گیری کند و با از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود ما را وادار به پاسخگویی کند. 

از آنجایی که رئیس جمهور آمریکا داوطلبانه و بدون علت از توافق هسته‌ای کناره گیری کرده است، تصور آن دشوار است که ترامپ بتواند هدایت جامعه بین الملل را برای بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره بر عهده بگیرد، چه رسد به اینکه اعتبار خود را در راستای تلاش ما برای مذاکره با کره شمالی حفظ کند. 

آن طور که سارا هاکابی سندرز، دبیر مطبوعاتی (سخنگوی) کاخ سفید می‌گوید، ترامپ با سران دیگر کشورها در اجلاس گروه بیست لابی کرد تا آنها از تجارت با ایران خودداری کنند. از آنجایی که اکثر سرمایه‌گذاری ها در ایران و تجارت با این کشور اکنون قانونی است، این اقدام رئیس جمهور آمریکا روح توافق هسته‌ای را نقض می‌کند و هدف آنها سلب مزیت های اقتصادی (توافق) است که از نظر قانونی، حق ایران محسوب می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: