اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - 29 July 2017
شرکت ایرانی «مهندسی و ساختمان صنایع نفت- اویک» و «گازپروم‎نفت» روسیه با هدف همکاری در توسعه میدان‎های آذر و چنگوله، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
توافق شرکت های ایرانی و روسی برای توسعه 2میدان نفتی غرب کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت نفت، شرکت‌های اویک و گازپروم‎نفت برآنند که همکاری‎های خود را در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی دنبال کنند.

مدیران عامل 2 شرکت پس از نهایی شدن مذاکراتی که از ماه ‌ها پیش میان کمیته‌های فنی برای مشارکت در طرح توسعه میدان‌های نفتی آذر و چنگوله در جریان بود، پنجم مردادماه امسال در شهر سن‎پترزبورگ روسیه، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) اواسط اسفندماه پارسال مرحله نخست تولید زودهنگام از میدان مشترک آذر را با ظرفیت ١٥ هزار بشکه در روز آغاز کرد و در 2 ماه، تولید تجمعی از این میدان مشترک را به یک میلیون بشکه رسید.

مرحله دوم تولید زودهنگام از این میدان مشترک نیز با ظرفیت تولید 30 هزار بشکه در روز، از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال عملیاتی شد. 

بر اساس هدف گذاری‎ها در سال آینده تولید روزانه 65 هزار بشکه نفت از این میدان محقق می‎شود.
میدان مشترک آذر در بلوک اناران واقع در دماغه کوه‎های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) میان شهرهای مهران و دهلران قرار گرفته است. 

این میدان از نظر حفاری و توسعه یکی از پیچیده ‌ترین میدان‌های هیدروکربوری ایران و جهان به شمار می رود.

اویک از شرکت‎های صاحب صلاحیت ایرانی برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید است. 
شرکت گازپروم‎نفت نیز از شرکت‌های مورد تایید در فهرست شرکت‌های بین‌المللی به شمار می رود که از سوی شرکت ملی نفت ایران برای مشارکت در اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های هیدروکربوری ایران، احراز صلاحیت شده است.

توسعه میدان های مشترک و برداشت از آنها بویژه پس از توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در دستور قرار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: