اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - 30 July 2017
وزیر نفت
وزیر نفت، ایران و عراق را دو عضو تاثیر گذار اوپک دانست و گفت: امیدوارم با رعایت کامل تصمیمات اوپک در ماه‌های آتی، افزایش ذخایر که به قیمت نفت فشار آورده به وضع خوبی برسد و ما این روندی را که برای وضعیت یک قیمت منصفانه داریم، تثبیت شده ببینیم.

تصمیم‌های اوپک به خوبی در بازار نفت اجرا می‌شودبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، بیژن زنگنه پس از دیدار با جبار علی حسین اللعیبی، وزیر نفت عراق، در جمع خبرنگاران درباره رابطه ایران و عراق و تاثیر آن بر آینده قیمت نفت اظهار کرد: ما به طور تاریخی و به ویژه پس از آزاد شدن عراق از دیکتاتوری صدام، روابط دوجانبه و بسیار نزدیکی با این کشور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)  و دیگر زمینه‌ها داریم.

وی افزود: با تصمیم‌هایی که در سال گذشته میلادی در اوپک گرفته شد، این سازمان عزم راسخ و اراده محکمی را برای سامان دادن به بازارهای جهانی نفت خام ابراز کرد و تصمیم‌هایی گرفت که بسیار خوب در بازار اجرا می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: اگرچه به دلیل بالا رفتن تولید نفت در آمریکا (فراتر از پیش‌بینی‌ها) و همچنین افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه، اندکی بی ثباتی در بازار داشتیم، اما امیدوارم با رعایت کامل تصمیم‌های اوپک در ماه‌های آینده، افزایش ذخیره‌‌سازی‌های نفت که در بازار وجود دارد و سبب فشار به قیمتها شده است، به وضع خوبی برسد و این روندی را که برای قیمتی منصفانه داریم، تثبیت شده ببینیم.

زنگنه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و عراق ۲ عضو بنیانگذار و بسیار مهم اوپک هستند و بدون شک در این مسیر نقش خود را به خوبی ایفا خواهند کرد.

وی درباره مهمترین محور دیدار امروز با هیئت عراقی با اشاره به این که مذاکرات خوبی درباره بازار نفت و همکاری‌های دو جانبه داشتیم، تصریح کرد: خط لوله نفت میان کرکوک و ایران یکی از این محورهای همکاری‌های دوجانبه بود که در این زمینه پیش‌تر تصمیم‌هایی خوبی اتخاذ شده بود و برای عملیاتی کردن آن، امروز تصمیم‌هایی خوبی گرفته شد.

زنگنه ادامه داد: در مذاکرات امروز، درباره شرکت مشاوره‌ای که قرار است مطالعات این خط لوله نفت را انجام دهد توافق‌هایی انجام شد و قرار است این شرکت مشاوره بین المللی مطالعات امکان‌سنجی آن را انجام دهد و در اختیار دو کشور قرار دهد تا پس از آن، عملیات اجرایی را انجام دهیم.

وزیر نفت محور دیگری مذاکرات امروز را خط لوله فرآورده نفتی بصره – آبادان عنوان کرد و گفت: قرار است کارها در این زمینه شتاب گیرد.

زنگنه همچنین به خطوط لوله انتقال گاز ایران و عراق اشاره کرد و با بیان این که خط لوله انتقال گاز از نفت شهر به عراق هم اکنون عملیاتی شده است، افزود: صادرات گاز به بصره نیز ظرف چند ماه آینده عملیاتی می‌شود.

وی، توسعه یکپارچه دو میدان مشترک کوچک نفتی (خرمشهر و نفت شهر جنوبی) را از محورهای مذاکرات امروز عنوان کرد و گفت: پیش از این توافق‌هایی در این زمینه انجام شد و قرار شد کارگروه مشترک این طرح، فعال شود.

زنگنه با بیان این که تربیت نیروی انسانی یکی دیگر از محورهای مذاکرات بود، درباره آن توضیح داد: دوره‌های کوتاه مدت برای نیروهای عراقی آغاز شده است، همچنین موضوع بورسیه دانشجویان عراقی  نیز به خوبی پیش می‌رود.

وی اظهار امیدواری کرد که مذاکرات انجام شده با پیگیری آقای وزیر (جبار اللعیبی و مشاورانشان) به نتیجه برسانیم.

وزیر نفت درباره تامین منابع مالی گاز صادراتی ایران به عراق هم پاسخ داد: هنوز مشکلاتی در زمینه ارتباطات بانکی با عراق داریم، اما این میزانی که هم اکنون صادر می کنیم پول آن را به صورت نقدی دریافت کردیم.

وی درباره این که عراقی‌ها خواستار دریافت گاز بیشتری هستند، گفت: ما طبق قرارداد جلو می‌رویم.

زنگنه درباره پایبند نبودن عراق به تعهدهای اوپک اظهار کرد: دوستان ما در عراق دیدگاه‌هایی داشتند که درباره آن توضیحاتی ارائه دادند و توجیهاتی برای اقدام‌هایشان دارند که باز هم با هم صحبت خواهیم کرد. عراق خود را متعهد به تعهدات اوپک می‌داند.

وی درباره این که آیا میزان پایبندی اوپک به تعهدهایش همچنان بالای ۹۰ درصد است، گفت: بله نزدیک ۹۰ و چند درصد است.

نام:
ایمیل:
* نظر: