اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۶ - 15 July 2017
وزیر بهداشت
وزیر بهداشت موضوع عدم تولیت یکپارچه در حوزه سلامت و نداشتن منابع پایدار را دو مشکل عمده پیش روی نظام سلامت عنوان کرد.
ضرورت تخصیص بودجه سلامت از محل مالیات ها
به گزارش عصرپرس از وزارت بهداشت ودرمان، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، در اجلاس معاونین درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه در دولت یازدهم دکتر روحانی، مجلس و دستگاه هایی که به نوعی با حوزه سلامت مرتبط هستند، گام های خوبی در این حوزه برداشتند، ادامه داد: گام هایی که برداشته شد، در جهت کاهش هزینه‌ های درمان، احترام بیشتر به مردم در مراجعه به مراکز درمانی، توسعه خدمات و تخت‌های بیمارستانی و افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی اتفاق افتاد و رویکردمان هم در همه این برنامه‌ها مناطق محروم و شهرهای مرزی بود. 

وزیربهداشت افزود: در جهت توسعه خدمات نیز تخت ها و خدمات زیادی روانه بیمارستان شد و در این راستا پزشکان متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم مشغول خدمت شدند.

 هاشمی گفت: در عین حال هدف گیری ‌های دیگری مانند ترویج زایمان طبیعی نیز انجام شد، به طوری که 2000 واحد تک نفره زایمان ساخته شد و یک میلیون و 600 هزار زایمان طبیعی رایگان انجام گرفت و شاهد کاهش آمار سزارین در کشور بودیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین کار ویژه ای در حوزه سکته‌ های مغزی و قلبی آغاز شد که امیدواریم ادامه یابد، که مشابه این برنامه در کشورهای آمریکا و اروپا اجرا می‌شود و در کشورهای منطقه مشابه آن را نداریم، البته هنوز پوشش این برنامه کامل نیست و 54 بیمارستان در 24 شهر سکته‌ های قلبی و 55 بیمارستان در 25 شهر سکته‌ های مغزی را پوشش می ‌دهند.

 هاشمی با بیان اینکه یکی از اقدامات ارزشمند در حوزه درمان توسعه تخت‌های ویژه بود؛ ادامه داد: مردم همیشه با مشکل کمبود تخت های ویژه مواجه بودند، در این دوره بالغ بر یک چهارم تخت‌ های ویژه موجود به تعداد تخت‌های ویژه اضافه شد و همچنین راه ‌اندازی 24 تا 25 هزار تخت بیمارستانی و تجهیز و بهره ‌برداری از آنها که کار بسیار دشواری بود نیز انجام گرفت.


در برخی تخصص ها کمبود داریم

وزیربهداشت تصریح کرد: اداره بیمارستان‌ها بسیار مشکل است، مثلا ما باید برای بالغ بر 420 شهر کشور جراح مغز داشته باشیم و این در حالی است که سالانه تنها 60 نفر در این رشته فارغ التحصیل می‌ شوند.

 هاشمی ادامه داد: در سایر تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها نیز کمبودهایی را داریم و درواقع تقاضا زیاد و تعداد فارغ التحصیلان کم است، بر این اساس اداره این مراکز بسیار سخت است و از همه معاونین درمان سپاسگزارم که توانستند، بخشی از درد مردم را کاهش دهند، چراکه حوزه درمان از سایر حوزه ها پیچیده تر است.

وزیربهداشت با بیان اینکه ما برای ادامه این مسیر با دو مشکل عمده روبه رو هستیم، گفت: مشکلاتی وجود داشته که از روز اول درباره آنها صحبت می‌ کردیم و تصور می ‌شد در طی مسیر حل شود، اما نه تنها حل نشده ‌اند بلکه مهم ‌ترین تهدید برای خدمات بهداشتی و درمانی به شمار می ‌آیند و این مسائل تولیت و یکپارچگی در حوزه سلامت و بحث منابع پایدار این حوزه است.

هاشمی ادامه داد: به طور مثال در بخش بهداشت مشکل‌ مان با سایر دستگاه‌ها اعم از وزارت صنعت، معدن تجارت، جهاد کشاورزی، وزارت نفت و نیرو و سایر دستگاههاست، چراکه آنها با غذا، آب و سلامت مردم ارتباط دارند یعنی کسانی که بیماری‌ ها را تولید می‌ کنند و یا می‌ توانند مانع بروز بیماریها شوند، در حوزه بهداشت جزو شرکای ما به حساب می‌ آیند، اما ما کمترین تاثیر را در برنامه‌های آنها داریم. 


وزیربهداشت ادامه داد: مجلس و دولت باید به موضوع مدیریت یکپارچه توجه بیشتری نشان دهند، اما متاسفانه می‌ بینیم که اتوبان می ‌سازند، اما دریغ از پیش بینی یک پایگاه اورژانس برای آن، یا اینکه در کنار ساخت مجموعه مسکن مهر ، حتی یک مرکز درمانی یا بیمارستان ساخته نشد. بنابراین مهم است که سایر دستگاه‌ها با حوزه سلامت همراه بوده و مدیریت سلامت یکپارچه باشد.

هاشمی گفت: در حوزه درمان عواقب عدم یکپارچه بودن تولیت، بسیار اسفناک‌ تر است؛ چرا که ما نتوانستیم، طبق قانون صندوق‌ های بیمه را تجمیع کنیم و حتی در برخی موارد همراهی آنها را هم نداشتیم، مانند سازمان تامین اجتماعی که حق بیمه را دریافت کرده است، اما 10 ماه است که معوقاتش عقب مانده است.

عدم پرداخت مطالبات بیمارستان‌ ها از سوی بیمه‌ها نوعی گروکشی بود

وزیربهداشت افزود: جالب است که تامین اجتماعی هر ماه می ‌تواند برای بیمه بازنشستگی و سایر دستگاهها پول پرداخت کند، که مطالبات بیمارستان‌ها در مقابل این پرداخت‌ها عددی نبود.
 هاشمی بیان کرد: عدم پرداخت مطالبات بیمارستان‌ ها از سوی بیمه‌ها نوعی گروکشی بود و آنها گفتند چون دولت طلب ما را نداده، ما هم مطالبات بیمارستان ‌ها را پرداخت نمی‌ کنیم. 


وزیر بهداشت گفت: ما در حوزه سلامت با فرد فرد مردم سر و کار داریم و نزدیک به 10 ماه است که مطالبات‌مان را دریافت نکرده ایم و در عین حال تعداد زیادی از بیمارستان‌ها در کشور در اختیار شرکای ما مانند سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، بنیاد شهید و سایر دستگاها از جمله وزارت نفت هستند و اگر تولیت یکپارچه نباشد هر یک از اینها مسیر دلخواه خودشان را دنبال می‌ کنند که به نفع و صلاح تصمیم سازی‌ ها نیست.

هاشمی خاطرنشان کرد: موضوع انتقال شورای عالی بیمه نیز علیرغم اینکه مجلس تصمیم بر انتقال سازمان بیمه سلامت ایرانیان به وزارت بهداشت گرفت، اما با یک رای بلاتکلیف مانده است. از یک طرف مسئولیت آن به وزارت بهداشت سپرده شده و از سوی دیگر شورای عالی بیمه در اختیار وزارت رفاه که از حیث ساختاری زیر مجموعه تولیت که وزارت بهداشت است، قرار ندارد. 

وزیربهداشت درخصوص پایداری منابع در حوزه سلامت گفت: منابع این حوزه علیرغم اینکه قرار بود به موقع و کامل تحویل داده شود، اما با آنچه که در رسانه ها گفته شد، تفاوت زیادی داشت و به نظر بنده جامعه پزشکی نجابت به خرج دادند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند.

سازمان برنامه و بودجه متفاوت عمل کند

هاشمی گفت: مشکل پایداری منابع باید در دولت بعدی رفع شود، یعنی سازمان برنامه و بودجه در مورد 10 درصد هدفمندی یارانه ها و نیز در مورد ردیف های قانونی که در بودجه می آید، باید متفاوت عمل کند.

وزیربهداشت با بیان اینکه مهم نیست چقدر اعتبار تخصصیص داده می شود، بلکه مهم این است که مدیری بداند، تا آخر سال چقدر اعتبار دارد و براساس آن برنامه ریزی کند. 

هاشمی گفت: اگر کشور پول نداشت، سبد خدمت باید کوچکتر می شد، اگر بودجه ای نبود، تا سرانه را بپردازد، تعداد کمتری بیمه می شدند ؛ از سوی دیگر توقف این طرح هم کار آسانی نیست و از سوی دیگر روا نیست از جایی خرید خدمت کنیم و پول آن را به موقع پرداخت نکنیم.

وزیربهداشت افزود: البته دولت یکباره با مشکل کاهش قیمت نفت و کمبود بودجه مواجه شد که شاید آن را پیش بینی نمی کرد، همزمان کارهای مهم دیگری در کشور دنبال شد، مانند خودکفایی گندم یا افزایش بودجه آموزش و پرورش، دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جهموری در تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که بودجه آموزش و پرورش از 14 هزار و 600 میلیارد تومان به 31 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافت، اما تحولات در این حوزه خیلی به چشم نیامد. 

هاشمی گفت: کل اعتبار طرح تحول سلامت در طول سه سال گذشته تاکنون 12 هزار میلیارد تومان بوده است، در حالی که فقط در یک سال برای خودکفایی گندم 15 هزار میلیارد تومان هزینه شد و در حالی که خودکفایی گندم محقق شده است، باز هم خرید تضمیمی از کشاورزان ادامه دارد، تا کشاورز آسیب نبیند.

وزیر بهداشت گفت: بخشی از منابع عمومی به قیمت و فروش نفت وابسته است و متاسفانه سرنوشت اعتبارات حوزه سلامت نیز به این متغیر گره خورده است. 

ضرورت پایداری منابع در دولت دوازدهم

هاشمی با بیان اینکه باید در دولت دوازدهم منابع پایدار شود، گفت: پیشنهاد ما این است که آنچه از منابع عمومی به ما اختصاص داده می شود را حذف کنند و معادل این پول از مالیات به ما اختصاص بدهند. ضمانت مالیات پایدارتر است و امیدواریم با لطف مجلس و نگاه مسئولان سازمان برنامه و بودجه این اتفاق بیفتد.

وزیربهداشت در ادامه بیان کرد: برخی می ‌گفتند، اگر پول طرح تحول را به ما هم می ‌دادید، زمین را به آسمان می‌ دوختیم! اما به ما در طول سه سال گذشته فقط 12 هزار میلیارد تومان دادند و توانستیم رضایت 80 درصدی مردم را ایجاد کنیم و البته برخی از کسانی که دولت را تخریب کردند، چون می‌ خواستند توفیق نظام را کتمان کنند می ‌گفتند، اینها پول طرح تحول را به پزشکان دادند و دستمزدها را افزایش دادند، اما این افراد نمی ‌بینند که توانستیم زیر میزی‌ ها را جمع کنیم. 

هاشمی گفت: متاسفانه این صحبت‌ها در برخی مسئولان هم اثرگذار بود و آنها هم ندانسته حرفی را می ‌زدند که مخالفان جدی دولت مطرح می‌ کردند، اما خوشبختانه مردم گوششان بدهکار نبود و بعد از خدا ما بزرگترین حمایت را از مردم داریم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: انتظار داریم در دولت دوازدهم این دو خواسته ما محقق شود، اگر می‌خواهند طرح ادامه یابد، باید این مشکلات را حل کنند.


تصدی گری دولت در حوزه سلامت یکی از اشکالات ذاتی

 هاشمی با بیان اینکه برخی اشکالاتی هم به طور ذاتی در حوزه سلامت وجود دارد، افزود: مشکلات ذاتی حوزه سلامت هم باید رفع شود به عنوان مثال تصدی گری دولت در این حوزه یکی
از این اشکالات است. کار مدیران ارشد وزارت بهداشت در حوزه درمان اداره بیمارستان نیست، بلکه باید در آنجا سیاستگذاری و نظارت کنند، نه اینکه خودشان تصدی‌گر باشند. بنابراین باید این موضوعات در آینده اصلاح شوند. 

وزیربهداشت گفت: مشکلاتی نظیر بی عدالتی در پرداخت نیز وجود دارد، اما سنگ بنای این بی عدالتی 30 سال پیش گذاشته شده است و اکنون دیگر تغییر نظام پرداخت کار آسانی نیست، بنابراین ما باید این اشکالات را به مرور زمان حل کنیم.

در ادامه این مراسم دکتر آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت به نمایندگی از معاونین درمان دانشگاه‌ های علوم پزشکی سراسر کشور از وزیر بهداشت خواست تا در دولت دوازدهم نیز در سمت وزارت بماند که دکتر هاشمی در پاسخ گفت: اخبار کذب در رسانه ها فقط هیجان ایجاد می کند و مردم را ناامید می‌کند، گاهی اخبار کذب را افراد گمنام مطرح می‌کنند، اما گاهی هم کسانی این حرف‌ها را می‌گویند که شناسنامه دارند. 

وزیربهداشت افزود: عده‌ای هم می‌گویند مملکت همین است و باید با این حرف‌ها بسازید، اما این درست نیست. از آن بخشی که به طور سازمان یافته اقدامات انجام شده در کشور را تخریب می‌کنند، می‌خواهم که نه به خاطر کشور و نه به خاطر رضای خدا، حداقل به خاطر حفظ حرمت خودشان جلوی این مسائل را بگیرند.

اثرگذار بودن در حوزه سلامت مهم تر است
هاشمی گفت: افتخار می كنم كه نزديك سی سال دنبال درس و آموزش و طبابت بودم و تاکید می کنم، اثرگذار بودن در حوزه سلامت مهم تر است، ادامه خدمت در دولت زمانی مفید است که بتوانیم کاری انجام دهیم و برای این کار باید اختیارات و منابع کافی و پایدار داشته باشیم، در غیر این صورت فرقی نمی کند که چه کسی مسئول باشد.

وزیربهداشت افزود: نکته مهم، اثرگذاری است و اگر نتوانیم به عنوان یک مسئول فعالیت کنیم، می توانیم به عنوان یک پزشک در مسیر سلامت مردم گام برداریم.

هاشمی گفت: باید به کسانی که با صداقت در کشور کار می‌کنند، کمک کرد و البته اصل موضوع با رای مردم در انتخابات حاصل شد که اراده رئیس جمهور نیز بر ادامه طرح تحول سلامت است و غیر ازاینها، سایر مسائل فرعی است. 

وزیربهداشت گفت: کشور چاره‌ای جز ادامه این مسیر ندارد، زیرا وعده جمهوری اسلامی و انقلاب تامین رفاه اجتماعی برای مردم بود و این طرح در راستای شعارهای انقلاب، امام و رهبری ادامه خواهد یافت.

نام:
ایمیل:
* نظر: