اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - 26 July 2017
مدیر اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران از آغاز عملیات ساخت این تصفیه‌خانه با ظرفیت متوسط ورودی 6 مترمکعب بر ثانیه خبر داد.

ساخت تصفیه خانه فاضلاب غرب تهران آغاز شد

به‌گزارش عصرپرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، علی‌اصغر شم‌آبادی» ارزش سرمایه‌گذاری در این طرح را 125میلیون یورو اعلام کرد و گفت: عملیات خاکبرداری برای ساخت چهار واحد تصفیه‌خانه فاضلاب با تامین مالی از محل بانک توسعه اسلامی و انتخاب شرکت پیمانکاری از طریق مناقصه بین المللی انجام شده است.

وی گفت: این تصفیه‌خانه قادر است سالیانه 190میلیون مترمکعب پساب قابل استفاده برای بخش کشاورزی را به چرخه تولید بازگرداند و به عنوان یکی از منابع آبی پایدار شهر نیز به شمار آید.

به گفته شم‌آبادی، مدت طراحی و اجرای طرح 36 ماه پیش بینی شده است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، عملیات اجرایی آن در پایان سال 1398 به اتمام می رسد.

تصفیه‌خانه فاضلاب غرب در زمینی به مساحت حدود 45 هکتار در جنوب غرب تهران، منطقه فیروزبهرام واقع شده است و با جمعیت زیر پوشش 2 میلیون و 100هزار نفر, امکان تصفیه فاضلاب مناطق غرب و جنوب غربی تهران را فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح فاضلاب تهران همزمان با آغاز عملیات لوله کشی آب در سال 1327 مطرح شد؛ مطالعات این طرح توسط برنامه عمرانی سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی از سال 1350 آغاز شد و در سال 1374 به تصویب رسید.

مهرماه همان سال فعالیت های اجرایی طرح فاضلاب تهران آغاز و بر حسب اهمیت طرح و حساسیت های مربوط به آن، در یک مناقصه بین المللی بازنگری شد و سرانجام در سال 1390 به تصویب نهایی رسید.

عملیات اجرایی طرح فاضلاب تهران از سال 1374 در گستره ای به مساحت 70 هزار هکتار در مناطق بیست و دوگانه تهران و برای پوشش 11 میلیون نفر جمعیت آغاز به کار کرد.

این طرح بر اساس اولویت های اجرایی به پنج مرحله عملیاتی تقسیم شده است و طبق برنامه حدود 9 هزار کیلومتر ساخت شبکه جمع آوری، 76 کیلومتر تونل فاضلاب رو، نصب بیش از 900 هزار انشعاب فاضلاب و ساخت 22 واحد تصفیه خانه را دربردارد.

به علت هزینه های قابل توجه طرح، مشکلات اجرایی و محدودیت منابع مالی و برای تسریع اجرای طرح، پیگیری دریافت وام از سازمان های جهانی آغاز شد که سرانجام در سال 1384 شرکت فاضلاب تهران موفق به اخذ مرحله نخست تسهیلات بانک جهانی به مبلغ 145 میلیون دلار شد.

حفاظت از محیط زیست، مدیریت منابع آب، ارتقای سطح بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی به عنوان بخشی از منابع تامین آب، تبدیل هزینه های سنگین درمان به هزینه های اندک پیشگیری، توسعه فضای سبز و تلطیف هوای شهر، جلوگیری از مصرف خام فاضلاب برای آبیاری، بازگشت آب در چرخه چند بار مصرف و همچنین تزریق پساب به آبخوان های اطراف تهران برای تغذیه سفره آبهای زیر زمینی از اهداف کیفی این طرح به شمار می رود.

نام:
ایمیل:
* نظر: