اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۴۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - 15 August 2017
سرپرست طرح احداث نیروگاه غرب کارون در شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: پیشرفت طرح احداث نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی آن به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.
پیشرفت طرح احداث نیروگاه غرب کارون از ۵۰ درصد گذشتبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شانا، مهدی نجاریان سرپرست طرح احداث نیروگاه غرب کارون در شرکت مهندسی و توسعه نفت، با اعلام این خبر ابراز امیدواری کرد که طبق برنامه زمانبندی، نخستین واحد گازی طرح تا اردیبهشت ماه سال آینده راه‎اندازی شود.

وی گفت: این پروژه حدود ۱۰ سال پیش با هدف تأمین برق میدان‏‎های غرب کارون به صورت یکپارچه و از یک منبع مشترک و مطمئن تعریف شد که در ابتدا قرار شد در قالب قرارداد EPC اجرایی شود؛ اما از سوی شرکت ملی نفت ایران مورد تایید قرار نگرفت و پروژه در قالب قرارداد EPCF در دستور کار قرار گرفت؛ سرانجام با انجام مذاکراتی، قرارداد این پروژه در پایان دولت دهم میان شرکت ملی نفت ایران و  شرکت مپنا در قالب BOO (احداث، بهره‌برداری و مالکیت) امضا شد.

سرپرست طرح احداث نیروگاه غرب کارون در شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: اجرایی شدن این قرارداد منوط به تحقق اجرای پیش شرط‌هایی از جمله تأمین منابع مالی ازسوی شرکت مپنا از صندوق توسعه ملی و تحصیل و مالکیت زمین بوده است که در مورد اخیر، دریافت مجوزهای زیست محیطی فرآیند پیشروی کار را با تاخیر روبه‎رو کرد.
وی گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم و بر اساس نظر وزیر نفت، الحاقیه‌ای به قرارداد اضافه شد و با بازنگری در قرارداد، سرانجام قیمت برق از سوی شرکت مپنا کاهش یافت و عملیات اجرایی این پروژه، یکم شهریور پارسال آغاز شد. در این قرارداد، شرکت مپنا باید یک نیروگاه سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی هر کدام به ظرفیت اسمی ۱۶۶ مگاوات و یک واحد توربین بخار به ظرفیت اسمی ۱۶۰ مگاوات احداث کند. همچنین بهره‎برداری از نیروگاه به مدت ۲۰ سال ازسوی شرکت مپنا به منظور تأمین برق میدان‎های نفتی غرب کارون انجام می‎شود.

وی درباره تأسیسات جانبی این پروژه گفت: در بخش انتقال برق از نیروگاه به مبادی مصرفی که شامل میدان‎های نفتی یادآوران، آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی، تلمبه‎خانه غرب کارون و ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ است، چهار پروژه تعریف شده که ۲ پروژه احداث خطوط انتقال برق و ۲ پروژه احداث پست‌های برق است و از سوی پیمانکاران با کارفرمایی شرکت متن در حال انجام‌ است.

نجاریان گفت: از جمله پروژه‎های جانبی، احداث ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال برق ۲۳۰ کیلوولت است که ۴۰ درصد پیشرفت دارد و برق میدان‎های نفتی یادآوران، آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی و ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ را تأمین خواهد کرد؛ همچنین احداث ۵۰ کیلومتر خط انتقال برق ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلوولت که دارای ۷۵ درصد پیشرفت است و از نیروگاه غرب کارون به تلمبه‎خانه غرب کارون در دست اجراست.

به گفته وی، احداث پست‌های ۴۰۰ کیلوولت شهید بقایی و مرکز دیسپچینگ کل نیروگاه با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد و احداث پست‌های ۲۳۰ کیلوولت یادآوران، آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی با پیشرفت ۷۰ درصد از سوی شرکت متن در حال انجام است. پروژه تحکیم بستر و عملیات شمع‌ریزی زمین نیروگاه غرب کارون هم انجام شده و به پایان رسیده است.

نجاریان از احداث خط لوله‌های گاز و آب نیروگاه غرب کارون تا پایان امسال خبر داد و افزود: احداث حدود سه کیلومتر خط انتقال گاز از ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ به نیروگاه غرب کارون به منظور تأمین گاز نیروگاه و ایستگاه تقلیل فشار گاز در دست اجراست و به منظور تأمین آب نیروگاه، احداث خط لوله‎ای به مسافت ۲۵ کیلومتر از تصفیه‎خانه یادآوران به نیروگاه غرب کارون و ایستگاه تصفیه آب در دست اجراست.

سرپرست طرح احداث نیروگاه غرب کارون گفت: بیش از ۵۰ درصد نیروهای مشغول به کار در طرح احداث نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی از نیروهای بومی منطقه هستند.

طرح احداث نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و در مجاورت کارخانه گاز و گاز مایع ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ قرار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: