اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 23 July 2017
نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی
نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم تاکید گفت:به عنوان بانوی فعال در عرصه سیاسی حضورجدی زنان رادر کابینه دولت جدید بسیار حساس و ضروری می دانم.
پست وزارت برای زنان صرفا یک انتخاب نیستبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، پروانه مافی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی یکی از مطالبات اساسی زنان در ایام انتخابات از آقای روحانی، ارتقای سطح حضور زنان در عرصه های تصمیم گیری کلان کشوری و بطور مشخص پست وزارت بیان کرد و گفت: بطور کلی وقتی مسائل زنان را اولویت بندی می کنیم، با توجه به معضلات و چالش های ساختاری پیش روی زنان در سطح جامعه، روشن است که بحث حضور زنان در پست وزارت در اولویت نخست قرار نخواهد گرفت اما بسته به اینکه در چه برهه زمانی ای قرار داریم ممکن است اولویت ها تغییراتی داشته باشند.

وی افزود: به همین دلیل به نظر می رسد در موقعیت حساس کنونی نحوه چیدمان کابینه در صدر توجه زنان جامعه قرار دارد به دلیل آنکه انتخاب زنان در پست وزارت، صرفا یک انتخاب نیست بلکه نقش موثری در تغییر نگاه جامعه نسبت به جایگاه زنان، تقویت اعتماد دولتمردان نسبت به بهره گیری از توانمندی زنان، افزایش اعتماد به نفس و انگیزه زنان نسبت به ارتقای جایگاه بر جای می گذارد. بنابراین مرداد ماه سرنوشت ساز، پیش روی زنان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نقش زنان تنها با ارایه درصد و سهم خواهی از مشارکت با دولت آینده قابل قبول است یا اینکه این مسله به عنوان رکن و پایه برای مشارکت در دوره های بعدی احساس شده است ؟گفت :بطور کلی اگر شرایط برای حضور و نقش آفرینی زنان مهیا باشد قطعا سهم خواهی و سهمیه بندی مردود وغیرقابل قبول است اما وقتی پیشینه کشور را مرور می کنیم و می بینیم نقش زنان در طول تاریخ همواره در حاشیه و در اندرونی تعریف شده بود، نشان می دهد که این تعریف از جایگاه زن، بخشی از فرهنگ یک ملت شده و دگرگونی این نظام اجتماعی نیازمند تابوشکنی ساختاری است.

 نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی درادامه افزود: البته لازم به یادآوری است که زنان در طول سالهای پیشین با کسب تخصص و ارتقای توانمندی هایشان، صلاحیت خود را به منصه ظهور رساندند اما علاوه بر نقش آفرینی زنان، برای دگرگونی نگاه حاکم در بازه کوتاه مدت حمایت دولتمردان و اقداماتی نظیر تبعیض مثبت به نفع زنان را نیز می طلبد. در نتیجه موضوع سهم خواهی زنان، به سبب فضای حاکم معنا دارد وگرنه در بلندمدت و پس از رفع محدودیت های جنسیتی، مشارکت و انتخاب افراد کارآمد جامعه صرفا با معیار شایسته سالاری و در فضای رقابت آزاد عملیاتی می شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که دولت جدید می تواند انتظار جامعه زنان برای ورود به کابینه را فراهم کند؟عنوان کرد :با توجه به سوابق عملکردی دولت تدبیر، به نظر میرسد ایشان به مطالبات و انتظارات زنان در این باره پاسخ دهد و انتخاب نماینده یا نمایندگانی از زنان برای احراز پست وزارت را عملی كند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: