سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برنامههای در دست اقدام و راهبردهای مرتبط با توسعه گردشگری کشور را با هدف تحقق در عرصههای عملیاتی این حوزه اعلام کرد.
به گزارش
عصرپرس به نقل از روابط عمومی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری؛ میرهادی قرهسید رومیانی سرپرست معاونت گردشگری در نشستی با مدیران کل معاونت گردشگری، برنامهها و راهبردهای توسعه گردشگری کشور را از سوی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان، اعلام کرد و گفت: رویکرد توسعه پایدار و مدرن صنعت گردشگری و توسعه بستههای سفر به عنوان یکی از عوامل مؤثر در رشد اقتصادی کشور، افزایش نرخ اشتغال، مقابله با مرکزگرایی و توسعه مناطق حاشیهای، گسترش چتر امنیت اقتصادی و سیاسی محسوب میشود؛ بنابراین تحقق این رویکرد تنها با تبدیل مناطق مختلف ایران به عنوان یک نشان (برند) جهانی در زمینه گردشگری و اضافه شدن نام کشورمان در فهرست ۱۰ مقصد برتر در فهرست کشورهای گردشگرپذیر تا سال ۱۴۰۴ امکان پذیر خواهد بود.
وی افزود: برای تحقق این رویکرد و با توجه به تأکیدات ریاست جمهوری اسلامی ایران و آحاد مسؤولان و مردم و با عنایت به این نکته که مدل توسعه گردشگری یک مدل ترکیبی نظارتی، هماهنگی و سیاستگذاری است؛ سرتیتر برنامههای در دست اقدام برای تحقق اهداف بزرگ توسعهای در این بخش اعلام شده است.
رومیانی تصریح کرد: واگذاری حداکثری امور تصدیگری به بخش خصوصی و تثبیت راهبری برنامههای ملی توسعه گردشگری توسط این بخش، بسترسازی قانونی و ایجاد شفافیت حداکثری برای رفع موانع اداری، ایجاد نشانهای (برند) گردشگری منطقهای بهجای تکیه صرف بر محصولات ارزانتر، تقویت همکاریهای بینالمللی و جلب سرمایهگذاران خارجی برای توسعه زیرساختهای گردشگری و برندینگ، تنوع بخشی به محصولات گردشگری بر اساس تقاضاهای انفرادی گردشگر و تنوع بخشی مقاصد گردشگری در سطح کشور از طریق توسعه ظرفیتهای بالقوه مانند گردشگری دریایی در خلیج فارس، سواحل مکران و دریای خزر و گردشگری آبی در رودخانهها و دریاچههای پشت سد منطبق بر معیارهای زیست محیطی، کویرنوردی، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری ورزشی و ... و هماهنگ سازی برنامههای دیگر دستگاهها برای تأمین زیرساختهای حمل و نقلی، بهداشتی، اینترنتی و... در کنار سایر موضوعات، از جمله اهم برنامههای در دست اقدام برای تحقق اهداف بزرگ توسعهای به شمار میآید.
سرپرست معاونت گردشگری در ادامه راهبردهای تدوین شده در راستای توسعه گردشگری کشور را برشمرد و گفت: راهبردهایهای برنامهریزی، سرمایهگذاری، سازمانی، گردشگری داخلی، تحقیق و توسعه، حمل و نقل و زیرساخت، تبلیغات و بازاریابی، آموزشی، توسعه کیفیت خدمات، نشان سازی، تنوع گردشگری، راهبرد مناطق مشهور فعلی، مناطق توسعه گردشگری، راه گذرهای راهبردی و ثبت جهانی از جمله راهکارهای اجرایی برای دستیابی به اهداف تعیین شده است.
وی در توضیح راهبرد سازمانی افزود: اصلاح ساختار اداری و نهادی معاونت گردشگری کشور بر اساس سه مأمویت سیاستگذاری، نظارت و هماهنگی و تثبیت تشکلهای بخش خصوصی به عنوان مجریان برنامههای توسعه گردشگری، به کارگیری نیروهای جوان، پویا و اولویت دادن به طرحهای خلاقانه در کنار بخش دوم شامل ایجاد شوراهای گردشگری در سطح ملی، منطقهای، استانی و محلی برای جلب مشارکت کامل و فعال مؤثران و بهرهمندان از توسعه گردشگری و تمام نهادهای عمومی، خصوصی و سازمانهای غیردولتی در تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای مرتبط با توسعه گردشگری، راهبرد سازمانی را شامل خواهد شد.