اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - 30 July 2017
حذف فرایندهای کاغذی ارائه دهندگان خدمت در واحدهای بهداشتی، امکان گزارش گیری‌های آنلاین و امکان رصد و پایش خدمات و فعالیت‌های ارائه دهندگان خدمت در نظام ارجاع الکترونیک انجام می‌شود.

نظام ارجاع الکترونیک در گلستان اجرایی شد.

به گزارش عصرپرس از صداوسیما مرکز گلستان؛ دکتر قاضی زاده هاشمی در آئین افتتاح استقرار نظام ارجاع الکترونیک در 3 شهرستان علی آبادکتول، آققلا و بندرترکمن اظهار داشت: در آخرین روزهای دولت توانستیم به تکالیف خود جامعه عمل بپوشانیم و سختترین کار ما در وزارت بهداشت همین کاری است که امروز در علیآبادکتول راهاندازی شده و باید در سراسر کشور آن را تسریع ببخشیم.

وی تصریح کرد: هر فردی احساس بیماری کرد نباید سرخود راه بیافتد به پزشک و متخصص مراجعه کند و چه بسا به‌علت آن‌که دانشش کم است، اشتباهی مراجعه کند و هزینه زیادی روی دست دولت و خودش بگذارد ؛ در قانون سلامت دیده شده که از سلامت روستائیان باید صیانت شود و از بهورز تا پزشک عمومی در روستاها داریم و باید هدایت افراد بیمار در سطح افراد کارشناس باشد و این مهم در نظام ارجاع گنجانده شده است.

وزیر بهداشت یادآور شد: دولت پولش را به افرادی میدهد که از مسیر نظام ارجاع اقدام کند تا هر فردی در نزدیکترین واحد درمانی از خدمات بهرهمند شود. استقرار این نظام خیلی سخت است و امروز به سختترین قسمت کار رسیدیم و امید داریم بتواند در راستای ارتقاء خدمات موثر باشد.

هاشمی یادآور شد: کار تازه آغاز شده و اگر میخواهیم به 4 سال گذشته بازگردیم، این مهم تبیین نشده بود که پیشگیری مقدم درمان است. وقتی 300 قلم دارو در کشور نبود، تخت ویژه سی.سی. یو یا ان.آی.سیو نبود و 10 میلیون نفر هزینه درمان نداشتند، نمیتوانستیم کاری انجام دهیم و این دولت بود که خدمات طرح سلامت را دنبال کرد.

وی افزود: مردم وقتی میبینند 2 هزار و 500 مترمربع ساخت و ساز و نوسازی بیمارستان میشود‌، 50 هزار تخت بیمارستانی اضافه میشود، 50 هزار متخصص به نقاط مختلف کشور در بیمارستانها اعزام میشود، 6 هزار خانه بهداشت ساخته می‌شود و 18 هزار مرکز بهداشتی نوسازی می‌شود، باورشان میشود که یک اتفاقاتی افتاده و به سوی ما قدم برمیدارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: دارو به میزان کم بود و مهم‌ترین ابزار نظام ارجاع که زیرساخت فناوری اطلاعات و استفاده از آی.تی بود در اختیار ما نبود و امروز از همکاران ما برای راهاندازی سیستم"ناب" قدردانی میکنیم. زیرساختها تازه راهاندازی شده و باید پزشک را توزیع و تقویت میکردیم.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر 12 هزار پزشک در حال آموزش یا آموزش‌دیده هستند و تا آخر برنامه ششم آموزش‌ این تعداد تکمیل میشود. بالغ بر 2 هزار و 500 مرکز خدمات سلامت در سراسر کشور راهاندازی شده و 50 هزار مراقب سلامت به کار گرفته شده و این زیرساختها سبب شد که بار نظام ارجاع را آغاز کنیم. حرفهای زیادی درباره نظام ارجاع زده شده اما امروز این کار در حال آغاز است و باید با تلاش این کار را پیش ببریم.

هاشمی گفت: دنبال کار نمایشی نبودیم و در تلاش بودیم که کارهایی را انجام بدهیم که رنج بیماری مردم کم شود و اگر امروز کاری را دنبال میکنیم باید به محتوای آن فکر کنیم. ما دنبال استفاده دانش و تجربه بشر برای کمتر بیمارشدن بودیم و اگر ایرانیها بیمار شدند باید بهترین سیستم را با حداقل هزینه دریافت کنند و این آرمان ما بوده و درصدد این نبودیم که همه این کارها را در این دوره دنبال کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امروز قدم به قدم کارها را دنبال میکنیم، گفت: خوشحال هستم پس از گذشته 4 سال توانستیم به این توفیق دست پیدا کنیم و باور ماست بهداشت در حوزه سلامت قلب کار است و پیشگیری باید مورد توجه قرار بگیرد و مردم باید آگاهیهای‌شان افزایش پیدا کند و خود مراقب سلامت خود باشند.

قاضی زاده هاشمی گفت: مهم‌ترین ابزار نظام ارجاع زیرساخت فناوری اطلاعات است و با راه اندازی سیستم ناب (نرم افزار اطلاعات بهداشتی) در گلستان اجرای نظام ارجاع الکترونیکی امکان پذیر شد.

وی گفت: آموزش و پرورش و صداوسیما در حوزه سلامت نقش دارند و اگر بتوانیم کاری کنیم که ایرانی‎‌ها مراقب سلامت خود باشند قدم بزرگی در این مسیر برداشتیم.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: مدیریت ما باید یکپارچه باشد و حوزه سلامت ما در حوزه تامین اجتماعی، وزارت نفت، بنیاد شهید و نیروهای مسلح پخش است و باید صندوق آن در یک مکان جمع شود و یک دستگاه باشد که سیاستگذاری را انجام دهد.

وی پراکندگی بیمه‌ها را از مشکلات پیش رو در نظام سلامت دانست و گفت: پراکندگی و عدم تولیت و عدم اجرای تعهداتی که شرکای ما در سازمان‎‌ها و بیمه‎‌ها داشتند از مشکلات ما بود و امید داریم در ادامه کار این مشکل وجود نداشته باشد.

نظام ارجاع الکترونیک در گلستان در شهرستان‌های علی آباد، آق قلا و بندر ترکمن از امروز اجرایی شد.

حذف فرایندهای کاغذی ارائه دهندگان خدمت در واحدهای بهداشتی، امکان گزارش گیری‌های آنلاین و امکان رصد و پایش خدمات و فعالیت‌های ارائه دهندگان خدمت در نظام ارجاع الکترونیک انجام می‌شود.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: