اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۶ - 15 July 2017
در روزهایی که پیک مصرف برق به مرز خواموشی رسیده است، نیروگاه شهید رجایی قزوین با حداکثر توان در حال تولید انرژی است.
گرمای نیروگاه برای سرمای خانه ها
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری عصرپرس، مدیرعامل نیروگاه شهید رجائی قزوین که سومین نیروگاه بزرگ کشور بعد از نیروگاه دماوند و نکا، با 2 هزار مگاوات ساعت توان تولید است، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: این نیروگاه 4 واحد بخار با ظرفیت 250 مگاوات، 6 واحد گازی باظرفیت 120 مگاوات و 3 واحد سیکل ترکیبی با ظرفیت 100 مگاوات دارد که برق تولیدی این واحد ها را در زمان حداکثری تولید، بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر مصرف میکنند. 

علی فرهور با اشاره به رکورد از مدار خارج نشدن 60 روزه خطوط تولید این واحد از مدار در سال گذشته، گفت: امسال هم 700 نفر پرسنل این نیروگاه از پاییز سال 95 تا پایان فروردین امسال در حال به روزرسانی سیستم های تولید این نیروگاه بوده اند که امسال بتوانیم رکورد سال گذشته را نیز بهبود بدهیم.

وی با ذکر اینکه هم اکنون توان تولید سالانه برق کشور حدود 250 میلیارد کیلووات ساعت است، گفت: نیروگاه شهید رجایی سال گذشته 12 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است .

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی گفت: این نیروگاه با 3 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال میتواند برق مورد نیاز را تولید کند اما در زمان افت فشار گاز به ویژه در فصل زمستان و نیاز مصارف خانگی به گاز طبیعی، سوخت مورد نیاز از منابعی به غیر از گاز تامین می شود که البته در سال 95 حدود 2 میلیارد و 550 میلیون مترمکعب گاز طبیعی برای نیروگاه تامین شده است. 

گرمای نیروگاه برای سرمای خانه ها

فرهور افزود: در سال 95 حدود 20 درصد مصارف سوختی این نیروگاه از طریق سوخت گازوئیل و مازوت تامین شده است که نیمی از این میزان مازوت بوده است. 

وی در مورد ابعاد محیط زیستی مجموعه گفت: تاکنون این مجموعه از نظر آلایندگی هوا در زمان مصرف سوخت مازوت از سازمان محیط زیست تذکراتی گرفته است اما با توجه نیاز، نمیتوان برق را تولید و تامین نکرد.

گرمای نیروگاه برای سرمای خانه ها

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین در مورد مصرف آب این نیروگاه بزرگ گفت: میزان مصرف آب مجموعه سال های قبل 134 لیتر به ازای هر کیلووات ساعت بوده است که رقم در سال جاری به 104 لیتر برای هرکیلووات ساعت رسیده است که آب مورد نیاز هم از طریق 7 حلقه چاه تامین می شود. 

فرهور در پایان گفت: در تلاش هستیم با مذاکرات انجام شده،علاوه بر افزایش ظرفیت تولید از طریق احداث خطوط تولید جدید، راندمان توربین ها را نیز افزایش دهیم.

گرمای نیروگاه برای سرمای خانه ها

نام:
ایمیل:
* نظر: