اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - 15 August 2017
اول شهریور برگزار می شود
بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران و بزرگترین مجموعه نمایشگاهی فرش دستباف دنیا یکم شهریور در نمایشگاه بین المللی تهران گشایش می‌یابد.
بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایرانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، حمید کارگر رییس مرکز ملی فرش ایران در نشست خبری گفت: این نمایشگاه تا هفتم شهریور در ۱۴ سالن در فضایی بالغ بر ۳۰ هزار متر مربع با حضور ۷۳۰ شرکت تولیدی از سراسر کشور در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می‌شود.

وی گفت: سالن ویژه‌ای برای دانش آموختگان کارآفرین تخصصی داده شده است و این کارآفرینان از غرفه‌های رایگان در سالن ۵ برخوردار خواهند بود.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: تجار و بازرگانان خارجی به ویژه از بازارهای صادراتی ایران، شناسایی و به نمایشگاه دعوت شده اند که ۹۱ بازرگان خارجی خریدار عمده فرش دستباف ایرانی شامل ۳۸ بازرگان ایرانی مقیم خارج از کشور و همچنین ۱۴ بازرگان امریکایی در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.

وی گفت: هفتمین نمایشگاه و جشنواره فرش برتر هم با هدف الگوسازی و بهبود فرآیند تولید فرش دستباف و با شعار نوگرایی و حفظ بازار با تمرکز بر اصالت فرش ایرانی همزمان با این نمایشگاه برگزار می‌شود.

کارگر افزود: جشنواره شامل فرش‌های شهری عشایری، عتیقه یا آنتیک و نو خواهد بود که به داوری گذاشته می‌شود و آثار برتر در یک سالن به نمایش در می‌آید.

وی گفت: فرشی با شعار صلح جهانی براساس سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل، در دست بافت است که در نمایشگاه بیست و ششم رونمایی خواهد شد و پس از تکمیل به یکی از نهادهای بین المللی هدیه خواهد شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: در این نمایشگاه همچنین نحوه چینش و دکوراسیون فرش دستباف ایرانی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد که با همکاری انجمن دکوراسیون ایران و مرکز ملی فرش رقم می‌خورد.

وی گفت:: کتاب فرش "مان" برای تطبیق پذیری فرش دستباف ایران در سالن ۵ به صورت ملموس به نمایش در می‌اید.

کارگر افزود: کارگاه های آموزشی با هدف آشنایی بازدیدکنندگان با طراحی و تولید فرش در مناطق مختلف کشور طی شش روز صبح و بعد از ظهر در نمایشگاه برگزار می‌شود.

وی گفت: همچنین در کارگاه چگونگی خرید و نگهداری یک فرش خوب و آشنایی کودکان با فرش دستباف، فضایی در نمایشگاه ایجاد می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند کو دکان خود را به این سالن بسپارند.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: همچنین فرآیند تولید فرش دستباف از طراحی، ریسندگی، چله کشی، مرمت و شستشوی فرش و انواع گره‌ها در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد.

کارگر گفت: این نمایشگاه بعد از ۲۵ دوره برگزاری به بلوغ رسیده است و می‌تواند زمینه خوبی برای جهش و رونق صادرات فرش دستباف ایران باشد.

وی افزود: بعد از برجام صدور فرش دستباف به بازار امریکا از سرگرفته شد، از سال ۲۰۱۰ در نتیجه تحریم، صادرات مستقیم متوقف شد و تا ژانویه ۲۰۱۶ این صادرات صفر بود.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: سال قبل از ۲۰۱۰ بیش از ۱۶ درصد از صادرات فرش دستباف ایران به این بازار به ارزش بیش از ۸۰ میلیون دلار بود، از ژانویه ۲۰۱۶ صادرات از سر گرفته شد و نخستین مجموعه فرش ایرانی از المان به مقصد امریکا ارسال شد.

کارگر افزود: در سال گذشته بیش از ۹۵ میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به امریکا صادر شد و در مجموع ۳۶۵ میلیون دلار در سال گذشته فرش به بازار جهانی صادر کردیم.

وی گفت: پیش بینی ما این است بعد از شش سال وقفه صادرات ما به امریکا رونق بگیرد، ولی ادامه این روند مستلزم رصد کردن فعالیت رقبای ما به ویژه هند و پاکستان در این بازار است، رصد سلیقه مشتریان امروزی ما در این بازار مهم است و نیز استفاده از ابزار تبلیغاتی و برقراری با بازرگانان و تجار خارجی باید مدیریت شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: در چهار ماهه امسال ۸۹ میلیون دلار فرش دستباف براساس آمار گمرک صادر شد که بیش از ۷، ۳ درصد رشد ارزشی داشتیم.

کارگر گفت: ایجاد و راه اندازی استارت آپ فرش هم در دستور کار مرکز ملی فرش قرار دارد.



نام:
ایمیل:
* نظر: