اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۷ تير ۱۳۹۶ - 18 July 2017
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی،گفت:بحران کمبود آب در ایران بسیار جدی بوده و بیشترمناطق ایران درگیر مشکلات حاصله از کمبود آب است.
ساماندهی الگوی مصرف منابع آبی نیازمند نگاه کلان
سرویس اقتصادی عصرپرس: غلامرضاکاتب درباره وضعیت بحران آب درکشور،گفت: متاسفانه علیرغم هشدارهای کارشناسان وصاحب نظران هنوز نتوانسته ایم، الگوی مصرف و استفاده بهینه از منابع موجود را در سطح عامه مردم نهادینه سازیم و از همین  رو می بایست یک کار آموزشی وسیع را در سطح مدارس و دانشگاه ها برای تغییر نگرش و تفکر نسل های آینده انجام دهیم.

 به گزارش خانه ملت، نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:حیات بسیاری ازصنایع و معادن بزرگ ما به وجود آب وابسته است و در صورت وجود مشکلی در مسیر تامین منابع آب مورد نیاز بسیاری از این فعالیت ها  با الاجبار متوقف خواهد شد.

کاتب با انتقاد از اینکه ارزش واقعی آب چه در بخش کشاورزی، صنعت و خانگی بیش از مبلغی است که توسط مصرف کننده ها پرداخت می شود، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل ارزان بودن و غیرواقعی بودن قیمت آب در ایران ، ارزش معنوی آن نیز چندان قابل توجه نیست به نحوی که علیرغم تاکیدات بسیار کارشناسان و صاحب نظران در بخش کشاورزی تاکنون نتوانسته ایم به طور کامل آبیاری قطره ای و بارانی را جایگزین آبیاری غرقابی کنیم و یا تغییر نوع کشت محصولات غیر ضرور همانند هندوانه ناموفق بوده ایم.

وی ادامه داد:در بخش صنعت ومعدن هم میزان بالای هدر رفت آب یکی از معظلات بزرگ است و از  همین رو در بخش خانگی هم فرسودگی شبکه آبرسانی به همراه نبود فرهنگ صحیح در زندگی روزمره کشور را با چالش های اساسی مواجه ساخته است.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: ارزش آب را به طور معمول افرادی  را که در مناطق خشک و بیابانی و حاشیه کویر زندگی می کنند می دانند و متاسفانه مردم حوزه انتخابیه اینجانب برای تامین آب شرب سالم در رنج و تعب فراوان هستند و هزینه های زیرساختی فراوانی را منطقه جهت تامین آب سالم متقبل می شود.

 رییس فراکسیون  تولید و اشتغال  در پایان با  بیان اینکه  هنوز هیچ طرح آمایش آب و یا ساماندهی وضعیت الگوی مصرف را در سطح کلان مشاهده نمی کنیم و این خیلی نگران کننده است، یادآورشد: مجلس این آمادگی را دارد تا بتواند از هرگونه طرح کارشناسی  شده در راستای صیانت از منابع محدود آب قوانین لازم را مصوب نماید.
نام:
ایمیل:
* نظر: